تاریخ انتشار: جمعه, 11 بهمن 1392 ساعت 10:32

سفر اردوغان به تهران به روایت "المانیتور"/ شریک عربی که ایران و ترکیه به دنبال آن هستند

سفر اردوغان به ایران در ظاهر در مورد روابط دوجانبه و توافقنامه های اقتصادی بود اما پشت درهای بسته این سفر کاملا در مورد سوریه بود.

المانیتور نوشت: سفر اردوغان به ایران در ظاهر در مورد روابط دوجانبه و توافقنامه های اقتصادی بود اما پشت درهای بسته این سفر کاملا در مورد سوریه بود.

یک منبع در تهران به المانیتور در رابطه با سفر اردوغان به تهران گفت: همچنان اختلافاتی بین ایران و ترکیه وجود دارد و این مسئله روشن است اما مثل گذشته آنچنان مهم نیست.

وی افزود: تقریبا دو سال پیش اردوغان به ایران آمد و خواستار عدم حمایت تهران از اسد شد.

این منبع اضافه کرد: اردوغان به ایران بازگشت اما تقریبا متقاعد شده که خواسته ی او مبنی بر سقوط اسد در حد یک آرزو است.

وی بیان داشت: آلترناتیوهایی در مورد سوریه در چندین ماه گذشته توسط ایران و ترکیه مورد بحث قرار گرفته اما در این سفر نهایی شد. ترکیه عوامل خاص خود را در طیف مخالف اسد دارد اما آنها از سوی جریان مورد حمایت عربستان منزوی شده اند.

این منبع تصریح کرد: تغییر در سوریه از راه اتحاد حکومت و اپوزیسیون امکان پذیر است. گفتگو بین این دو گروه موثرتر از انچه در سوئیس می گذرد است.

به نوشته ی المانیتور،‌ترکیه و ایران تصمیم گرفته اند که به روابط استراتژیک خوب بایکدیگر نیاز دارند. اکنون انتظار می رود که رفت و آمد ها بین تهران و آنکارا به منظور ارزیابی وضعیت سوریه ادامه پیدا کند.

به گفته ی یک منبع مطلع، همکاری بین ایران و ترکیه در بحث بحران سوریه در بالاترین سطح صورت می گیرد.

این منبع اضافه کرد: دو کشور قصد یکی کردن تلاش های شان را دارند چراکه یکدیگر را در یک مسیر می ببیند و حریفان مشابهی دارند.

وی تصریح کرد: در واقع خاورمیانه با ثبات نیازمند سه ستون است. ایران و ترکیه دو ستون هستند اما یک شریک عرب نیاز است و این شریک سوم مسئله ای است که انکارا و تهران در حال بررسی آن هستند، شاید عراق بتواند چنین نقشی را ایفا کند.

/ انتخاب

471 نمایش

نظر دادن