تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 مرداد 1393 ساعت 14:56

51 هزار متر محوطه باستانی در دولت قبل فروخته شد!

درحالی ۵۱ هزار مترمربع از محوطه باستانی ۲۰۰ هکتاری لور در سال ۸۸ توسط مدیران قبلی اداره میراث فرهنگی اندیمشک با ارایه مجوز به فردی به نام آقای (ب.ب) فروخته شد که این فرد نیز با دریافت یک میلیارد تومان این اراضی را به‌صورت غیرقانونی به تعاونی مسکن فرهنگیان فروخته است.

محوطه باستانی «لور» اندیمشک که یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند استان خوزستان و شهرستان اندیشمک به‌شمار می‌رود این روزها با چالش بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. این محوطه در سال 88 توسط مدیران قبلی اداره میراث‌فرهنگی استان اندیمشک با ارائه مجوز به فردی به نام آقای (ب.ب) فروخته شد و این فرد نیز با دریافت یک میلیارد تومان این اراضی را به‌صورت غیر قانونی به تعاون مسکن فرهنگیان می‌فروشد.

درحال‌حاضر 200 نفر از فرهنگیان تعاونی مسکن اندیمشک که در سال 88 برای گرفتن یک قطعه از اراضی محوطه باستانی لور مبلغ 5 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، درحالی منتظر ساخت و سازها و تحویل خانه‌های خود هستند که مدیران شهری این شهرستان نیز اصرار دارند، طرح مسکن محوطه باستانی لور باید به سرعت اجرایی شود.

هر چند روز گذشته متولیان میراث‌فرهنگی با برگزاری جلسه‌ای از  مسئولان مرتبط شهری خواستند طرح مسکن را به‌نقطه‌ای دیگر انتقال دهند، اما فعالان میراث‌فرهنگی این موضوع را پیچیده‌تر از آن می‌دانند که با توافقات مسئولان راه به جایی پیدا کند.

با این حال «کوروش ایزد مهر» مسئول اداره میراث‌فرهنگی اندیمشک با اشاره بر اینکه محوطه باستانی «لور» بسیار ارزشمند است و هیچ فردی اجازه ساخت و ساز در این محوطه را ندارد به خبرگزاری CHN می‌گوید: «مدیران قبلی میراث‌فرهنگی به دلیل سوء مدیریت در سال 88 اقدام به صدور مجوز کردند و دست به یک تخلف اداری زدند. محوطه‌ای که در تملک دولت و ثبت آثار ملی بود.»

او می‌گوید: «متأسفانه مدیران قبلی اداره میراث فرهنگی اندیمشک مجوز بلامانع بودن ساخت و ساز در محوطه را زمانی به فرد مذکور دادند که حتی کارشناس یا باستان‌شناسی که که مسؤول بود، آن مجوز را تأیید نکرد.»

هر چند تا این لحظه در این محوطه باستانی هیچ گونه ساخت‌وسازی صورت نگرفته، اما فعالان میراث‌فرهنگی استان خوزستان به اعتراض  200 نفر از فرهنگیان اندیمشک اشاره می‌کنند که هر یک از آن‌ها  با پرداخت 5 میلیون تومان منتظر تحویل خانه‌های خود هستند.

ایزدمهر در این رابطه می‌گوید: «محوطه باستانی 200 هکتاری لور یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند شهرستان اندیمشک محسوب می‌شود و 3 سال پیش از آنکه به فرد خاطی و فرهنگیان واگذار و فروخته شود ثبت ملی شده بود. درحال‌حاضر نیز بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی روی آن صورت گرفته و کارشناسان درحال تعیین حریم و مشخص کردن محدوده این محوطه باستانی هستند.»

او همچنین تاکید می‌کند: «این تخلفی بدون اجازه و توسط یک فرد خاطی صورت گرفته و اگر پیگرد قضایی هم صورت بگیرد آن  فرد خاطی که اقدام به فروش غیرقانونی این اراضی به تعاون مسکن فرهنگیان کرده مسئول است و باید پاسخگوی فعالیت غیرقانونی خود باشد.»

به‌گفته این مسئول، محوطه باستانی لور نزدیک به بافت مسکونی شهری است به‌همین خاطر تعرض‌هایی که از سوی کشاورزان و شهرسازان انجام می‌گیرد در این منطقه بسیار بالاست. به همین منظور، این موضوع را در کارگروه ویژه‌ای که در استان خوزستان تشکیل شده مورد بررسی قرار دادیم و قرار شده اقدامات اولیه روی نقشه‌های باستانی صورت بگیرد و تعیین حریم این محوطه باستانی بر اساس طرح‌های گمانه‌زنی انجام شود.

ایزدمهر معتقد است، درحال‌حاضر محوطه‌ باستانی لور به‌صورت شبانه‌روزی توسط پایگاه‌های یگان حفاظت رصد می‌شود و هیچ شخصی اعم از حقیقی و حقوقی حق ساخت و ساز در این محوطه را ندارد.

آنطور که این مسئول می‌گوید: «محوطه باستانی لور از چندین لایه مختلف تاریخی برخوردار است. بررسی باستان‌شناسان که اولین بار به‌سرپرستی مهدی رهبر انجام گرفت بیانگر آثاری از دوره عیلام میانه، تاریخی و دوره متاخر اسلامی است. با این وجود آثار بسیاری از دوره هخامنشی و اشکانی در این محوطه یافت شده و  آخرین لایه تاریخی مربوط به دوره ایلخانی می‌شود.»

1343 نمایش

نظر دادن