تاریخ انتشار: جمعه, 28 فروردين 1394 ساعت 11:41

عدم پیشرفت چشمگیر در مذاکرات ایران و آژانس

بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی دور اخیر مذاکرات هسته ای با ایران، تردید مقامات آمریکایی در حمایت خود از عربستان در پی اوج گیری شمار تلفات غیرنظامی، قدرت گیری گروه القاعده در یمن در پی توسعه جنگ در این کشور و نگرانی آمریکا از پیشروی داعش در عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز سرخط مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش «تابناک»، ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی از مذاکرات اخیر خود با ایران، از جمله موضوعات مهم امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد آژانس اعلام کرده در جریان مذاکرات، تبادل دیدگاه های سازنده ای با ایران صورت گرفته، اما نشانه ای از پیشرفت چشمگیر در جنبه های مورد نظر این نهاد در موضوع هسته ای ایران به چشم نمی خورد. در بیانیه منتشر شده از سوی آژانس آمده است: «دو طرف تبادل دیدگاه های سازنده ای را درباره دو ساز و کار سیاسی مورد بحث صورت دادند. آژانس و ایران به این گفت و گو ادامه خواهند داد و توافق کردند که در آینده نزدیک بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند». رویترز اشاره می کند که پیش از این، آژانس از انتظار خود برای حصول پیشرفت در این مذاکرات گفته بود.
 
اما موضوع تحولات یمن، امروز بیش از هر موضوع دیگری در صدر اخبار مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» می نویسد وقوع تلفات انسانی بالا در حملات عربستان سعودی به یمن، سبب نگرانی مقامات دولت آمریکا شده و آن ها را به تردید درباره اقدام خود مبنی بر حمایت از عربستان سعودی در این عملیات سوق داده است. به عقیده این روزنامه، این موضوع می تواند سبب ایجاد شکاف میان واشنگتن و ریاض شود. از سوی دیگر، حملات عربستان سعودی که با حمایت اطلاعاتی، لجستیکی و دیگر انواع کمک ها و حمایت های آمریکا انجام می گیرد، تاکنون نتوانسته سبب شکست حوثی ها در یمن شده و در حقیقت، از دستیابی به اهداف تعیین شده باز مانده است.
 
در این میان، قدرت گیری گروه «القاعده» در یمن، موضوع دیگری است که اسباب نگرانی آمریکایی ها – یا دستکم برخی از مطبوعات این کشور – را فراهم کرده است. روزنامه «نیویورک تایمز» می نویسد شاخه یمنی القاعده، توانست روز پنجشنبه یک فرودگاه بزرگ و یک پایانه صادرات نفت در جنوب این کشور را تحت کنترل بگیرد. این در حالی است که همین دو هفته پیش، این گروه توانسته بود شهر «المکلا» را نیز به تصرف خود درآورده و ضمن خالی کردن حساب بانک های این شهر، زندانیان را نیز فراری دهد. نیویورک تایمز اشاره می کند که القاعده در حال حاضر در حال استفاده از فرصتی است که به واسطه توسعه جنگ در یمن و خلأ قدرت مرکزی در این کشور ایجاد شده و از این طریق، در پی توسعه قدرت خود در یمن است.
 
این در حالی است که در نقطه ای دیگر از منطقه، یعنی در عراق نیز پیشروی های دوباره گروه تروریستی داعش، اسباب نگرانی بین المللی را فراهم کرده است. «یو اس ای تودی» با انتشار مطلبی در این زمینه، از تمرکز آمریکا بر حملات هوایی برای محافظت از پالایشگاه نفت موجود در منطقه بیجی سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته سقوط مرکز استان «الانبار» توسط گروه داعش، یک واقعه تراژیک است، اما ضربه ای کاری به عملیات نیروهای عراقی و نیروهای ائتلاف علیه داعش محسوب نمی شود. به گفته وی، میدان نبرد مهمتر در بیجی است که از ماه ها پیش، پالایشگاه نفت بزرگ آن مورد حملات تروریست های داعش قرار داشته است.
425 نمایش

نظر دادن