تاریخ انتشار: شنبه, 05 مرداد 1392 ساعت 08:09

فرمانده کابینه در سکوت ژنرال‌ها را می‌چیند

آرمان نوشت: ایران همه شور و شوق شد تا مردی که با کلید تعامل و کلید واژه تعادل پا به عرصه انتخابات گذاشته بود به سمت و سوی کاخ ریاست جمهوری رهنمون شود. مردی که اکنون در اتاق طبقه 9 ساختمان شیشه ای ضلع جنوبی پارک نیاوران مامن گزیده و روزهای طاقت فرسایی را سپری می‌کند؛ روزهایی که ملت خشنود از به کرسی نشاندن فعل و نظر خود چشم ها را معطوف به وی کرده اند و بار سنگینی بر دوش‌اش نهاده‌اند. جلسه پشت جلسه، نام پشت نام و لیست پشت لیست روی میز او قرار می‌گیرد، از صبح تا پاسی از شب، باید همه گوش باشد و همه چشم تا مبادا فرصتی از دست برود و فردی از قلم بیفتد که حضورش تاثیر گذار است. او نمی خواهد بر چشم های مالامال از شوقی که با آمدن وی برقی از امید در آن ها ریشه دوانده، گردی از ناامیدی بنشیند و دلهای امیدوار دچار یأس و سرخوردگی شود؛ کاری بس سخت و سترگ که به زبان ساده می آید اما در عمل مرارت ها باید چشید تا آنچه باید از کار برآید و او نیک این را می داند که چند روز پیش از زبان یکی از مشاوران نزدیکش چنین شنیدم که گفته دیگر حسن روحانی متعلق به خودش نیست متعلق به یک ملت است و وظیفه دارد هر چه دارد برای آنان مصروف دارد.

غایب از نظر اما در خروش

حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری غیر از دیدار با بزرگان و رجل سیاسی که در چند روز اول به سبک و سیاق مالوف به انجام رسید چندان بروز و ظهور بیرونی نداشته است. غیر از یک کنفرانس خبری و چهار دیدار عمومی که شامل بر حضور در همایش صداو سیما و دیدار با مدیران رسانه ای و سپس حضور در جمع ایثارگران و بالاخره مجلس شورای اسلامی بوده روحانی ترجیح داده که در سکوت خبری فارغ ازهیاهوهای عرصه سیاست ذهن و توانایی خود را معطوف به تشکیل کابینه کند؛ نکته ای که شاید با انتظارات عمومی همخوانی نداشته و مردم مشتاق انتظار داشتند وی را بیشتر در قاب تصویر ببینند و اخبار بیشتری پیرامون وی دریافت دارند و با خط فکری و رویکردهای فعلی وی بیشتر آشنا شوند اما او این هزینه را به‌رغم میل باطنی به جان خریده تا در راستای تامین منافع همان مردم گامی اساسی و راهبردی بردارد و این گزاره چیزی نیست جز تشکیل کابینه ای قوی و کارآمد. یک نکته نیز در این میانه نباید به فراموشی سپرده شود که وی در قیاس با اسلاف پیشین خود با انتظارات و مشکلات بیشتری دست به گریبان است و باید پتانسیل دو چندانی را معطوف به امر خطیر تشکیل کابینه ای کارآمد کند.

تفاوت هایی که باید دید

در دوره پیشین روسای جمهوری بر سر کار آمدند که عقبه سیاسی مشخص و مالوفی داشتند و همین نکته کار راحتی را در برابر آنان قرار داده بود. محمد خاتمی متعلق به جریان سیاسی اصلاحات و جناح چپ نظام بود و بدیهی بود که همگان انتظار داشته باشند شاکله ای متشکل از اعضای این جناح سیاسی بر سر کار بیایند. محمود احمدی نژاد نیز خاستگاه سیاسی اصولگرایانه داشت و همگان می دانستند که مدیران مد نظر وی برای تشکیل کابینه متعلق به این اردوگاه سیاسی باشند اما در این دوره هر دو جناح سیاسی روحانی را متعلق به خود می دانند و غیر از خواص ایستادن بر این جایگاه از آن جهت که هر دو طیف انتظار حضور در کابینه را دارند و اگر نادیده گرفته شوند تبعاتی در آینده می توان متصور بود حسن روحانی در گزینش و برقراری تعادل کار سختی را پیش رو دارد البته بدیهی است که کابینه شرکت سهامی و تعاونی نیست که طیف های سیاسی خواهان حضور در آن باشند اما این حقیقتی است که وجود دارد و این انتظارات لااقل فشار مضاعفی را بر دوش روحانی بار کرده است. از سوی دیگر شرایط خاص کشور نیز سنگینی کار وی را دو چندان کرده است. از یکطرف حوادث گذشته هنوز سایه وثیقش را بر روابط سیاسی مستولی کرده و نوعی عدم همپوشانی و انشقاق باعث تعارضات بی اساس شده و دعواهای سیاسی کش دار باعث گردیده که طیف ها با موضع تخاصمی به یکدیگر بنگرند و حضور چهره های طرف مقابل در کابینه را برای خود شکست قلمداد کنند و این نکته شرایط ویژه ای را حکمفرما کرده و از سوی دیگر بروز برخی ناکارآمدی‌ها در امور اجرایی در طول چند سال اخیر میراثی برای دولت وی باقی گذاشته که برون رفت از آن نیاز به حجم کاری عظیم و گسترده دارد و به همین راحتی‌ها قابل رفع و رجوع نیست و جوابگویی به سونامی انتظارات و توقعات نیز نکته ای است که مزید بر علت شده و همه این نکات و مولفه‌ها کار شیخ دیپلمات را در قیاس با اسلاف پیشین سخت تر کرده است.

شیخ دیپلمات حرکت در مسیری صعب

حال با همه این اوصاف اعم از انتظارات پر شمار و مضایق و کاستی‌هایی که وجود دارد حسن روحانی باید با تدبیری دو چندان برون رفتی از زمستان سیاست رقم بزند و بهار امید را دوباره در جان و جهان ایرانی ریشه بدواند و این نکته بی گمان کار سهل و آسانی نیست و در این راه همگان باید به دور از خودبینی و خودستایی از تعارضات و جدل های بی مورد اجتناب بورزند؛ رویکردی که در سخنان اخیر آیت‌ا... هاشمی نیز مورد تاکید قرار گرفت و وی عنوان داشت: وظیفه همه است که روح امید، نشاط و آرامش ایجاد شده در سراسر کشور را حفظ و از پاشیدن بذر نفاق و اختلاف پرهیز کنند. البته رئیس جمهور منتخب نیز برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نیازمند به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد بوده و باید به دور از فشارها و جنجال افکنی ها تنها منافع و مصالح ملی را مد نظر قرار دهد و با رعایت همین نکات پشتوانه عظیم و قدرت بی پایان حمایت مردمی را برای خود در طول مدت خدمت همواره محفوظ و مستدام بدارد که در این صورت است که می توان دولت تدبیر و امید را از شعار به عیان رساند و کشور را به سمت و سوی افق های مطلوب رهنمون کرد.

13126 نمایش

نظر دادن