تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 بهمن 1391 ساعت 07:01

مشایی آفتابی شد/ ادامه واکنش‌ها به شعار «زنده‌باد بهار»

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه شرق نوشت: یک روز بعد از انتقادات فراوان به شعار «بهارآمد» احمدی‌نژاد در مراسم سخنرانی 22 بهمن که اصولگرایان آن را گفتاری عامدانه در حمایت از جریان و کاندیدایی خاص ارزیابی کردند، کاندیدای بالقوه دولت هم بر حضور رسانه‌ای خود شدت بخشید. نگرانی‌ای که اصولگرایان از حضور «جریان انحرافی» و طراح «مکتب ایرانی» در انتخابات دارند شاید خیلی هم بیراه نبود.
 
مشایی که مدت‌ها بود خبر یا عکسی از او مخابره نشده بود به نظر می‌رسد این روزها گام‌به‌گام جلو می‌آید. ابتدا فقط عکس‌هایی که او را همراه رییس‌جمهوری نشان می‌داد منتشر شد بعد اخباری کوتاه به نقل از او به ویژه در سفر مصر در رسانه‌ها منتشر شد و حالا در بازگشت از سفر او در گفت‌وگوی طولانی با رسانه‌ها از دستاوردهای سفر می‌گوید.
 
«اسفندیار رحیم‌مشایی» دیروز با دو خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان گفت‌وگو کرد؛ گفت‌وگو‌هایی که محتوای هر دوی آنها باز مهر تاییدی بود بر دوسویه بودن رابطه حامیانه مشایی واحمدی‌نژاد. «ایسنا»، در گفت‌وگوی مفصلی با رییس دفتر پیشین دولت و رییس فعلی دبیرخانه جنبش عدم‌تعهد از او به عنوان یکی از شخصیت‌های فعال هیات همراه ایرانی در مصر نام برده است که در اکثر برنامه‌ها رییس‌جمهوری را همراهی می‌کرده است. مشایی با اشاره به دیدار احمدی‌نژاد و رییس دانشگاه «الازهر» به ایسنا گفته که رییس دانشگاه الازهر درباره احمدی‌نژاد گفته که او مرد بزرگی است و در عین سادگی، پرجاذبه و قدرتمند است. مشایی همچنین با اشاره به صحنه‌سازی پرتاب کفش به سمت احمدی‌نژاد به فارس، گفت: چنین اتفاقی رخ نداده و این حرکتی از قبل برنامه‌ریزی شده برای تحت تاثیر قرار دادن این سفر بود. اسفندیار رحیم‌مشایی که در یکی، دو سال گذشته و بعد از رخ دادن موج دستگیری‌های نزدیکانش، به نظر می‌رسید سعی دارد فعلا در برابر رسانه‌ها آفتابی نشود، از چند ماه گذشته سنت شکسته است. نخستین بار مهرماه بود که اعلام شد جلسه‌ای میان تعدادی از سینماگران با اسفندیار رحیم‌مشایی و محمود احمدی‌نژاد برگزار شده است. بعد هم اعلام شد که مشایی در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر حضور پررنگی داشته و عکاسان بعد از مدت‌ها توانسته‌اند عکس‌هایی از این چهره نزدیک به رییس دولت شکار کنند. نام مشایی اما در پرواز مصر در کنار همراهان رییس دولت دوباره شنیده شد. او که به مرد سفرهای خارجی احمدی‌نژاد معروف شده است در مصر هم بیکار نبود و با خبرنگاران زیاد گفت‌وگو کرد. 
 
«بهار» اسم رمز انتخاباتی دولت
 
به نظر می‌رسد اصولگرایان هرچه بیشتر و تیز‌تر نوک انتقاد خود را به سمت دولت و تیم مشایی می‌گیرند، از آن سو احمدی‌نژاد وهمراهانش در برنامه‌های خود مصر‌تر می‌شوند. گویا کلمه «بهار» به اسم رمز حامیان دولت ومشایی بدل شده است. بسیاری آن را تداعی کننده «بهار عربی» می‌دانند و معتقدند کاندیدای دولت بعد از طرح «مکتب ایرانی» حالا به دنبال طرح «بهار ایرانی است.» «حسین کنعانی‌مقدم» عضو جبهه ایستادگی معتقد است که «جریان انحرافی با انتخاب و طرح شعار «زنده‌باد بهار» در جامعه به دنبال طرح بهار ایرانی است در حالی‌که ما ۳۴ سال پیش در کشور بهار را تجربه کرده‌ایم و اینکه بخواهیم به دنبال ایجاد بهار دیگری باشیم نیز خود نوعی انحراف است.» پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد این استقبال‌کنندگان از تیم دولت در بازگشت از مصر بودند که پلاکاردهایی با همین عنوان در دست داشتند و از مشایی به عنوان کاندیدای 35میلیونی نام می‌بردند، آنها شعار درود بر مشایی و مبشر بهاران خوش آمدی به ایران سر می‌داده‌اند. گفته شد مشایی در برابر این ابراز احساسات تجمع‌کنندگان از اتومبیل خود پیاده شده و گفته است: برای چه آمده‌اید من که کسی نیستم که به عشق من آمده باشید؟ او همچنین خطاب به حاضران تاکید کرده که این حضور من در میان شما انتخاباتی نیست و تلقی انتخاباتی از آن نشود. وقتی یکی از بین جمعیت از مشایی درباره معنی کلمه بهار سوال کرده بوده، او پاسخ داده: «من وقتی کلمه بهار را می‌شنوم یاد بهار هستی و آفرینش می‌افتم زیرا هر بهاری در هر سرزمینی و در دل و جان هر انسانی ریشه‌اش امام زمان که بهار آفرینش است، است.» همه اینها حاوی کد‌هایی است که اصولگرایان نمی‌توانند به راحتی آن را نادیده بگیرند. «عباس سلیمی‌نمین» به مهر گفته است که این شعار احمدی‌نژاد مغایر با وحدت ملی بوده و باعث از بین رفتن جایگاهش بین مردم می‌شود. او با اشاره به جمله مشخصی که احمدی‌نژاد برزبان آورد گفته که این هم شعار انتخاباتی جریان انحرافی و هم نام همایشی بوده است که این جریان برگزار کرده است. «علی مطهری»، نماینده مجلس هم گفته است: «رییس‌جمهوری در سخنرانی سالگرد پیروزی انقلاب هم بهره‌برداری انتخاباتی کرد.» «عماد افروغ»، نماینده مجلس هفتم هم گفته است که «در پس این شعار جریانی نهفته است. آنها متناسب با فضا از شعارها استفاده کرده و رویکرد شعار خود را تغییر می‌دهند که این رویکردی ماکیاولیستی است.»
7839 نمایش

نظر دادن