تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 آذر 1393 ساعت 15:50

دلار بخريم يا بفروشيم؟

در حاليکه حدود يکسالي دلار در محدوده 3100 تومان در ثبات بود، اما اين روزها اين ارز در قله 3400 تومان قرار دارد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا، براي بسياري اين سوال پيش مي آيد که چرا دلار با توجه به اينکه مذاکرات هسته اي همچنان ادامه دارد و نسبت به آينده آن خوشبيني وجود دارد، گران شد. بايد گفت با توجه به اينکه به فصل تعيين تکليف بودجه رسيده ايم و دولت نرخ دلار رسمي را در بودجه از 2650 تومان به 2850 تومان افزايش داده است، اين امر خود به خود موجب آن شد تا نرخ دلار در بازار آزاد با رشد روبرو شود، از طرف ديگر با توجه به کاهش بي سابقه بهاي نفت به زير 70 دلار، دولت دچار کسري بودجه خواهد شد، حال دولت درصدد برآمد با دستگاري جرئي در بازار ارز و گران کردن دلار بخش اعظمي از کسري بودجه خود را از طريق ارزي جبران نمايد.
حال که دلار در مرز 3400 تومان قرا گرفته است، به نظر مي رسد حداقل تا چند هفته آينده و شروع دور جديد مذاکرات هسته اي ارز در همين محدوده باقي خواهد ماند و کسانيکه دلار را 3100 خريده اند و الان مي خواهند آن را بفروشند سود خوبي را به جيب زده اند.
برخي از فعالان بازار ارز معتقد هستند که دولت اجازه پيشروي بيشتر قيمت به دلار را نخواهد داد و آن را در همين محدوده کنترل خواهد کرد. پس مي توان نتيجه گيري کرد که کسانيکه اين روزها به قصد کسب سود به خريد دلار اقدام خواهند کرد اشتباهي بزرگ را مرتکب مي شوند، چرا که بنا بر شواهد حداقل تا کوتاه مدت دلار ديگر افرايش ناگهاني قيمت نخواهد داشت.
اين در حالي است در مورد ساير ارزها نيز مي توان گفت، يورو بدون تغيير قيمتي نسبت به روز گذشته 4240 تومان قيمت خورد. همچنين پوند با کاهش 20 توماني نسبت به روز گذشته 5330 تومان داد و ستد شد.
در بازار سکه و طلا نيز سکه طرح جديد با افزايش 5 هزار توماني977 تومان معامله شد. همچنين نيم سکه نيز با افزايش 4 هزار توماني 489 هزار تومان قيمت خورد. ربع سکه اما با کاهش هزار توماني 269 هزار تومان به فروش رسيد. هر گرم طلاي 18 عيار نيز 100 هزار تومان قيمت گذاري شد.
اما در بازار جهاني نيز قيمت طلا تحت تاثير کاهش ارزش دلار قرار گرفت و به بالاترين حد خود در 7 هفته اخير رسيد
در پي اظهارات برخي مقام هاي ارشد فدرال رزرو آمريکا در خصوص افزايش نرخ بهره و همچنين نگراني ها نسبت به اوضاع اقتصادي و سياسي يونان قيمت طلا امروز چهارشنبه نيز به بالاترين سطح خود در 7 هفته اخير رسيده است.
بر اساس اين گزارش قيمت طلا امروز با 0.2 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به 1233 دلار در هر اونس رسيده است. قيمت طلا روز گذشته براي لحظاتي به بيش از 1238 دلار رسيد که اين رقم از 23 اکتبر تاکنون بي سابقه بوده است.
شاخص ارزش دلار در برابر ارزهاي معتبر بين المللي براي سومين روز متوالي کاهش يافت که علت اصلي آن گمانه زني ها در خصوص زمان افزايش نرخ بهره فدرال رزرو بوده است.
دنيس لاکهارت رئيس فدرال رزرو آتلانتا تاکيد کرد که وي هيچ عجله اي براي افزايش نرخ بهره ندارد و ترجيح مي دهد تا فدرال رزرو براي مدت زمان قابل توجهي نرخ بهره را نزديک به صفر نگه دارد.
البته بهبود اوضاع اقتصادي آمريکا موجب شده تا برخي تحليلگران بر اين باور باشند که فدرال رزرو تا اواسط سال 2015 ميلادي نرخ بهره را افزايش خواهد داد.
مشکلات سياسي و اقتصادي يونان نيز به ضرر ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهاي بين المللي بوده است.

1078 نمایش

نظر دادن