تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 فروردين 1394 ساعت 14:45

لوزان؛ آنها که رفتند و آنها که ماندند

گرد هم آوردن رییسان دستگاه های دیپلماسی هفت کشور مهم دنیا در چند روز کار چندان آسانی نیست ولی موضوع ایران و عزم مذاکره کنندگان ایرانی برای پیشبرد مذاکره ، آنها را به لوزان کشانده است.

برخی از آنها برنامه های عادی خود را تعطیل کردند تا در لوزان باشند. به طور مثال، فابیوس و اشتاین مایر به جلسه هیات دولت مشترک فرانسه و المان که در برلین برگزار می شد ، نرفتند تا در مذاکرات باشند.

رگئی لاوروف اولین وزیری بود که نیامده ، رفت. لاوروف یکشنبه به لوزان امد ، دوشنبه از بوریواژ به مسکو رفت و سه شنبه بازگشت. درنهایت، ساعت هشت بامداد چهارشنبه لوزان را به مقصد دوشنبه ترک کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین عصر سه شنبه در نیمه های جلسه وزیران ، لوزان را ترک کرد. البته آن طور که حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت، هیات های مذاکره کننده از قبل در جریان قصد ' یی' به ترک لوزان بوده اند.

در میان وزیران اروپایی لوران فابیوس ساعت 2 بامداد چهارشنبه لوزان را ترک کرد . او گفت باید در جلسه کابینه شرکت کند ولی اگر پیشرفتی حاصل شود بازخواهد گشت.

با این حال فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان همچنان در لوزان هستند. اما آن که ثابت قدم بوده، جان کری وزیر خارجه آمریکا است. او از روز اول در مذاکرات بود و برخی از برنامه های خود را لغو کرده تا به مذاکرات سر و سامان دهد.

خوش بینی آنها که مانده اند دست کمی از آنها که رفته اند ، ندارد. هاموند گفته « با مذاکره کنندگان ایرانی به یک تفاهم گسترده دست پیدا کردیم» و لاورو هم خبرداده که « در تمام موضوعات کلیدی به تفاهم رسیده ایم ».

814 نمایش

نظر دادن