تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 اسفند 1393 ساعت 15:50

ادعای یک نماینده مجلس لبنان درباره ایران

عضو فراکسيون الکتائب مجلس لبنان مدعي شد سياست هاي ايران، منطقه را به سوي نظامي شدن سوق مي دهد.

تابناک: روزنامه عکاظ چاپ رياض در پايگاه اينترنتي خود در گزارشي از به قلم محمود عيتاني نوشت، فادي الهبر، نماينده عضو فراکسيون الکتائب مجلس لبنان در گفتگو با اين روزنامه تاکيد کرد سياست هاي ايران منطقه را به سوي نظامي شدن سوق مي دهد و حزب الله نه تنها انتخاب رئيس جمهور، بلکه کل زندگي سياسي و ملي را در لبنان به بن بست کشانيده است.

الهبر گفت: «نيروهاي و گروه هاي مختلف سياسي از طرح امنيتي ارتش حمايت مي کنند و اميدواريم اين طرح در همه مناطق لبنان پياده شود.»

وي در ارزيابي اين طرح گفت: طرح امنيتي از اولويت هاي اصلي در لبنان در عرصه اجرايي است و از جمله نکات مثبت سياسي و ملي در لبنان اکنون آن است که همه احزاب و گروهها از نيروهاي امنيتي و طرح امنيتي ارتش حمايت مي کنند زيرا يک خطر هميشگي عليه کل منطقه در قالب گروههاي تروريستي وجود دارد و يک خطر راهبردي عليه لبنان مطرح است که دست کمي از تروريسم ندارد و آن جلوگيري از تحقق دموکراسي و رفتارهاي دموکراتيک است که ايران ستون فقرات اين وضع به شمار مي رود تا جايي که به علت طرح و برنامه هاي ايران که از سال 1980 آنها را به اجراء درآورده، منطقه ما به سوي نظامي شدن پيش رفته است. طرح هاي ايران در سوريه و لبنان پيش رفت و پس از آنها نوبت به عراق رسيد.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا آنچه بهار عربي ناميده شد روي مواضع ايران تاثير داشته است؟ گفت: راهبرد نظامي ـ امنيتي ايران پيش از آن در سطح منطقه شکل گرفته بود و اين کشور يکه تازي مي کرد. زماني که بهار عربي رخ داد ايران نيمي از عراق، نيمي از سوريه و بيش از نصف ملت لبنان را از دست داد، اما اين کشور همچنان رژيم عراق را حفظ کرد و در سوريه نيز از رژيم آن حمايت مي کند در لبنان هم حزب الله را که کنترل اوضاع را در سطح سياسي و امنيتي در دست دارد، تقويت مي کند.

اکنون پس از مداخله ترکيه و اتحاديه اروپا و مداخلات ائتلاف بين المللي، لبنان به پايين ترين حد از بي طرفي رسيده است و همه طرف ها در اين کشور از طرح امنيتي حمايت مي کنند و اميدوارم اين طرح امينتي در منطقه البقاع هم به اجراء در بيايد همان طور که در جنوب خط آبي پياده شده است و اين منطقه با توجه به استقرار نيروهاي امنيتي تا حد زيادي از امنيت برخوردار شده است.

اين نماينده مجلس لبنان در پاسخ به سئوالي درباره انتقادات زيادي که از اين طرح امنيتي به خاطر در برنگرفتن مناطق تحت کنترل حزب الله در جنوب لبنان و حومه جنوب بيروت، به عمل مي آيد ، گفت: اين مسئله اي است که هميشه مطرح بوده و هست. حزب الله پس از سال 1990 با توجه به حمايت هاي ارتش سوريه و ايران، نوعي سلطه و برتري در فضاي سياسي لبنان پيدا کرده است و همواره بر سر راه انتخاب رئيس جمهور مانع تراشي مي کند و نوعي مصونيت داخلي براي خود و حضور نظامي خود در مناطق تحت سلطه اش چه در جنوب و چه در ضاحيه بيروت ايجاد و حفظ کرده است. اين يک وضعيت متناقض و پارادوکس بي سابقه در تاريخ کشورها است که گروهي مانند حزب الله به مثابه دولت در دولت عمل مي کند و براي خودش ارتشي مذهبي شيعي تشکيل داده است و به رغم وجود ارتش ملي و نهادهاي دولتي در لبنان، زندگي سياسي و ملي را در اين کشور به تعطيلي کشانيده است.

فادي الهبر درپاسخ به سئوالي در اين خصوص که گفته مي شود گفتگوها ميان حزب الله و جريان السمتقبل، تنها محدود به گرفتن چند تصوير و پخش آن در رسانه ها است (و گفتگوهايي جدي و محتوايي نيست) گفت: اين خوب است که اين گفتگوها سرآغاز تلاش براي دستيابي به نتيجه باشد. ما فعلا در آغاز راه هستيم. کار واقعي آن است که اين گروه خلع سلاح شود نه فقط گفتگوهايي صورت بگيرد و چند تا عکس يادگاري گرفته شود. البته اين گفتگوها در آغاز راه خود قرار دارد و اميدواريم با جمع آوري سلاح ها از همه مناطق لبنان به ويژه ضاحيه جنوب بيروت، حزب الله، طرابلس و همه ملت لبنان تکميل شود و سلاح تنها در اختيار دولت و ارتش لبنان باشد.

1501 نمایش

نظر دادن