تاریخ انتشار: شنبه, 28 دی 1392 ساعت 15:04

کاترین اشتون: درباره مسائل فنی به توافق رسیده ایم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهم ترین بخش مذاکرات با ایران را تبدیل توافق سیاسی به مسائل فنی دانست و گفت، این کار صورت گرفته و این بدان معناست که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های ایران نظارت دارد و این بهترین روش پایبندی به تعهدات است.

به گزارش شبکه خبر، کاترین اشتون، بر ضرورت ادامه مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد و در خصوص پایبندی ایران به تعهداتش، گفت: ما درباره مسائل فنی به توافق رسیده ایم، زیرا تبدیل توافق سیاسی به مسائل فنی، مهم ترین بخش است که این کار صورت گرفته، و این بدان معناست که آژانس بین المللی انرژی اتمی، نهاد نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران است و این بهترین روش برای اطمینان از این است که طرفین به تعهدات خود پایبند هستند.

اشتون، در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در صورت عمل نکردن ایران به تعهداتش، به عنوان «سیاست تضمین دیپلماتیک»، گفت: توافقنامه نخست ما خوب بود؛ من می خواهم رو به جلو حرکت کنیم تا کارهایی که صورت گرفته، به توافقنامه جامع تری تبدیل شود.

وی افزود: ما باید اطمینان یابیم همه کارهایی که اجرا می کنیم، با هدف حمایت از دستیابی به بهترین توافق باشد.

وی در پاسخ به اینکه «تحریم های بیشتر، کارساز نیست»، گفت: ایرانیان به خوبی آگاه اند و با دقت به تحولات در آمریکا، دیدگاه افراد درباره چگونگی حرکت رو به جلو را زیر نظر دارند. از دیدگاه من، به عنوان مذاکره کننده، من خواستار رسیدن کارها به مرحله بعد هستم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن خودداری از اظهار نظر درباره برخی تعابیر در آمریکا مبنی بر اینکه «تحریم بیشتر علیه ایران، به نوعی اعلان جنگ است»، گفت: موضوع اصلی این است که به سبب دستیابی به توافقنامه نخست و کامل شدن مرحله توافق درباره مسائل فنی، چنانچه این توافقنامه که هفته آینده به اجرا در می آید، موثر باشد، نباید این فرصت را برای دستیابی به توافق جامع از دست داد.

834 نمایش

نظر دادن