تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 شهریور 1393 ساعت 13:12

داعش، ثروتمندترین گروهک تروریستی

به عقیدۀ کارشناسان، گروهک تروریستی ˈداعشˈ به دنبال اشغال بخش های قابل توجهی از خاک سوریه و عراق و چپاول منابع مالی این مناطق، به ثروتمندترین گروهک تروریستی در جهان تبدیل شده است.

ارزیابی ها درباره منابع مالی گروهک تروریستی داعش در سرزمین های تحت اشغال متفاوت است؛ به عقیده برخی از کارشناسان و مقامات مسؤول، این گروهک تروریستی می تواند ماهانه 3 تا 5 میلیون دلار در مناطق تحت اشغال خود در سوریه و عراق به دست آورد، اما شماری از ناظران ارقام بسیار بالاتری را مطرح می کنند و بر این باورند که داعش می تواند فقط از درآمد میدان های نفتی که در اختیار دارد، روزانه بین 1تا 2 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

بدین ترتیب با وجود اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود دارد، می توان نتیجه گرفت که این منابع می تواند داعش را به خودکفایی مالی برساند، به گونه ای که بدون تکیه به کمک های مالی خارجی، عملیات خود را گسترش دهد.

به گزارش جماران ˈهاشم الهاشمیˈ کارشناس امور گروه های تروریستی در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی می گوید: داعش با دستیابی به منابع مالی متعدد از جمله میدان های نفتی سوریه و عراق و قاچاق نفت از این میدان های نفتی توانسته جایگزین هایی برای حمایت های مالی بین المللی فراهم کند.

وی با اشاره به تعدد منابع مالی گروهک داعش، خاطرنشان می کند که این گروهک نزدیک به یک پنجم زمین های زیر کشت گندم عراق و تعداد زیادی از سیلوهای غله این کشور را نیز در اختیار خود گرفته و اقدام به تبدیل گندم به آرد در آسیاب های موصل کرده و آن را در بازارهای مختلف فروخته است.

همچنین تروریست های داعش با سیطره بر مراکز پرورش انواع ماهی در شهر بابل در جنوب بغداد که از مهم ترین مراکز پرورش ماهی عراق است، توانسته تا بخشی از هزینه های اقدامات تروریستی خود را تامین کند.

کارشناسان، انواع مالیات و خراج تحمیلی به شهروندان را یکی دیگر از منابع مالی داعش در عراق و سوریه عنوان کرده و می گویند: این گروهک تروریستی، خود را یک ˈدولتˈ تصور کرده و باور دارد که مانند هر دولت دیگری می تواند از شهروندان مالیات اخذ کند.

الهاشمی در ادامه خاطرنشان می کند که داعش با تحمیل مبالغ کلان به کارگزاران و شرکت های تلفن همراه در موصل به عنوان حق امتیاز و نیز تحمیل جزیه به مسیحیان، کسبه و تاجرانی که این شهر را ترک نکرده اند، ماهانه حدود 850 هزار دلار به دست می آورد.

وی می افزاید: داعش از محل این منابع مالی می تواند ماهانه بین 3 میلیون و پانصد تا 5 میلیون دلار درآمد کسب کند و در نهایت در تامین منابع مالی اقدامات تروریستی خود، به خودکفایی رسیده و حتی از منابع مالی خارجی نیز بی نیاز شود.

ˈپل سالیوانˈ کارشناس امور خاورمیانه در دانشگاه جرج تاون واشنگتن نیز می گوید: گروه داعش توانسته از طریق باج گرفتن از شرکت های محلی مناطق تحت اشغال خود، ماهانه حدود 5 میلیون پوند(انگلیس) به دست آورد.

وی می افزاید: آدم ربایی نیز یکی دیگر از منابع کسب درآمد داعش است و این گروه در سال گذشته توانسته است حدود 40 میلیون پوند در مقابل آزادی گروگان های خارجی به دست آورد.

علی رغم ارزیابی هایی که از خودکفایی مالی تروریست های داعش حکایت می کند، اما کارشناسان اقتصادی می گویند که محاصره بین المللی این گروهک تروریستی به ویژه پس از صدور قطعنامه شورای امنیت مبنی بر قطع حمایت مالی این گروه، تروریست های داعش را برای جمع آوری مبالغ مالی کافی تحت تاثیر قرار می دهد.

ˈعباس الغالبیˈ کارشناس اقتصادی معتقد است که گروهک داعش با کشورها برای صدور نفت تعامل مستقیم ندارد، اما اغلب قاچاقچیان سوخت که با این گروه داد و ستد می کنند، به دنبال تصمیم دولت آمریکا برای دخالت نظامی در عراق، اینک می ترسند که محموله هایشان هدف حمله هوایی قرار گیرد.

از سوی دیگر ˈمخلد محمدˈ کارشناس سیاسی در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی در پاسخ به این سوال که داعش چگونه می تواند منابع مالی خود را مدیریت کند و بدون گرفتار شدن در فیلترهایی که اغلب کشورها برای جلوگیری از پولشویی قرار داده اند، کمک های خارجی دریافت کند، می گوید: تحویل این کمک ها به داعش اغلب با نظارت سرویس های اطلاعاتی صورت می گیرد.

وی می افزاید: یکی دیگر از علت های موفقیت گروه داعش در زمینه دست یابی به منابع مالی، استفاده از تجربه شخصیت ها و سرکرده های بازمانده از حزب منحله بعث عراق است.

سرقت وفروش منابع نفتی سوریه و عراق که توسط دلالان ترکیه ای انجام می شود یکی دیگر از منابع مهم درآمدی گروهک تروریستی داعش بشمار می رود.

گروهک تروریستی داعش حدود 80 درصد منابع نفتی کشور سوریه را در اختیار دارد و با فروش آن به رژیم صهیونیستی از طریق دلالان ترکیه ای به منابع هنگفتی دست یافته است.

یکی دیگر از منابع درآمدی تروریست های داعش از طریق فروش اعضای بدن قربانیان جنگ سوریه می باشد که باز هم توسط دلالان فاسد ترکیه ای به رژیم منفور صهیونیستی با مبالغ گزاف می باشد.

640 نمایش

نظر دادن