تاریخ انتشار: یکشنبه, 04 آبان 1393 ساعت 17:10

تجهیز یک بیمارستان در تهران برای مقابله با ابولا

گویا افزود: این بیماری در هیچیک از زائران عربستان از جمله زائران ایرانی وجود نداشته و تیم تخصصی وزارت بهداشت نیز بطور 24 ساعته حجاج را در عربستان پایش کرده است.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تجهیز یک بیمارستان مقابله با بیماری ویروسی ابولا در تهران خبر داد.

به گزارش ایرنا، «محمدمهدی گویا» روز یکشنبه در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت افزود: درحالیکه احتمال ورود بیماری کورونا ویروس فقط از طریق مرزهای هوایی به کشور وجود دارد، اما ویروس ابولا می تواند از طریق مرز های هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور شود، بنابراین مراقبت از شیوع این بیماری اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نظام مراقبت مرزی در کشور مطلوب بوده و تیم های مراقبتی و امکانات کافی در گلوگاه های مرزی کشور وجود دارد.

گویا با بیان اینکه مبادی ورود بیماری های کرونا ویروس و ابولا به کشور، مسافران هستند، ادامه داد: همه کشورها در زمینه مسایل تهدیدات زیستی مانند ابولا نقطه ضعف دارند و این بیماری از یک کشور به کشوری دیگر می رود و حتی در آمریکا نیز این مشکل وجود دارد، بنابراین شناسایی به موقع بیماری ها در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

** کمبود اتاق ایزوله در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: کارکنان درمانی باید آموزش ها و آمادگی بیشتری داشته باشند و امکانات بستری نیز باید مجهزتر شود.

گویا افزود: بطور مثال مراکز ایزوله ما کافی نیست و باید تعداد آنها بیشتر شود البته اکنون 170 اتاق ایزوله در سراسر کشور وجود دارد که می تواند پاسخگوی نیازهای اولیه ما باشد اما پاسخگوی تمام نیازها نیست.

** هیچ مورد قطعی کورونا ویروس بین حجاج مشاهده نشده است


رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: 50 نفر از حجاج به بیماری های شدید تنفسی مبتلا بودند که در نمونه های بررسی شده هیچ مورد قطعی از بیماری کورونا ویروس بین آنان مشاهده نشد.

گویا افزود: این بیماری در هیچیک از زائران عربستان از جمله زائران ایرانی وجود نداشته و تیم تخصصی وزارت بهداشت نیز بطور 24 ساعته حجاج را در عربستان پایش کرده است.

** بخش های غیرنظامی باید پدافند زیستی را مدیریت کنند


رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: پدافند زیستی یک برنامه مقابله با عواملی است که جان انسان را تهدید می کند و بخش های غیرنظامی یک کشور باید این برنامه را مدیریت و اجرا کند.

گویا افزود: باید سیستم شناسایی خوبی در کشور برای عوامل ایجادکننده همه گیری بیماری های واگیر وجود داشته و اطلاعات و آگاهی و آموزش های لازم در این زمینه از قبل ارائه شده باشد.

وی یادآور شد: با برنامه ریزی های لازم و به موقع، ارائه آموزش و واکسیناسیون می توان از تهدیدات زیستی پیشگیری کرد.
736 نمایش

نظر دادن