تاریخ انتشار: شنبه, 13 ارديبهشت 1393 ساعت 01:05

یونسی: عده‌ای باورشان شده كه اگر به اقوام ايرانی بها داده شود، وحدت ملی به خطر مي‌افتد

مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها، اعتماد به اقلیت‌ها و اقوام ایرانی را پیام دولت تدبیر و امید دانست و گفت: دولت به تمام وعده هایی که در خصوص اقوام و اقلیت‌ها داده پایبند است.

یونسی: عده‌اي باورشان شده كه اگر به اقوام ايراني بها داده شود، وحدت ملی به خطر مي‌افتد

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام علی یونسی، عصرجمعه در آیین گرامیداشت روز معلم و بزرگداشت محمدبهمن بیگی (بنیانگذار آموزش عشایری در ایران) در شیراز افزود: اعتماد به اقوام واقلیت های دینی و مذهبی، از راه های اصلی رفع تهدیدات دشمنان است که باید به آن توجه داشت. وی ادامه داد: از مردم نباید ترسید، ازاینکه مفاخر مردم را مطرح کنیم نباید هراس داشته باشیم، هرچه مردم نسبت به مفاخر خود احساس غرور بیشتری کنند، اتحاد و همدلی نیز بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام یونسی گفت: باید اجازه دهیم ازامثال شهید مطهری، بهمن بیگی، قهرمانان مشروطه وسرداران بزرگ ایرانی یاد شود چرا که همه آنها متعلق به این کشور هستند و برای سربلندی این کشور تلاش و کوشش بسیار کرده اند. باید به وحدت، همدلی و دوستی ملت خود اعتماد داشته باشیم. مشاور رییس جمهور، بزرگداشت محمد بهمن بیگی را بزرگداشت علم، دانش و انسان دوستی دانست وگفت: بهمن بیگی یک شخصیت ملی است ودلهای بسیاری را تسخیر کرده است.

یونسی، راه معلمی را راه ائمه و راه خدایی دانست وگفت: هر انسانی که این راه را انتخاب کند برای همیشه جاودان و ماندگار خواهد بود. وی، درخصوص حضور خود در آیین بزرگداشت بهمن بیگی گفت: قبل از شرکت در این جلسه برخی من را تشویق به شرکت مي‌کردند و برخی من را از شرکت در این جلسه منع مي‌کردند. وی ادامه داد: استدلال مخالفان شرکت من دراین مراسم بسیار تاسف بار بود چرا که آنها مي‌گفتند، بهمن بیگی هیچ اقدام و کار دینی انجام نداده ومن به آنها پاسخ دادم هیچ کار دینی و عبادتی بالاتر از کاری که بهمن بیگی انجام داده نیست.

حجت الاسلام یونسی گفت: چه عبادتی بالاتر از نجات انسان‌ها از جهل و عقب ماندگی و چه دیانتی بالاتر از این؟ وی، با اشاره به تعبیر امام راحل و رهبر معظم انقلاب که عشایر را از ذخایر انقلاب دانسته اند افزود: اما هستند کسانی که با کمال تاسف، این ذخایر و نعمت‌ها را درک نمی کنند و نسبت به آنها بدبین هستند و آنها را تهدید مي‌پندارند.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها اضافه کرد: اقوام ایرانی نه تنها برای کشور هیچگاه تهدید نبوده اند بلکه همواره پشتیبان اصالت و امنیت این مرز و بوم نیز بوده اند. اينها در طول هزاران سال، اصالت، فرهنگ، شخصیت و آداب و رسوم ایرانی را حفظ کرده اند و هرگاه تهدیدی متوجه کشور شده در خط مقدم دفاع حاضر شده اند. وی افزود: اقوام ایرانی در طول تاریخ، همواره برای کشور فرصت بوده و هیچگاه تهدید نبوده اند.

