تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 فروردين 1393 ساعت 17:10

روزنامه آرژانتینی: ایران به دنبال معجزه دوم در برزیل

روزنامه آرژانتینی کلارین در گزارشی به بررسی وضعیت تیم ملی فوتبال ایران پرداخته و اعلام کرد شاگردان کارلوس کی‌روش به دنبال معجزه دیگر در جام جهانی هستند.

_EZA6507 copy.jpgبه گزارش آخرین نیوز به نقل از ایسنا، ایران در حالی توانست به عنوان تیم نخست به جام جهانی 2014 صعود کند که خیلی‌ها از صعود ایران به عنوان تیم مستقیم ناامید شدند اما شاگردان کارلوس کی‌روش موفق شدند در 3 بازی آخر خود در انتخابی جام جهانی به 3 برد ارزشمند دست یابند تا به عنوان تیم اول گروه خود به مرحله بعد راه یابند.

 در گزارش روزنامه آرژانتینی کلارین آمده است: شاید جلال حسینی، مدافع ایران بهترین توصیف را در بازی ایران و کره‌جنوبی داشته است. او پس از پایان مسابقه و صعود به جام جهانی گفت: "کارلوس کی‌روش سرمربی ایران به ما گفت که شکست در این دیدار به معنای از دست رفتن همه چیز خواهد بود و چیزی به معنای پایان دنیا است و پیروزی در این دیدرار باعث خواهد شد با زبان فوتبالی بتوانیم یک پیروزی ارزشمند را جشن بگیریم."

تیم ملی ایران با این لحظات بزرگ بیگانه نیست. در جام جهانی 1998 ایران موفق شد در یک دیدار بزرگ آمریکا را با نتیجه 2 بر یک شکست دهد و به تنها برد خود در تاریخ جام جهانی دست یابد، پیروزی که اهمیت زیادی برای ایران در آن زمان داشت. زیرا ایران و ‌آمریکا از سال ها قبل همیشه در عرصه‌های مختلف رودرروی هم قرار داشتند. مجله معتبر چهار - چهار- دو انگلیس از آن دیدار به عنوان سیاسی ترین دیدار تمام ادوار فوتبال جهان یاد کرده بود. در آن دیدار بازیکنان دو تیم سعی کردند تا احترام زیادی در مقابل دوربین‌های تلویزیونی به هم بگذارند و حتی با شاخه‌ گل از هم استقبال کردند و با هم عکس دسته جمعی انداختند و در طول مسابقه هواداران ایرانی سرود پیروزی سر دادند و در محل برگزاری مسابقه موج مکزیکی به راه انداختند.

ایرانی ها پس از پایان مسابقه به حدی خوشحالی می‌کردند که انگار قهرمان جام جهانی شدند و این خوشحالی نشان داد چقدر این پیروزی برای ایرانی‌ها مهم بوده است. مردم ایران در شهر‌های مختلف که سر از پای نمی‌شناختند به خیابان‌ها ریختند و این پیروزی را کنار هم جشن گرفتند. رهبر ایران نیز با تمجید از بازیکنان ایران از حمید استیلی به خاطر گل‌ زیبایش به آمریکا تقدیر کرد.

 

گل دوم ایران را نیز در آن دیدار مهدی مهدوی کیا به ثمر رساند که یکی از معروف ترین و بزرگترین بازیکنان ایران در تاریخ محسوب می شود. مهدوی کیا پس از درخشش در جام جهانی 98 به فوتبال آلمان ترانسفر شد و سال ها در این کشور بازی کرد.

 

در گذر تاریخ

 

فوتبال ایران در طول سال های گذشته دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. ایران موفق شد سه بار پیاپی در سال‌های 1968-1972 و 1976 به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا برسد که موفقیتی بزرگ محسوب می شود. پس از این، ایران یک اتفاق تلخ را تجربه کرد و آن هم حمله عراق به این کشور بود که باعث شد تعداد زیادی از بین بروند و خسارت زیادی به این کشور وارد شود. پس از ان همه مردم ایران چشم امیدشان به فوتبال بود تا بتواند در عرصه‌ ورزشی آنها را شاد کند و پیروزی را به خانه‌هایشان بیاورد.

