تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 فروردين 1393 ساعت 10:34

تصویب طرح ممنوعیت ورود ابوطالبی در سنای آمریکا

ابوطالبی با وجود اذعان به این مساله که عضو دانشجویان پیرو خط امام بوده است، اما تاکید کرده است که هیچ نقش مستقیمی در ماجرای گروگانگیری دیپلمات های سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان 1358 نداشته است. وی گفته است که نقش او در ماجرای گروگانگیری تنها محدود به ایفای نقش مترجم در مذاکرات بوده است.
سنای آمریکا طرح پیشنهادی سناتور " تد کروز" سناتور جمهوریخواه تندرو را که مجوزی برای منع صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده احتمالی پیشنهادی ایران در سازمان ملل است، به تصویب رساند.

به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز این طرح بعد از ظهر دوشنبه در جلسه سنا به صورت شفاهی و به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

در طرح مذکور که هفته گذشته از سوی سناتور کروز به سنا ارایه شده است به طور مستقیم به نام فرد خاصی اشاره نشده است اما آمده است در صورت تشخیص رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه فردی که به عنوان نماینده سیاسی کشورها در سازمان ملل برای صدور ویزا به این کشور معرفی می شود در فعالیت های تروریستی یا جاسوسی دست داشته و یا بیم تهدید علیه امنیت ملی آمریکا وجود داشته باشد، وزارت خارجه آمریکا می تواند به آن فرد ویزای ورود به خاک آمریکا را صادر نکند.

طبق پروتکل هایی که تا کنون از سوی دولت ایالات متحده به مورد اجرا در آمده است، این کشور به دیپلمات های کشورهای خارجی که برای نمایندگی سیاسی کشورهایشان در سازمان ملل معرفی شده اند، ویزا صادر کرده است، اما طرح جدید اختیارات بیشتری به وزارت خارجه آمریکا درباره صدور ویزا برای نمایندگان سیاسی کشورها در سازمان ملل می دهد.

سناتور کروز که یکی از سناتورهای حامی جنبش " تی پارتی" است روز گذشته با کسب حمایت سناتور ارشد دموکرات " چاک شامر" موفق شد حمایت دو حزبی را از تصویب  طرح خود کسب کند و در نهایت این طرح تصویب شد.

تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس هفته گذشته طرح محدود سازی ورود دیپلمات های سازمان ملل به آمریکا را به سنا ارایه کرد
 


  " حمید ابوطالبی" سفیر سابق ایران در ایتالیا و استرالیا که از دانشجویان پیرو خط امام در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 بوده است، از سوی دولت ایران برای نمایندگی دایم ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک معرفی شده است ، اما وزارت خارجه آمریکا تا کنون با وجودی که ویزای ورود او به آمریکا را رد نکرده است، اما فرایند صدور ویزا برای این دیپلمات کشورمان را معلق نگه داشته است و اعلام کرده است نگرانی های خود در زمینه صدور ویزا برای ابوطالبی را با مقامات ایران در میان گذاشته است.

پیش بینی می شود با تصویب طرح جدید سنا ، وزارت خارجه آمریکا درخواست ویزای ابوطالبی را رد کند. این طرح برای تصویب نهایی باید به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا و نیز به امضای رییس جمهوری این کشور برسد.

سناتور کروز همزمان با تصویب این طرح در سنا ، گفت:" قابل تصور نیست که دولت آمریکا تحت عنوان پروتکل دیپلماتیک بین المللی مجبور به میزبانی شخصی خارجی شود که بی توجهی فوق العاده ای به وضعیت دیپلمات هایی که در کشور او مستقر بودند نشان داده است. این شخص به اذعان خودش یک تروریست است. "

گفتنی است ابوطالبی با وجود اذعان به این مساله که عضو دانشجویان پیرو خط امام بوده است، اما تاکید کرده است که هیچ نقش مستقیمی در ماجرای گروگانگیری دیپلمات های سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان 1358 نداشته است. وی گفته است که نقش او در ماجرای گروگانگیری تنها محدود به ایفای نقش مترجم در مذاکرات بوده است.

پیشتر برخی سناتور های آمریکایی با ارسال نامه ای به جان کری وزیر خارجه این کشور ضمن اعلام نگرانی از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده دایم ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک، این اقدام را یک سیلی به صورت آمریکایی هایی دانسته بودند که در سال 1979 در تهران به گروگان گرفته شدند.

817 نمایش

نظر دادن