تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 اسفند 1391 ساعت 07:49

جزئیات جدید و بیشتر از نامه اصلاح طلبان به رهبر انقلاب

محمدجواد حق‌شناس از ارسال نامه طیفی از اصلاح‌طلبان برای دیدار با مقام معظم رهبری خبر داد؛ نامه‌ای که دو هفته پیش ارسال شده و هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

این نخستین بار نیست که اصلاح‌طلبان تصمیم به چنین اقدامی می‌گیرند. پیش‌تر سه نفر از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده بودند.

دیداری که توسط مجید انصاری، عبدالواحد موسوی‌لاری و اسحاق جهانگیری انجام و درباره آن گفته شد چندان جنبه سیاسی نداشته است.

گویا اصلاح‌طلبان ترجیح داده بودند گزارش‌هایی از وضعیت جاری کشور را ارائه کنند تا به بیان خواست‌های خود بپردازند.

یک‌بار هم برخی سایت‌های خبری به نقل از اسدالله بادامچیان، از اعضای حزب موتلفه اسلامی، از ارسال نامه‌ای محرمانه توسط محمد خاتمی، رییس‌جمهوری دولت اصلاحات، به مقام معظم رهبری خبر داده بودند که رسما تکذیب شد.

حال نامه اخیر جمع دیگری از اصلاح‌طلبان برای انجام دیداری دیگر اقدام دیگری است که از سوی این جریان سیاسی برای ایجاد تغییر در فضای سیاسی کشور انجام شده است.

نامه‌ای که مجید بهمن‌زاده و ایرانی به نمایندگی از دو تشکل «جبهه اصلاح‌طلبان» و «جبهه اعتدالگرایان» آن را تهیه و ارسال کرده‌اند.

آن چنان که محمد جواد حق‌شناس از اعضای «جبهه اصلاح‌طلبان» درباره جزییات این نامه به «بهار» توضیح داد، با‌ «شورای هماهنگی اصلاحات» نیز طرح شده است اما امضا نماینده این شورا پای آن قرار ندارد؛ زیرا به گفته حق‌شناس گرچه درباره نامه با شورای هماهنگی اصلاحات طرح مسئله شده و آن‌ها اصل کار را پسندیده‌اند اما امضای آن مستلزم طی سلسله مراتبی بوده است و در نتیجه این نامه تنها شامل تقاضای دیدار «جبهه اصلاح‌طلبان» و «جبهه اعتدالگرایان» است.

حق‌شناس در بیان هدف نویسندگان نامه از آن گفت: فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات سال 92 دغدغه اصلی است که احزاب اصلاح‌طلب دارند و به همین دلیل تصمیم گرفتند دغدغه‌ها و دیدگاه‌های‌شان را منتقل کنند.

او تاکید کرد:«در این نامه ضمن درخواست برای دیدار با رهبر انقلاب، از ایشان خواسته‌ایم تا بتوانیم ضمن ارائه نظرات خود از نظرات ایشان نیز مطلع شویم.»

محمدجوادحق‌شناس که روز گذشته به خبرگزاری‌ها گفته بود: «برای تهیه این درخواست با بزرگان اصلاح‌طلب مشورت‌هایی انجام شد»، در پاسخ «بهار» که چه کسانی طرف مشورت نویسندگان این نامه قرار گرفته‌اند، با تاکید بر این‌که قرار است از کسی نام نبریم، گفت: «برای نوشتن نامه با شاخص‌ترین فرد جریان اصلاحات مشورت کردیم؛ بنابر این ایشان هم از نامه مطلع شدند و هم نگاه مثبتی به آن داشتند.»

عضو جبهه اصلاح‌طلبان ادامه داد: «بعد از ارسال این نامه بود که خبردار شدیم سه چهره اصلاح‌طلب با مقام معظم رهبری دیدار داشته‌اند.‌ اگرچه ما شروع‌کننده بودیم، اما خبری شدن اقدام آن‌ها و بازتاب‌های مثبتی که داشت نشان داد که کار درستی انجام داده‌ایم.

در هر صورت هر دو این اقدام‌ها با یک تحلیل و با یک هدف انجام شده است.» وی در پاسخ به این سوال که آیا ارسال نامه برای درخواست دیدار و دیدار احتمالی که انجام خواهد شد صرفا یک اقدام انتخاباتی است یا می‌تواند مقدمه‌ای برای باز شدن فضای سیاسی کشور باشد، گفت: «بر این باوریم که فضای انتخابات آینده نیاز به بسترسازی و مقدماتی دارد که یکی از این مقدمات فاصله‌گرفتن از آثار و تبعات بحران پس از انتخابات سال 88 است. به نظر می‌رسد آن بحران همچنان بر فضای سیاسی کشور خیمه زده است و همه اتفاقات چهار سال اخیر را تحت شعاع قرار داده است. این است که هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب از این فضا آسیب دیده‌اند. دولت و حاکمیت هم تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند و نظام سیاسی نتوانسته است از آثار تخریبی آن حوادث فاصله معناداری بگیرند.»

حق‌شناس ادامه داد: «انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 این پتانسیل را دارد که آن فضا را به فضای مطلوب تغییر دهد. تغییری که بستر‌سازی برای آن مستلزم گفت‌وگوهای بین جناحی است. گفت‌وگویی مانند آنچه میان اصلاح‌طلبان و آقای عسگراولادی رخ داد یا برخی تغییردیدگاه‌هایی که درباره نامزد‌های اصلاح‌طلب انتخابات 88 توسط آقای عسگراولادی مطرح شد و می‌توانست به نوعی زمینه‌ساز بازگشت تعادل به کشور باشد.»

وی تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان باید به سمت گفت‌وگو با تصمیم‌گیران ارشد نظام حرکت کنند. سوءتفاهم‌های ناشی از عدم مذاکره ضرورت گفت‌وگویی سراسری و چند جانبه را ایجاب می‌کند. این گفت‌وگو‌ها می‌تواند بستر اصلی را برای ورود به گفتمان متناسب و انتخاباتی رقابتی و مبتنی بر منافع ملی کشور فراهم کند.»

حق‌شناس درباره این‌که چرا این درخواست پس از دو هفته هنوز پاسخی نداشته و نویسندگان آن توقع چه برخوردی را دارند، گفت: «حداقل انتظار نویسندگان این نامه از مسئولان دفتر ایشان این است که با نگاهی مثبت آن را ارزیابی و مقدمات لازم برای این گفت‌وگو را فراهم کنند.»

14668 نمایش

نظر دادن