حجت الاسلام یونسی، دفاع از فرهنگ، سنن، آداب و رسوم اقوام ایرانی را دفاع از کلیت کشور دانست وتصریح کرد: بدون حضور اقوام و بدون ایفای نقش از سوی آنها، فهم تاریخ امکان پذیر نیست. وی گفت: باید اشتباهات به جا مانده در اثر تلقین های سیاسی از ذهن‌ها پاک شود.

وی اظهارکرد: اقوام ایرانی هیچگاه به خارج از مرزهای ایران تمایل نداشته و تجزیه طلب نبوده اند و عشق آنها در هر حالت ایران بوده است. درهم آمیختگی اقوام ایرانی آنچنان است که امکان تفکیک آنها ممکن نیست و آنها قرن‌ها در کنار یکدیگر در این کشور زندگی کرده اند.

وی اظهارکرد: در دوران پهلوی و بخصوص پهلوی پدر، مخالفان حکومت که از میان اقوام مختلف بودند به اتهام اینکه با خارج در ارتباط هستند حذف مي‌شدند و این بحث آنقدر مطرح شد که عده ای باور کردند که اگر به اقوام بها داده شود، وحدت ملی و قومی به خطر مي‌افتد. احترام به اقوام و اقلیت‌ها خطر نیست، خطر در تحقیر اقوام و بی اعتمادی به آنها است. وی گفت: اقوام و اقلیت های کشورمان در جنگ، صلح، انتخابات، راهپیمایی‌ها و هرجا که نظام به حضورشان نیاز داشته به شکل یکپارچه و متحد در صحنه بوده اند.

گفتني اينكه، محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایری در ایران ونویسنده ای توانا بود که در سال 1298 در ایل قشقایی در فیروزآباد استان فارس متولد شد. وی، پس ازپایان دوره کارشناسی حقوق دردانشگاه تهران، کوشش خود را جهت برپایی مدرسه های سیار برای بچه های ایل آغاز کرد و توانست برنامهٔ سواد آموزی عشایر را به تصویب برساند. بهمن بیگی همچنین توانست دختران عشایری را نیز به مدرسه های سیار جلب کند و نخستین مرکز تربیت معلم عشایری را بنیان نهد.

وی، به سبب کوشش پی گیر در راه سواد آموزی به هزاران نفر کودک ترک، لر، کرد، بلوچ، عرب و ترکمن، برنده جایزه سوادآموزی سازمان یونسکو نیز شد. وی، تجربه های آموزشیِ خود را نیز در چند کتاب در قالب داستان نوشته است. محمد بهمن بیگی در اردیبهشت ماه 1389 به دیار باقی شتافت.

مجوز همایش اصلاح طلبان فارس با تغییر مکان صادر شد
استانداری فارس مجوز همایش اصلاح طلبان در این استان با عنوان «اقوام و اقلیت ها، چالش ها و فرصت ها» را صادر کرد، البته با تغییر مکان از داخل دانشگاه به داخل شهر. به گزارش انصاف نیوز، مجوز همایش روز شنبه که صبح جمعه لغو شدن آن به اطلاع اصلاح طلبان رسیده بود، پس از ساعت ها رایزنی صادر شد؛ اتفاقی که احتمال آن با توجه به تجربه ی لغو همایشی مشابه در چند ماه گذشته، کم بود. این همایش قرار بود در روز شنبه 13 اردیبهشت ماه در تالار شهید دستغیب دانشگاه شیراز برگزار شود اما مجوز برای تالار احسان در داخل شهر صادر شده است.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شیراز با همکاری سایر احزاب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان فارس، بانی این همایش هستند. این همایش روز شنبه با حضور حجت الاسلام  یونسی، در تالار احسان برگزار می‌شود. آدرس و ساعت همایش: شیراز، معالی‌آباد، میدان احسان، تالار احسان، ساعت 18 تا 20 (6 تا 8 غروب).

860 نمایش

نظر دادن