تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 بهمن 1393 ساعت 09:51

سيل دلواپسان؛ سد روحاني

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه ابتکار نوشت:

«دو، دو» کردن! اين مهم‌ترين محور انتقادهاي بسياري از چهره‌هاي برجسته کشور از نمايندگان مجلس بوده و کماکان هست. موضوعي که حتي رهبر معظم انقلاب نيز در مقابل آن موضع گرفتند و انتقادات جدي و قابل توجهي را در اين باره نسبت به بهاررستان نشينان ابراز کردند.

در واقع دو مجلس هشتم و نهم با توجه به گسترش رسانه‌هاي خبري، بيشترين انتقادها را درباره فريادهاي دو، دو نمايندگان تجربه کرده‌اند! در واقع دو در صحن مجلس شوراي اسلامي نشانه مخالفت و چهار نشانه موافقت نمايندگان با موضوعات مختلف است، اما معمولا دو، دو کردن که اين روزها به يک اصطلاح و ترم سياسي تبديل شده است، بيش از چهار، چهار مورد توجه قرار گرفته و عموما چنين مي‌نماياند که معمولا مخالفان موضوعات مختلف در ميان نمايندگان بيشترين بي نظمي و سر و صداي خلاف شأن نمايندگي را در خانه ملت ايجاد مي‌کنند.همچنان که گفته شد، پيش از اين رهبر انقلاب با تذکري جدي به نمايندگان مجلس، به صورت مستقيم فريادهاي «دو، دو» نمايندگان در مجلس را مورد انتقاد قرار دادند و تاکيد کردند که اين رفتار متناسب با شأن نمايندگي ملت در نظام جمهوري اسلامي نيست. ايشان در اين باره صدا و سيما را نيز به خاطر پخش تصاوير و صوت مربوط به اين رفتار نمايندگان مورد انتقاد قرار دادند.حال انتقاد از شيوه انتقاد خود تبديل به يک بحث مجزا شده است. در ادامه انتقادها به نحوه رفتار برخي از چهره‌ها و گروه‌هاي سياسي، رييس جمهور نيز لب به سخن گشوده و در اين باره به زباني صريح واکنش نشان داده است.

هو کردن انتقاد نيست

رئيس جمهور گفت: در مذاکرات مي‌بينيم که آن طرفي‌ها براي جمع خودشان کف مي‌زنند ولي معلوم نيست اين طرفي‌ها چه مي‌کنند. حتي گاهي اين طرفي‌ها براي آن طرفي‌ها کف مي‌زنند.به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در هفتمين جشنواره بين‌المللي فارابي در راستاي مورد توجه قرار دادن سياست و اهميت علوم انساني، گفت: ما در امر سياست ديپلمات‌هاي بسيار مجربي را امروز در اختيار داريم و شما مي‌بينيد که تيم مذاکره کننده ما در برابر گروه 1+5 که شش کشور قدرتمند هستند مي‌ايستد و حرف سياسي و حقوقي و فني مي‌زند که اين براي کشور ما افتخاري قلمداد مي‌شود.وي افزود: حالا ممکن است ايراد بگيرند و بگويند تند و کند راه رفته، کتش کج بوده و يا عينکش طوري بوده است. اينها حرف نشد. ما به ديپلمات‌هاي شجاعمان اعتماد مي‌کنيم.روحاني گفت: چندي پيش که تيم مذاکره کننده‌مان آمده بودند ديدم که چند شب نخوابيدند. در واقع آنها شب و روز ندارند و تلاش مي‌کنند شجاعانه حرف مي‌زنند و در اين راستا تشويق ملي بسيار موثر است.رئيس جمهور با بيان اين که به پيغمبر با آن عظمتش گفته شد قلبت محکم و استوار در برابر فشارها قرار بگيرد و اين يعني او هم نيازمند است،‌ افزود: حالا براي يک بشر عادي نيز طبيعي است که اين‌طور باشد. ما به ميداني رفتيم که همه دنيا دوربينش‌ را به رويمان زوم کرده بود. آن طرفي‌ها براي جمع خودشان کف مي‌زنند و اين طرفي‌ها معلوم نيست چه مي‌کنند و گاهي هم براي آن طرفي‌ها کف مي‌زنند. بعد مي‌گوييم چرا براي آنها کف مي‌زنيد مي‌گويند انتقاد چيز خوبي است. بايد گفت خدا عقل سالم را به بدن سالم بدهد.روحاني با بيان اينکه معني انتقاد هو کردن، تهمت و تخريب نيست، افزود: انتقاد يعني راه را بهتر نشان دادن و به نام انتقاد و حزب و جناح و تخريب کردن ضربه زدن به منافع ملي است. در حالي که جناح ذيل منافع ملي و مصلحت ملي تعريف مي‌شود.

