تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 بهمن 1391 ساعت 10:55

پشت پرده اظهارات عسگراولادی به روایت صادق زیباکلام

یک تحلیل گر مسائل سیاسی معتقد است، عسگراولادی و برخی عقلای اصولگرا با مشاهده برخی سیاست‌های افراطی، احساس کرده‌اند که برای جلوگیری از حاکمیت دوباره این اصولگرایان رادیکال باید این مسائل در آستانه انتخابات مطرح شود.

به گزارش آخرین نیوز، صادق زیبا کلام در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به اظهارات اخیر عسگراولادی عنوان کرد: به نظر می‌رسد آقای عسگراولادی به عنوان یک مبارز مسلمان و قدیمی به این نتیجه رسیده است که آنچه در مورد برخی کاندیداهای انتخابات ۸۸ گفته می‌شود درست نیست.

وی با بیان اینكه عسگراولادی نگران به قدرت رسیدن اصولگرایان افراطی است،افزود: عسگراولادی فردی است که حرف خود را در دل نگه نداشته و آن را صراحتا اعلام کرده است در حالیکه مشابه این رفتار را به ندرت میان کنش گران سیاسی تا کنون شاهد بوده‌ایم به گونه‌ای که در مجموع فعالین سیاسی ما تلاش می‌کنند بسیار محتاط و دست به عصا حرکت کرده و هیچ‌گاه مواضعی تا این حد جسورانه از خود نداشته باشند.

زیبا کلام با تاکید بر اینکه عسگر اولادی با کنار گذاشتن دغدغه‌های سایر فعالین سیاسی خیلی روشن موضع خود را اعلام کرده است، گفت: نفس این موضوع بدون در نظر گرفتن نتیجه آن پدیده نوظهوری در جامعه ما بود که‌‌ همان قدر که با استقبال اصلاح طلبان و طیف مستقل مواجه شد، باعث عصبانیت طیف وابسته به دولت و اصولگرایان شد.

وی ادامه داد: عسگراولادی که علیرغم فشارهای موجود همچنان از مواضع خود دفاع می‌کند، حاضر نیست نظر خود را تغییر دهد که از این لحاظ نیز کار اخلاقی انجام داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی معتقدند که همه این اظهارات یک سناریوی توافقی میان عسگراولادی و برخی اصولگرایان بوده است، تصریح کرد: من این نظر را قبول ندارم که این یک تبانی برای گرم کردن تنور انتخابات بوده است.

زیباکلام افزود: دلیل واکنش‌های تند جناح اصولگرا نسبت به اظهارات عسگراولادی این است که وی چهره معمولی در جناح راست محسوب نمی‌شود بلکه از ستون‌های بنیادی است که ما آن را به نام اصولگرایی می‌شناسیم بنابراین طبیعی بود که طرح این مواضع از سوی چنین شخصیتی برای این جریان گران بیاید.

وی با بیان اینکه عسگراولادی بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ تا کنون هیچ موضع‌گیری تندی علیه اصلاح طلبان نداشته است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مدیریت اصولگرایان طی این ۸ سال برای همه به اثبات رسیده است، به نظر می‌رسد که این چهره سیاسی نیز با مشاهده اینکه برخی سیاست‌های افراطی روز به روز کشور را به جایگاه‌های بدتری می‌برد، احساس کرده است که برای جلوگیری از حاکمیت دوباره این اصولگرایان رادیکال باید این مسائل در آستانه انتخابات مطرح شود.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه با طرح چنین مواضعی عده‌ای حیات سیاسی خود را در خطر می‌بینند، گفت: اگر بپذیریم آنچه به عنوان فتنه مطرح می‌شود اساسا ساخته ذهن اصولگرایان بوده که با تکرار آن خودشان هم آن را باور کرده‌اند، در این صورت طبیعی است که اگر این فرش را از زیر پای آن‌ها بکشیم چیزی دست آن‌ها نخواهد ماند و شروع به حمله و مخالفت می‌کنند. بنابراین معتقدیم در این شرایط این عده مجبور هستند به ادبیات گذشته خود همچنین ادامه دهند.

زیباکلام با تاکید بر اینکه متاسفانه تا کنون هیچ اصولگرایی جز علی مطهری و نبوی از اظهارات عسگراولادی استقبال نکرده است، ‌خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان که از ابتدا نیز طرح مبحثی تحت عنوان فتنه را قبول نداشتند اما من معتقدم اظهارات عسگراولادی موجب شد تا امروز برخی اصولگرایان در مورد نسبت‌هایی که به برخی اصلاح طلبان داده‌اند تردید کنند و این اساسا حرکت خوبی است.

2712 نمایش

نظر دادن