تاریخ انتشار: شنبه, 02 آذر 1392 ساعت 12:18

موافقت روحانی با معافیت وزارت نیرو از پرداخت پول به سازمان هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حل مشکل اقتصاد آب و برق به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در وزارت نیرو مطرح شده است و این وزارتخانه را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است. پایگاه خبری وزارت نیرو در همین زمینه با حمید چیت چیان سکان دار این وزارتخانه گفت و گویی کرده که از نظر می‌گذرد.

* در ابتدا بفرمائید دلیل اینکه وزارت نیرو امروز با این مشکل روبه رو شده است، چیست؟
چیت چیان: مهمترین موضوع در این بحث این است که قیمتهای تکلیفی خدمات آب و برق با هزینه های تمام شده تفاوت و فاصله معنا داری دارد. در قانون برنامه پنجم این مسئله پیش بینی شد که هرگاه قیمت تکلیفی را قانونگذار یا دولت تعیین کند، باید مابه التفاوت تا هزینه تمام شده پرداخت شود ولی متاسفانه این موضوع تاکنون در طول برنامه پنجم اجرا نشده است و این موضوع باعث شده تا وزارت نیرو به شدت تحت فشار قرار بگیرد.
از طرف دیگر از همین مقادیر بسیار کمی که در اختیار وزارت نیرو قرار میگیرد سازمان هدفمندی نیز بخشی را برای پرداخت یارانه ها به مردم بر میدارد که اینهم یک فشار مضاعف است.
از طرف دیگر نیز چون هزینه ها افزایش پیدا کرده این وضعیت صنعت آب و برق را دچار بن بستی کرده که اگر خیلی زود برای این موضوع مهم یعنی اقتصاد آب و برق یک تدبیر انسانی اندیشیده نشود، وزارت نیرو و شرکت های زیرمجموعه در کیفیت و کمیت ارایه خدمات، با مشکلات جبران ناپذیری روبرو خواهند شد.

* به نظر شما در این شرایط بهترین راهکار چیست؟
چیت چیان: به نظر من باید مجلس و دولت درچارچوب تمام مواردی که در قانون هدفمندی یارانه ها مشخص شده یعنی اینکه قرار بوده است تا پایان برنامه پنجم قیمت های فروش آب و برق به حد قیمت های واقعی برسد عمل کنند چرا که تاکنون این امر انجام نشده است و از سال آینده ما تصمیم داریم که این موضوع را به صورت جدی مطرح کنیم و تاکنون توافق رئیس جمهور را هم گرفته ایم که وزارت نیرو از پرداخت مبالغ که به سازمان هدفمندی قرار است بدهد، معاف شود که اگر اجرایی شود امیدواریم مشکل وزارت نیرو در این خصوص رفع شود.

*در خصوص نامتوازن بودن قیمت ها چطور؟
چیت چیان: این موضوع نیز در سطح دولت مطرح شده و در حال پیگیری است.

* در خصوص بدهی های وزارت نیرو بفرمایید، آیا وضعیت بدهی ها بهتر شده است؟
چیت چیان: نخیر . علت این است که بدهی های قبلی بر جای خود بوده و طی این دو ماه هم ما از نیروگاه های عمده بخش خصوصی برق خریده ایم و به مردم فروختیم و چون قیمت فروش ما بسیار کمتر از قیمتی است که ما برق را از بخش خصوصی می خریم این است که بدهی های ما به بخش خصوصی روز به روز افزایش یافته و وضعیت ما بدتر هم شده است.
در بخش برق به طور متوسط هزینه تبدیل انرژی، توزیع، انتقال به طور متوسط برای هر کیلووات ساعت برق برابر 680 ریال است ولی قیمتی که طبق قانون هدفمندی قرار بوده است ما از مردم دریافت کنیم 430 ریال است پس از قیمت 680 ریال تا 230 ریال 250 ریال تفاوت دارد. که این یک موضوع است.
از طرف دیگر از 430 ریال هم قرار شده 166 ریال به سازمان هدفمندی پرداخت شود. پس برای وزارت نیرو تنها 264 ریال باقی می ماند. از این 264 ریال برخی سازمانها و ارگانها پول برق خود را پرداخت نکردند. آنچه تحقق پیدا کرده است حدود 220 ریال است یعنی برای هر کیلووات ساعت برق 680 ریال منهای هزینه سوخت که یارانه ای است که دولت پرداخت میکند وجود دارد و 220 ریال برای ما میماند.
این تفاوت بسیار تفاوت معناداری است چرا که تنها یک سوم از این هزینه را ما دریافت می کنیم.
ما در بخش آب، آب شهری نیز حدود یک سوم هزینه های خود را می توانیم پوشش دهیم چرا که در آب روستایی 19 درصد و در آب کشاورزی 7 درصد درآمد حاصل از فروش ماست، که این نشان دهنده یک عدم تعادل بسیار جدی و نگران کننده در دریافتها و پرداختهای وزارت نیرو است.

* آیا وزارت نیرو از شرکت  های خصوصی حمایت های لازم را به عمل می آورد؟
چیت چیان: حتما بله، یکی از بزرگترین حمایت هایمان این است که بازار برای این شرکت ها ایجاد کنیم و دوم اینکه هر چه سریعتر باید بدهی های این شرکتها را پرداخت کنیم و سوم اینکه باید ما بازارهای صادراتی برای این شرکتها ایجاد کنیم و همچنین تحقیقات لازم را انجام دهیم و نتایج این تحقیقات را در اختیار این شرکت ها قرار بدهیم تا موفق تر عمل کنند.

* بفرمایید درخصوص بهبود وضعیت دریاچه ارومیه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
چیت چیان: ستاد احیای دریاچه ارومیه نتایج کار خود را به دولت ارایه کرده و قرار است ساختار ویژه ای برای این موضوع شکل بگیرد که حدود 8 نفر از وزرای کشور عضو این ستاد هستند و با عنوان "ستاد احیای دریاچه ی ارومیه" 19 راهکار که دارای اولویت است و کاملا مورد تحقیق و بررسی جامع قرار گرفته را ارایه کرده و مورد تائید نیز قرار گرفته است.
به عنوان مثال انتقال آب از دریای خزر از حوضه ارس، متوقف کردن فعالیت های سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه، ارتقای کارایی آبیاری و کشاورزی در حوزه، نجات بخشی مرحله بندی دریاچه ارومیه و غیره برخی از این موارد است که در حال اجراست.

* و در پایان یک خبرخوش به ما بدهید...
چیت چیان: در  آینده ای نزدیک اقدام بزرگی را قرار است انجام دهیم و آن این است که می خواهیم نیروگاه های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم که مراحل اجرایی این امر مهم به زودی در کشور کلید می خورد.
از طرف دیگر برای احداث 600 مگاوات نیروگاه بادی و همچنین 300 مگاوات نیروگاه های فتوولتاییک در حال برگزار کردن مناقصه هستیم و امیدوار هستیم که به نتایج خوبی در این زمینه نیز دست یابیم.

 

1127 نمایش

نظر دادن