تاریخ انتشار: شنبه, 27 دی 1393 ساعت 08:10

بازگشت فضای بعد از «یازده سپتامبر»

به گزارش آخرین نیوز، دکتر محمدتقی حسینی در روزنامه ایران نوشت:

حوادث اخیر فرانسه شباهت ها و تفاوت هایی نسبت به حادثه یازده سپتامبر دارد. از جمله شباهت هایـــــی که می توان یافت اینکه فضایی ایجاد شده است که در دنیای غرب آنها که بر طبل جنگ تمدن ها می کوبند، دوباره فرصتی یافته اند تا علیه اسلام هر گونه که می توانند رفتار کنند. دمیدن در تنور اسلام هراسی و اهانت به مقدسات اسلامی البته بخشی از این فرایند است. اما اتفاق دیگری که در این زمینه رخ داده است اینکه مسلمانان هنوز در این زمینه در شوک و بهت هستند. علت این وضعیت تا حدودی روشن است. این موضوع فقط به حمله به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در فرانسه ویا گروگانگیری متعاقب آن و کشته شدن چند فرانسوی برنمی گردد. ریشه اصلی در اقداماتی است که گروه تروریستی داعش و القاعده در عراق و سوریه به منصه ظهور رساندند و با سوء استفاده از نام اسلام چنان جنایاتی را مرتکب شدند که هیچ مسلمان آزاده ای نمی تواند آنها را محکوم نکند و از آن ها بیزاری نجوید. قتل عام مردم بی گناه و ویرانی دارایی آنها، کشتن اقلیت ها و حراج نوامیس آنها و رواج مجدد برده داری و کنیز فروشی، تکفیر فرق مختلف اسلامی و حلال کردن جان و مال و ناموس آنان اقدامات کریه و غم انگیزی است که نه تنها مخالف اسلام است بلکه با هیچ منطق بشری قابل توجیه نیست. حوادث فرانسه پرده دیگری را برانداخته است. حمله در داخل سرزمین های غربی صورت گرفته است. گو اینکه غرب متاسفانه خود در بروز پدیده هایی به نام القاعده و داعش نقشی مخرب ایفا کرده است. اما امروز کسی آن را نمی بیند.

آنچه در نظر مردم عادی در غرب می آید این است که حمله به دفتر یک نشریه و گروگانگیری بعدی صورت گرفته است و تعدای هم کشته شده اند. این موضوع توجه زیادی در غرب و بویژه در فرانسه برانگیخته است. مردم می پرسند چه کسی توانسته است دست به چنین جنایتی بزند. لاجرم وقتی نام گروههای اسلامی تندرو به میان می آید همه خشم ها در غرب متوجه یک خطر بزرگتر می گردد. از دید آنان اسلام خطر بزرگی است که موجب این حوادث شده است. از نگاه یک غربی تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. او به یک موضوع نگاه می کند و آن اینکه گروهی با استفاده از اسم اسلام دست به قتل و ترور زده اند و گروهی شهروند بی گناه را کشته اند. هر تحلیلی که پشت این قضیه باشد و هر کسی آن را طراحی کرده باشد یک هدف محقق شده است. و آن تصویر چهره ای خشن از اسلام و بازگرداندن موج نفرت و اسلام هراسی در غرب است.

در چنین شرایطی واکنش مسلمانان نیز دشوار است. آنها از یک سو از رفتار گروههای افراطی خشمگین اند و از سوی دیگر توهین هایی که در غرب نسبت به اسلام صورت می گیرد را برنمی تابند. بی تردید شرایط سختی فراهم شده است و به همین دلیل موضعگیری های ملت های اسلامی را با همان تعبیر شوک و بهت می توان توصیف کرد. آنها از سویی خشمگین انند و از سویی در اعلام موضع در مقابل اهانت های افراطی های غربی بسیار با احتیاط عمل می کنند یا به تعبیر دیگری دچار انفعال شده اند. به نظر می رسد دنیای اسلام ضمن اینکه نباید از دایره خردورزی و حکمت خارج شود اما نباید در این زمینه منفعلانه عمل کند. مقدسات اسلامی و بویژه وجود نازنین پیامبر رحمت برای مسلمانان موضوعی نیست که بتوان از کنار بی حرمتی به آن عبور کرد. مسلمانان باید اعتراض خود را در این زمینه بیان کنند. یقیناٌ در این مسیر باید از راه و رسم گروههای افراطی همچون القاعده و داعش فاصله گرفت. در این شکی نیست. اما چه کسی گفته است که داعش و یا القاعده معیار اسلام هستند که عملکرد آنها به اسم اسلام تعبیر شود؟ اسلام و مسلمانان هویتی دارند. دین اسلام دین رحمت است و رسول گرامی آن برانگیختن خود را برای تمام کردن مکارم اخلاق معرفی کرده است. حال اگر کسی با هر نیتی خود را منتسب به این دین کرد و دست به اقدام خلافی زد که نباید این دین رحمانی را مورد توهین و تنفر قرار داد. اینجا مسئولیتی خطیر و البته همراه با هوشیاری و تدبیر متوجه مسلمانان از هر فرقه و ملتی که هستند، می باشد.

560 نمایش

نظر دادن