تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 آبان 1393 ساعت 10:48

رئیس جدید رسانه ملی کیست؟

وی از دوران ریاست محمد هاشمی رفسنجانی بر رسانه ملی در این سازمان حضور پیدا کرد و از سال ۷۳ تاکنون به عنوان معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما مشغول به فعالیت است.

سرافراز ۵۴ ساله فرزند مرحوم "حجت‌الاسلام حاج شیخ ابوالفضل سرافراز"،یکی از وعاظ شهیر تهران و موسس مدرسه حضرت ولی عصر(عج) در قم و از شاگردان امام خمینی(ره) است.

رئیس جدید رسانه ملی در هند دانشجو بود که به خاطر انقلاب اسلامی به ایران بر می گردد و به گفته یکی از نزدیکان وی در روز 22 بهمن در میدان ارک حضور پیدا می کند ، و در حالی که به همراهی مردم با نیروهای گارد شاهنشاهی درگیر بودند ، مانع از آتش زدن ساختمان رادیو توسط عده ای معدود که توسط عوامل مشکوک تحریک شده بودند می شود.آقای محمد سرافراز که در آن زمان هجده سال بیشتر نداشت فکر نمی کرد زمانی ریاست رسانه ملی را به عهده وی بسپارند.

وی برادر شهیدان "جواد سرافراز"(رئیس دفتر شهید بهشتی و عضو حزب جمهوری اسلامی که در حادثه هفتم تیر به شهادت رسید) و "علی سرافراز"(در سال ۱۳۶۵ در منطقه عمومی شلمچه به شهادت رسید) است.خود وی نیز پس از بارها حضور در جبهه‌های دفاع از غیرت و شرف در عملیات کربلای۵ جانباز شده است.

سرافراز در رشته علوم سیاسی از دانشگاه بیروت فارغ التحصیل شده و تالیفاتی در حوزه جهان اسلام داشته است.
کتاب "جنبش طالبان از ظهور تا افول" به تالیف سرافراز، اردیبهشت سال ۹۰ توسط انتشارات سروش منتشر شد. وی در این کتاب به شکل‌گیری طالبان، گرفتاری آن در دام جغرافیای سیاسی کشورهای بزرگ و قدرتمند منطقه‌ای، ایدئولوژی سلفی- وهابی حاکم بر آن و گرفتاری این جنبش در چنگال کشمکش‌های نژادی و منطقه‌ای پرداخته است.

وی از دوران ریاست محمد هاشمی رفسنجانی بر رسانه ملی در این سازمان حضور پیدا کرد و از سال 73 تاکنون به عنوان معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما مشغول به فعالیت است. وی همچنین طی مدتی مدیر شبکه‌های هیسپان تی وی، پرس تی وی، کوثر و العالم بود که از این جهت یکی از مدیران با سابقه رسانه ملی محسوب می‌شود.

وی همچنین در حکم رهبر معظم انقلاب در سال ۹۰ مبنی بر دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی، به عنوان عضو حقیقی این شورا انتخاب شد.

سرافراز به علت حضور طولانی مدت در معاونت برون مرزی و آشنایی با مباحث سیاست خارجی و دیپلماسی و همچنین دارا بودن مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه بیروت، تسلط به زبان عربی و انگلیسی و همچنین تالیفات در حوزه جهان اسلام؛ تاثیرات قابل توجهی در عملکرد حوزه برون مرزی صدا و سیما و اعلام مواضع در سیاست‌های خارجی و اصولی جمهوری اسلامی در فرای مرزها داشته است.

به عنوان نمونه سال ۹۱ زمانی که شبکه‌های ماهواره ای جمهوری اسلامی از روی ماهواره "هاتبرد" قطع شدند، سرافراز در مصاحبه‌ای اعلام کرد:«شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه دیدگاه متفاوتی نسبت به شبکه‌های غربی در اطلاع‌رسانی "حوادث خاورمیانه، اروپا و آمریکا نظیر جنبش وال‌استریت، اعتراضات مردم به نظام سرمایه‌داری اروپا" دارد قطع شده‌اند».

در واقع می‌توان گفت راه اندازی شبکه‌های برون مرزی از جمله رادیوی اینترنتی "اسلام" به زبان های انگلیسی ،‌آلمانی‌، روسی و ایتالیایی، شبکه‌های Press Tv، Ifilm، العالم و شبکه اسپانیایی هیسپان تی وی از جمله اقداماتی است که در زمان مدیریت سرافراز در معاونت برون مرزی صدا و سیما صورت گرفته است.

636 نمایش

نظر دادن