 

ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین اولین حضورش را در جام جهانی تجربه کرد و توانست به عنوان تنها نماینده آسیا پای به این رقابت‌ها بگذارد. اما پس از آن فوتبال ایران با آسیب‌های جنگ عراق مواجه شد. فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت در انتخابی جام جهانی 1982 شرکت نکند و به دلیل ناامن بودن، ایران از رقابت‌های انتخابی جام جهانی 86 مکزیک نیز انصراف داد تا فوتبال نیز قربانی این اتفاق شود.

 

پس از آن ظهور بازیکنی به نام علی دایی در فوتبال ایران توانست افتخارات زیادی رقم بزند. دایی که رکورد بیشترین گل را در تاریخ تیم‌های ملی جهان دارد توانست بار گلزنی ایران را به دوش بکشد و پس از جام جهانی 98 به مهاجم اصلی ایران تبدیل شد.

فوتبال ایران پس از عدم راهیابی به جام جهانی 2002 در انتخابی جام جهانی 2006 توانست بحرین، گربه سیاه خود را شکست دهد و برای سومین بار مسافر جام جهانی شود. ایران بازی های جام جهانی 2006 را با امید و انگیزه زیادی شروع کرد اما در اولین دیدار خود برابر مکزیک با نتیجه 3 بر یک شکست خورد، ایران در دومین دیدار خود نیز شکست خورد تا امیدی برای صعود به مرحله بعد نداشته باشد. شاگردان برانکو ایوانکویچ در دومین دیدار خود با نتیجه 2 بر صفر مغلوب پرتغال شدند و سپس در سومین دیدار خود برابر آنگولا به تساوی یک بر یک رسیدند تا با یک امتیاز تیم آخر گروه خود شود و به خانه برگردد.

ایران اکنون خودش را آماده می کند تا چهارمین حضور خود را در جام جهانی تجربه کند. فوتبال ایران تاکنون نتوانسته از گروه خود در جام جهانی صعود کند و به همین خاطر هدف اصلی آنها در این دوره صعود به عنوان یکی از دو تیم به مرحله بعد جام جهانی محسوب می‌شود.

استخدام کارلوس کی‌روش در سال 2011 به این معنا بود که فوتبال ایران قصد دارد خودش را به سطح فوتبال جهانی برساند و به همین خاطر از دستیار سر آلکس فرگوسن در منچستر‌یونایتد کمک گرفت. کی روش در تیم ملی ایران با ترکیبی جوان مواجه بود و با اضافه کردن چند بازیکن بین‌المللی ایران را به تیم نخست فوتبال آسیا در رده بندی فیفا رساند و توانست به عنوان تیم نخست به جام جهانی برساند.

فوتبال در ایران علاقه‌مندان زیادی دارد و هواداران فوتبال در ایران بی صبرانه منتظر هستند تا موفقیت کشورشان را در جام جهانی 2014 ببینند. بازی های ایران در داخل کشور با استقبال زیادی مواجه می‌شود و صد هزار نفر برای تماشای بازی های ایران به ورزشگاه می‌روند و تیم ایران را تشویق می کنند که اتفاق جالب توجهی محسوب می‌شود. همچنین ورزشگاه آزادی را می توان یکی از نمادهای فوتبال ایران معرفی کرد، ورزشگاهی که یکی از 10 ورزشگاه بزرگ جهان محسوب می‌شود.

 

نکته تاریخی

فدراسیون فوتبال ایران در سال 1920 تاسیس شد و 25 سال بعد به عضویت فیفا درآمد. ایران در اولین دیدار خود به دیدار افغانستان رفت و تساوی بدون گل رسید. تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی‌و هرزگوین هم‌گروه است و در اولین دیدار خود در این رقابت‌ها با نیجریه دیدار می‌کند.

1015 نمایش

نظر دادن