تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 بهمن 1393 ساعت 09:35

آژیرقرمز در اورشلیم، دیپلماسی در‌ مونیخ

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه آرمان نوشت:

شامه گرگها تیز است و بوی خطر را زودتر از دیگران می‌شنوند، وضعیت این روزهای اسرائیلی‌ها نیز همین گونه است. در حالی که وزرای خارجه ایران و آمریکا آماده دیدار در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ می‌شوند و هیئت‌های مذاکره کننده دو طرف نیز قرار است مذاکرات را در مونیخ آلمان پی بگیرند و احتمال برگزاری نشست میان ایران و 1+5 در سطوح عالی یعنی وزرای خارجه شش قدرت جهانی نیز متصور است و از طرف دیگر دولت اوباما با تمام قوا در برابر تندروهای کنگره ایستاده و دو اخطار وتویی را نسبت به فعالیتهای حامیان اسرائیل در کنگره داده است و مذاکرات نیز روند شتابان و گسترده‌تر از قبلی به خود گرفته و در سه محور به طور مشخص و فعال پی گرفته می‌شود، بدیهی است که اسرائیلی‌ها و نیز رقبای منطقه‌ای ایران در خاورمیانه احساس خطر کرده و برای برهم زدن این معادلات رو به رشد و مثبت دست به کار شده و ابراز نگرانی کنند به خصوص که مقامات ایرانی این روزها از تفاهمات بیشتر، امکان توافق پیش از موعد مقرر و مثبت و سازنده بودن مذاکرات می‌گویند.

اسرائیل و گرداب توافق هسته‌ای

شاید در تمامی تاریخ روابط استراتژیک آمریکا و اسرائیل در طول چند دهه گذشته هیچ گاه اینچنین دو طرف به اختلاف مبنایی و تعارض رویکردی در قبال یک موضوع رهنمون نشده‌اند. دولت اوباما اصرار دارد که از طریق دیپلماسی چالش بر سر پرونده هسته‌ای ایران را حل و فصل و برگ برنده‌ای در معادلات آتی و انتخاباتی ایالات متحده برای دموکرات‌ها فراهم کند. از طرف دیگر اسرائیلی‌ها که موجودیت و ذات خود را بر بستر افزایش تنش در خاورمیانه استوار کرده و به این نکته اشراف کامل دارند که حل و فصل پرونده هسته‌ای به شکل مسالمت آمیز به طور قطع می‌تواند از تنش‌ها در خاورمیانه کاسته و به بسط و تعمیق قدرت ایران در منطقه کمک شایان توجهی کند، نمی خواهند مذاکرات با رسیدن به توافق جامع پایان خوش و مطلوبی داشته و بازی برد- برد برای ایران رقم بخورد. به خصوص که طرف ایرانی با پیگیری سیاست‌های تعاملی و بهره‌گیری از ابزارهای دیپلماسی هوشمندانه این نکته را به همه طرف‌های مذاکره‌کننده به اثبات رسانده که زیر بار توافقی نامتوازن و یکجانبه نرفته و از حقوق حقه هسته‌ای خود پا پس نخواهد کشید و پای توافقی را امضا خواهد کرد که ضمن اعتمادسازی، منافع هسته‌ای، اقتصادی و سیاسی ایران را تامین کرده و ضمن حفظ و اثبات حق غنی‌سازی، تحریم‌های ظالمانه را نیز برچیند. توافقی که بدین شکل و سیاق همه رشته‌های چندین ساله صهیونیست‌ها را بر باد داده و آرزوهای آنان برای مهار قدرت ایران به بهانه انحراف برنامه هسته‌ای را نقش بر آب خواهد کرد.

