تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 آذر 1393 ساعت 13:40

ساخت آسانسوري از ماه تا زمين در سال ۲۰۲۰

مهر/ ايده ساخت آسانسور فضايي همواره جذاب ولي به دور از واقعيت بوده اما حالا قرار است آسانسوري مبتني بر دانش فضايي و مهندسي بشر تا سال ۲۰۲۰ ساخته شود.

پرتاب کاوشگر به فضا دانش ما را درباره ناشناخته‌هاي عالم افزايش مي‌دهد اما اگر اين کار تنها با فشردن يک دکمه عملياتي شود، حضور انسان در فضا جذاب‌تر و در عين حال کم‌هزينه‌تر خواهد بود.

نخستين بار ايده ساخت آسانسور واقعي فضايي توسط شرکت Liftport در سال ۲۰۱۲ مطرح شد و حالا قرار است با همکاري دانشمندان دانشگاه Caledonian در گلاسکو رنگ واقعيت به خود بگيرد. البته طرح کلي اين ايده بر اين اصل استوار است که ساخت آسانسور از ماه آغاز و به زمين ختم شود.

تاکنون بيش از ۱۰۰ هزار دلار صرف مطالعات اوليه اين ايده شده و بر اين اساس آسانسوري در دست ساخت قرار مي‌گيرد که انسان را تا زير مدار و ماه برساند.

ايده ساخت آسانسور فضايي به دليل فاکتورهايي نظير تغييرات جوي زمين، جاذبه، اقيانوسها و درياها و همچنين وضعيت نامساعد جوي حاکم بر اتمسفر زمين هيچگاه از روي کاغذ فراتر نرفته است اما به نظر مي‌رسد اينبار اتفاقاتي متفاوت در حال روي دادن است.

دانشمندان دريافته‌اند اگر ساخت آسانسور مورد نظر از ماه شروع و به زمين ختم شود ديگر مشکلي همچون جاذبه سد راه آنها نخواهد بود چون جاذبه ماه به مراتب کمتر از زمين است.

914 نمایش

نظر دادن