تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 خرداد 1394 ساعت 16:50

المستقبل: توافق هسته‌ای قطعی شد

یک روزنامه عرب زبان وابسته به جریان مستقبل لبنان نوشت که توافق سیاسی هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ قطعی شده و مذاکرات فنی ادامه خواهد داشت.    
خبرگزاری تسنیم: روزنامه المستقبل لبنان وابسته به جریان المستقبل به نقل از برخی منابع دیپلماتیک آگاه نوشت که قدرت های بزرگ تا آخرین لحظه امضای توافقنامه هسته ای با ایران، مصلحت را در این می دانند که هیچ چیزی درباره قطعی بودن امضای این توافقنامه اعلام نکنند.

هر دو طرف غرب و ایران تا 30 ژوئن جاری در حال مانور دادن هستند و هر دو طرف تمایل دارند موقعیت مذاکره ای خود را در مرحله ای که دو طرف خواهان رفع موانع برای تسهیل امضای توافقنامه هستند، بهبود بخشند.

بر اساس این گزارش، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امضای این توافقنامه را یک دستاورد مهم پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود می داند و ایران نیز به دلیل مشکل اقتصادی ، خواهان امضای این توافقنامه است و در صورتیکه دو طرف به این نتیجه برسند که پیشرفت اساسی برای دستیابی به توافق حاصل کرده اند، در آن صورت مذاکرات به مدت تنها چند روز و نه بیشتر، تمدید خواهد شد.

به نوشته المستقبل ، در حال حاضر بنا به گفته این منابع امضای توافقنامه قطعی است و این توافقنامه نیز عبارت از یک توافق سیاسی است و در خصوص بخش فنی نیز مذاکرات تا آخرین لحظه ادامه خواهد داشت و ممکن است این مذاکرات بین 10 تا 15 روز تمدید شود.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: مسئله اصلی برای طرفین، محتوای مذاکرات و یا نتیجه مذاکرات است و زمان اهمیتی ندارد و در حال حاضر مذاکرات فشرده حول محور الحاقیه های ویژه این توافقنامه متمرکز است به گونه ای که تغییراتی در پیش نویس توافقنامه به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر جهت دستیابی به توافق انجام خواهد شد و مواردی که توافق درباره آنها حاصل نشود بار دیگر درباره آنها مذاکره خواهند کرد که تا حد چانه زنی سیاسی پیش خواهد رفت و دو طرف اولا به یک راه حل سیاسی خواهند رسید به این معنا که توافقنامه بر یک توافق سیاسی  استوار خواهد بود و اصل اساسی نیز دستیابی به نتیجه در مذاکرات است.

بر اساس این گزارش، اولویت در مذاکرات غرب و ایران، مذاکره بر سر برنامه هسته ای است و دو طرف موفق شدند موضوعات منطقه ای را کنار گذارند به جز برخی تبادل دیدگاه که به صورت جزئی مطرح می شود. مذاکرات نیز بر اساس این اصل یعنی دوری از موضوعات منطقه ای آغاز شد تا جائیکه تحولات منطقه ای خواه در سوریه، عراق، یمن و لیبی بر روند مذاکرات غرب با ایران تاثیری نداشت.

این منابع درباره موضع رژیم صهیونیستی نیز گفتند: اساسا و در درجه نخست اینکه بازگشت به عقب در روند تفاهم با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور دشوار است، دوم اینکه این توافقنامه در صورت امضا شدن، برنامه هسته ای ایران را به مدت 10 تا 15 سال متوقف می کند.

به گفته این منابع، به موجب این توافقنامه نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران، جریان خواهد داشت و محدود به چند سال نخواهد بود.

المستقبل در پایان نوشت: رفع تحریم‌ها بر اساس اجرای توافق از سوی ایران به 2 تا 3 سال زمان نیاز دارد و نظر غرب نیز در صورت اجرای بخش زیادی از توافقنامه از سوی ایران، تعلیق تحریم‌هاست نه رفع کلی آن، در واقع یک اهرم فشار بین المللی برای بازگشت سریع به تحریم ها در صورت هرگونه اخلال در اجرای توافقنامه است.
1021 نمایش

نظر دادن