استیصال نتانیاهو در برابر مذاکرات هسته‌ای

با توجه به مطالب پیش گفته اسرائیلی‌ها با نگرانی زایدالوصف به توافق هسته‌ای مستعجل میان ایران و 1+5 می‌نگرند و گمانه زنی‌ها و شمارش معکوس آنان برای رسیدن به توافق هسته‌ای که آنان؛ آن را بد می‌خوانند آغاز شده است البته اعلام آمار و ارقام و نزدیکی مضاعف توافق هسته‌ای از این جهت نیز می‌تواند باشد که آنان در پی شانتاژ منتقدان توافق هسته‌ای در کنگره علیه دولت اوباما بوده و می‌خواهند فضای مذاکرات را مخدوش کنند. روزنامه تایمز اسرائیل خبر از توافق هسته‌ای با امتیازدهی آمریکا به طرف ایرانی داده است. به گزارش انتخاب؛ مقامات اسرائیلی می‌گویند که آمریکا با فعال نگه داشتن هفت هزار سانتریفیوژ توسط ایران موافقت کرده است. شبکه10 اسرائیل مدعی شد که این توافق به ایران اجازه می‌دهد که بیش از هفت‌هزار سانتریفیوژ فعال داشته باشد. یک مقام اسرائیلی ادعا کرده بندهای این توافق ایران را زودتر از آنچه تصور می‌کردیم به تسلیحات هسته‌ای نزدیکتر می‌کند. شبکه2 اسرائیل نیز ادعای مشابهی را مطرح کرده و افزوده است: آمریکا پیشنهاد محدودیت زمانی بین 10 تا 15 سال را به ایران داده است. در واکنش به احتمال توافق هسته‌ای با این شرایط، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سر استیصال اعلام کرده است که چاره‌ای ندارد که برای مخالفت با توافق هسته‌ای به کنگره آمریکا رفته و سخنرانی کند.

زنگ خطر و آژیر قرمز برای دشمنان

واکنش‌ها به احتمال توافق هسته‌ای تنها محدود به این نکات نبوده و چون زلزله‌ای در رسانه‌های اسرائیلی سونامی به پا کرده است. به نوشته روزنامه اورشلیم‌پست، چند تن از مقامات رژیم صهیونیستی روز جمعه در گفت‌وگو با کانال 10 این رژیم مدعی شدند دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون 80 درصد از مطالبات ایران را پذیرفته است. نگرانی اسرائیلی‌ها تا آنجا بالاگرفته که نخست وزیر رژیم صهیونیستی برخلاف پروتکل‌های دیپلماتیک به دعوت کنگره و نه دولت آمریکا به این کشور می‌رود تا علیه توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 به سخنرانی بپردازد. از سوی دیگر عربستانی‌ها نیز نگران توافق میان ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای هستند. روزنامه الرای نوشته است: آمریکا و عربستان همچنان بر سر ایران اختلاف نظر دارند. این روزنامه با اشاره به سفر اوباما به عربستان سعودی برای دیدار با پادشاه تازه این کشور و همراهی تنی چند از دیپلمات‌های کارکشته و قدیمی آمریکا با وی که طرفدار توافق هسته‌ای با ایران بوده و مواضع معتدلانه‌ای در این زمینه‌ها دارند، خبر داده که اوباما به دنبال توافق هسته‌ای با ایران بوده و با صراحت به طرف عربستانی اعلام کرده است که می‌خواهد روند دیپلماسی را به نتیجه برساند و خواستار همراهی و پذیرش عربستان سعودی با این روند شده است. البته پادشاه عربستان در این دیدار ترجیح داده که در برابر سخنان اوباما سکوت کرده و در موافقت یا مخالفت با آن سخن نگوید و تنها تاکید کند که نباید ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. سکوتی که نشان می‌دهد عربستان نمی‌خواهد با روند دیپلماسی همراهی کند اما قصد هم ندارند به طور مستقیم در برابر میل و خواست اوباما بایستد. هر چه هست تمامی نشانه‌های سلبی و ایجابی حاکی از آن است که مذاکرات هسته‌ای در حال رسیدن به نقطه‌ای بی‌بازگشت و افقی روشن است.

 

463 نمایش

نظر دادن