تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 خرداد 1394 ساعت 10:16

چرا «نامه تاریخ مصرف گذشته» بازخوانی شد؟

همه چیز از انتشار یک نامه شروع شده است؛ نامه‌ای که در تاریخ 21 خرداد 92 با امضای دبیرکل وقت جامعه روحانیت مبارز و خطاب به علی‌اکبر ولایتی نوشته شده است.

خبرگزاری ایسنا: این روزها نامه مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی که دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز و به نوعی زعامت جناح اصولگرا را به عهده داشت خطاب به علی اکبر ولایتی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود در فضای مجازی می‌چرخد. نامه‌ای که در آن مهدوی کنی از باب اتمام حجت به ولایتی دو هشدار صریح داده و به او یادآوری کرده که آیا به عهدی که بسته وفادار است یا خیر؟

در این نامه که کاربران فضای مجازی از انتشار آن استقبال کرده‌اند، آیت‌الله مهدوی کنی همچنین از احتمال پیروزی جبهه اصلاحات ابراز نگرانی کرده و از ولایتی پرسیده که آیا نگران اوضاع است یا نه.

چرا «نامه تاریخ مصرف گذشته» بازخوانی شد؟

حجت الإسلام والمسلمین جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز درباره این نامه می‌گوید: در جلسه جامعه روحانیت مبارز در آن زمان که به ریاست مرحوم مهدوی کنی برگزار شده بود این آقایان (حدادعادل،‌ ولایتی، ‌قالیباف و جلیلی) را انتخاب کردیم و قرار شد بعد از آن‌که فضای انتخابات داغ شد آقایان یکی یکی به نفع کاندیدای مورد نظر کنار بروند.

وی ادامه می‌دهد: اما تنها ‌آقای حدادعادل کنار رفت و آقایان ولایتی و قالیباف باقی ماندند. مرحوم مهدوی کنی از این مسأله ناراحت بود و می‌گفت هرچه تلفن هم می‌زنم نمی‌توانم آقای ولایتی را پیدا کنم. او از این ناراحت بود که با روحانیت خوب تا نمی‌شود و می‌گفت ما را وارد گود می‌کنند و به ما تعهد می‌دهند اما به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند.

با توجه به روایتی که شجونی می‌کند می‌توان مضمون نامه را درک کرد. اما این‌که چه شده که پس از دو سال از این اتفاق این نامه منتشر شده و دست به دست می‌چرخد سوال دیگری است.

حجت الإسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در این زمینه اظهار می‌کند: یک ضرب‌المثل است که می‌گوید سلمانی‌ها وقتی بیکار می‌شوند سر همدیگر را می‌تراشند. حتماً‌ عده‌ای بیکار تصمیم به انتشار این نامه گرفته‌اند. اما به نظرم هر کسی که این نامه را منتشر کرده قطعاً کار بایسته‌ای انجام نداده است.

وی می‌افزاید: آدم‌های بیکار در هر دو جناح سیاسی وجود دارند و این کار هم قطعاً کار درستی نیست. الان مسائل روز مثل بیکاری، گرانی، اشتغال، نقدینگی سرگردان، تولید، اقتصاد مقاومتی و... مسائل مهمتری در کشور است که باید همه همت کنیم و با همدلی و همزبانی برای رفع مشکلات به سراغ آن‌ها برویم. انتشار چنین نامه‌ای هم نمی‌تواند زیاد مهم باشد.

باید دید که دلیل انتشار نامه مرحوم مهدوی کنی که دیگر در این دنیا نیست و نمی‌تواند توضیحی درباره این نامه دهد، چیست؟ هرچند به نظر می‌رسد شاید برخی مواضع اخیر مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری که مخاطب نامه مذکور است به مذاق برخی جریانات خوش نیامده و با انتشار این نامه تاریخ مصرف گذشته قصد دارند در سال منتهی به انتخابات مجلس به اهداف خود دست یابند.

598 نمایش

نظر دادن