تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 آبان 1392 ساعت 11:45

دعوای سازمان بنادر با تنها اپراتور ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی بالا گرفت!

شرکت تایدواتر باید حتماً برای مقابله با این تحریم اقدم کند ولی مسئله اصلی در بندر شهید رجایی ایجاد رقابت و جلوگیری از انحصارطلبی است.

به گزارش خبرنگار بندر آنلاین،در حدود 50 درصد ورود و خروج کالاها در ایران از طریق بندر شهید رجایی انجام می شود. بندری که شرکت تایدواتر خاورمیانه تنها اپراتور ترمینال کانتینری در آن است. البته قرار است بنا بر وعده مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی بزودی اپراتور دوم نیز در این بندر مهم فعال شود.

درمودر این شرکت، چندی پیش مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی در این باره، بحث خودتحریمی را مطرح کرد چرا که تایدواتر در لیست تحریم غرب قرار دارد.

البته در این خصوص لازم به ذکر است، این تحریم ها ظالمانه و به دور از انصاف است و باید این گونه اقدامات همواره توسط ایران و ایرانی محکوم شود اما مسئله اصلی و مهم رفع خودتحرمی در مقابل تحریم های ظالمانه است.

بحث اصلی ما در بندر شهید رجایی، ایجاد رقابت است

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بندر آنلاین، درمورد بحث خود تحریمی که در بندر شهید رجایی با آن مواجه هستیم، گفت: در بحث تحریم ها، شرکت تایدواتر همانند کشتیرانی جمهوری اسلامی حتماً شکایت خواهد کرد و از لیست تحریم ها خارج خواهد شد.

سید عطاءالله صدر با بیان اینکه این تحریم ظالمانه و بدون دلیل و منطق است، درباره اظهارات اخیر خود درمورد تایدواتر، تصریح کرد: شرکت تایدواتر باید حتماً برای مقابله با این تحریم اقدم کند ولی مسئله اصلی در بندر شهید رجایی ایجاد رقابت و جلوگیری از انحصارطلبی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه با فعال کردن بخش خصوصی و حذف انحصار، خسارت های وارده از طرف دشمنان به ایران کاهش می یابد، گفت: تایید می کنید که اگر بندر بزرگ و مهم ایران انحصاری در اختیار یک شرکت باشد و اگر شرکت فعال در بندر به دلایلی با مشکل مواجه شود، آن مجموعه دچار مشکل خواهد شد اما اگر چند شرکت وجود داشته و کار به صورت رقابتی باشد، هیچ وقت نمی تواند همه را با هم یکجا دچار مشکل کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد با تحقق این تصمیم، قدرت مقبله ایران با تهدید دشمن نیز افزایش خواهد یافت.

صدر: حضور تاید‌واتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است

گفتنی است عطاءالله صدر طی نشست خبری در هفته گذشته درباره حضور شرکت تاید‌واتر در پورت اپراتوری بندر شهید رجایی اظهار داشته بود حضور تاید‌واتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است و از سال 89 به بعد این شرکت بدون انعقاد قرارداد با دولت در بندر شهید رجایی فعالیت می‌کند.

صدر گفته بود که حتی زمانی که ما اعلام کردیم تاید‌واتر تجهیزات بندری دولت را پس بدهد از اجرای این کار سر باز زده‌اند.

وی با اشاره به انجام اقدامات قانونی برای رفع این مشکل خاطر نشان کرد که درخواست حکم تخلیه تاید‌واتر را از بندر شهید رجایی به مراجع قانونی و قضایی ارائه داده‌ایم که قوه قضائیه در این باره حکم تخلیه داده و منتظر ابلاغ حکم برای تخلیه بندر شهید رجایی توسط تاید‌واتر هستیم.

وقتی حکم در حکم شد!

در مقابل این اظهارات از آنطرف شرکت تایدواتر نیز پاسخ هایی را ارائه داد.

روابط عمومی تایدواتر مدعی شده اند:

سازمان بنادر اگر حکمی داشت، اقدام می کرد. حکم توقف حکم سازمان بنادر گرفته شده و سازمان نمی تواند تایدواتر را از بندر بیرون کند.

- بحث بندر شهید رجایی و تعیین اپراتور این بندر، از اختیارات سازمان بنادر نیست!

1346 نمایش

نظر دادن