تاریخ انتشار: جمعه, 15 خرداد 1394 ساعت 20:00

روایت لاریجانی از مذاکراه با آمریکا در 2 سال آخر دولت قبل

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز کشورهای 1+ 5 باید بدانند که در بحث انرژی هسته ای و مذاکره، چارچوب همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب معلوم کرده اند و بطور قطع مذاکره کنندگان نیز در این چارچوب می توانند مذاکره کنند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در همایش بزرگداشت قیام 15 خرداد که در صحن مطهر امامزاده جعفر شهرستان پیشوا برگزار شدافزود: در مسئله هسته ای، چارچوب نظام روشن است، ملت ایران برای به دست آوردن دانش هسته ای زحمت کشیده و آن را کسی به ملت ما نداده است، غربی ها اگر امروز با قلدری حرف می زنند باید جواب این سوال را بدهند که مگر این دانش را شما به ما داده‌اید که امروز آن را از ما مطالبه می‌کنید؟

او گفت: البته امروز آنان نیز این حقیقت را درک کرده اند تا جایی که رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه خود اذعان کرده که اگر با ایران به خاطر مسئله هسته‌ای نیز بجنگیم، نمی‌توانیم دانش هسته‌ای را از آنان بگیریم، دانش بومی با جنگ از بین نمی‌رود و آنان باید در برابر اراده ملت ایران تسلیم شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی آنان تلاش می کردند تا با وارد کردن فشار بر ایران، کشور را از دستیابی به این دانش بومی منصرف کنند و گاهی عده ای نیز در داخل کشور حرف های آنان را تکرار می کردند، ولی درایت مقام معظم رهبری این دانش را در کشور شکل داد و باعث شد تا امروز ایران اسلامی صاحب دانش هسته‌ای شود و دیگر هیچ کس نمی‌تواند ایران را وادار به تمکین کند.

او درباره روند شکل‌گیری دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 گفت: در دو سال آخر دولت قبل آنان تقاضای مذاکره با ایران را کردند. در آن زمان شرایط ایران تغییر کرده بود، ایران به اندازه کافی مواد را تولید کرده بود و در این شرایط ایران مذاکره را پذیرفت ولی ما اعلام کردیم که حد و حدود مذاکره در این است که ایران حق غنی‌سازی را داشته باشد.

لاریجانی افزود: در آن زمان چیزی هم نوشته شد ولی به امضا نرسید و مورد قبول واقع نشد. ما اعلام کردیم که شما اول دانش غنی‌سازی ما را باید بپذیرید تا ما مذاکرات را ادامه دهیم و چون آنان چاره‌ای غیر از این نداشتند این حق را پذیرفتند و قرار شد تا بعد راجع به میزان غنی‌سازی مذاکره صورت گیرد.

به هم گمان بد نداشته باشیم
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر ما در حمایت از رهبری یکدل باشیم به‌ طور قطع می توانیم از شرایط حساس فعلی عبور کنیم و این امر مهم، کلید راه ماست.
او با اشاره به اینکه همه باید در مصالح کشور همفکر باشند، تصریح کرد: به هم گمان بد نداشته باشیم، مسائل حاشیه‌ای نباید ما را از هم دور کند، بلکه باید در مصاف دشمن پشت سر رهبری با همدلی و همراهی حرکت کنیم.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: امسال کشور مسائل اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی مهمی پیش رو دارد و عقل حکم می‌کند که بر روی مسائل مهم کشور همه با یکدیگر هماهنگ باشند.
او یادآور شد: امروز منطقه گرفتار ماجراهای سهمگینی است که ایران در حل آنها نقش‌آفرینی می‌کند و بخشی از این امر به قدرت اقتصادی ما برمی‌گردد. اگر ما می خواهیم کشوری الهام‌بخش برای جهان باشیم، تنها نباید در مسائل سیاسی این الهام‌بخشی را داشته باشیم، بلکه باید از نظر مسائل اقتصادی نیز الهام‌بخش دیگران باشیم.
ی مناسب در کل کشور فراهم کنیم.

872 نمایش

نظر دادن