اگر از دانش استفاده نکنيم به مسير غلط مي‌افتيم

روحاني افزود: تبختر در برابر عالمان و علم به معناي نابودي سياستمدار نيست. به معناي نابودي تاريخ و کشور است. اگر ما از علم و دانش عالمان استفاده نکنيم سرنوشت کشور را در مسير غلط هدايت مي‌کنيم.رئيس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که قدرت و گاهي ثروت و گاهي منزلت در اختيار سياست است اگر سياست از همه اينها سوءاستفاده کند و بخواهد در مقوله علم و دانش مداخله و ارزش گذاري کند راه به جايي نبرده است. چرا که کارعلم را بايد به عالمان واگذار کرد و ارزش‌گذاري در اين راستا از آن انديشمندان و دانشمندان است و سياستمداران بايد زمينه را تسهيل کنند.وي با تأکيد بر اين‌که مداخله در علم از سوي سياست نه به نفع علم و نه به نفع سياست مي‌شود و هم حکومت و هم دانشگاه در اين راستا ضرر مي‌کنند، با مورد توجه قرار دادن موضوع اسلامي کردن و بومي کردن علوم انساني، اظهار کرد: فکر، دانش و علم مرز نمي‌شناسد. هرجا علم است در مقابلش زانو مي‌زنيم و براي ما فرق نمي‌کند علم در چين، هند،‌ اروپا،‌ آمريکا و يا آفريقا باشد. حکمت گمشده ما است و هر کجا پيدايش کنيم به دنبالش مي‌رويم.وي گفت: اگر مقصود از اسلامي کردن علوم انساني و اجتماعي اين باشد که دولت مي‌خواهد در علم مداخله کند ما ضرر خواهيم کرد. اگر مقصود اين است که دانشگاه‌ها استقلال علمي نداشته باشند يعني در دانشگاه امر و نهي باشد ضرر کرده‌ايم. ما در علم کور باش و دور باش نداريم.روحاني اضافه کرد: علم و دانش محيط آزاد مي‌خواهد و محيط آزاد يعني اين‌که اگر استاد استاد، دانشجو، و عالم و پژوهشگري در راه سخني بگويد و اعلام نظري کند و ما صدايش کنيم و به او بگوييم چرا اين حرف را زدي، بدانيم که راهمان غلط است و به جايي نمي‌رسيم و نمي‌شود دنياي علم را با سوءظن نگاه کرد و بايد با حسن ظن نگاه کنيم.وي با بيان اين‌که ممکن است هر کسي در زندگي تخلفي کند و البته با متخلف طبق قانون برخورد مي‌شود، تأکيد کرد: سوءظن غير از جرم است، ولي ما به همه سوءظن داريم. چقدر بد است که مي‌نويسند اين آقا هم نماز مي‌خواند. واقعاً در کشور اسلامي چنين چيزي شرم‌آور است. در کشوري که به خاندان رسالت عشق مي‌ورزند. مثل اين‌که همه بي‌نماز‌ند و ما بايد ثابت کنيم که يکي نماز مي‌خواند.روحاني ادامه داد: هر مسلماني نماز مي‌خواند اين را بفهميد و بدانيد آن طرفش استثنا است. ما يادمان رفت که امام فرمودند به ما گفته شده است که اگر هر کس را حتي يکي بار در عمرتان ديديد که يک رکعت نماز خوانده او نمازخوان است، اما ما مي‌گوييم چرا او را در صف دوم نماز جمعه نديديم. به تو چه مربوط است؟ ما اين‌طور مي‌خواهيم علم و دانشگاه را اداره کنيم؟

با قدرت بر سر وعده هايمان مي‌ايستم

رئيس جمهور در ادامه گفت: اين دولت در زمينه علم و دانشگاه از روز اول به دانشگاه و اساتيد وعده‌هايي داده و تا آخر با قدرت سر وعده‌هاي خود خواهد ايستاد.وي با مورد توجه قرار دادن شعار استقلال،‌ آزادي، جمهوري اسلامي، اظهار کرد: يک بخش از استقلال مربوط به محيط دانشگاه‌ها است. همچنين آزادي هم مربوط به محيط دانشگاه‌ها مي‌شود.رئيس جمهور نياز به گفت‌وگو و با هم حرف زدن را يک ضرورت خواند و با مورد توجه قرار دادن نقش شهيدان مطهري و بهشتي در تدوين درست علوم انساني و علوم اسلامي‌، اظهار کرد: باب حوزه و شناخت حوزه و باب تحقيق و آزادمنشي اين‌گونه شخصيت‌ها بودند. حال نکند يک وقتي برعکس شود و يک باب عوضي از در حلبي مدنظر قرار بگيرد و جاي يک در واقعي را بگيرد. ان‌شاءالله که نمي‌شود.

ضرورت استقلال و آزادي در دانشگاه ها

رئيس جمهور بار ديگر بر ضرورت وجود استقلال و آزادي در دانشگاه‌ها تأکيد کرد و گفت: مسير گفت و شنود بايد باز شود و لازم است تا با هم حرف بزنيم و با دلسوزي و براي اهداف بلندمدت بحث کنيم و بدانيم علوم انساني براي ادامه راه انقلاب و توسعه انقلاب بيشتر بايد کمک کنند. ما به توسعه علم با کمک دولت و نه با مداخله دولت نيازمنديم.

609 نمایش

نظر دادن