تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 خرداد 1392 ساعت 21:07

آیا نظر سنجی‌های انتخاباتی جعلی بودند؟

با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن نتایج نهایی بسیاری از کاربران "فرارو" با انتقادات شدید از نظر سنجی های منتشر شده توسط این سایت در دوران تبلیغات انتخاباتی آن ها را غیر واقعی و جعلی می خوانند و از این بابت به "فرارو" می تازند.

در این باره "فرارو" لازم دید توضیحاتی ارائه کند تا واقعیت این نظرسنجی‌ها روشن شود.

نظرسنجی سایت آیپز که زیر زیر نظر حسین قاضیانی فعالیت می‌کند، روند آرا را از دهم خرداد نشان می‌دهد. در این روند آقای روحانی پایین‌تر از آقایان قالیباف، رضایی و جلیلی قرار دارد و درست پس انصراف آقای عارف و پس از مناظره سوم روند آرای آقای قالیباف نزولی می‌شود و در روندی رو به رشد و صعودی حسن روحانی همه رقبا را پشت سر می‌گذارد.

1-نظر سنجی های منتشر شده تماما متعلق به نهادهای مهم  نظام بودند و فرارو در تهیه و تنظیم آن ها هیچ نقشی نداشت اما درباره صحت سقم آنها نیز شکی ندارد.

2- واقعیت این است که نتایج آن نظر سنجی ها با نتایج انتخابات فاصله زیادی نداشت. یکی از موضوعاتی که کاربران فراموش کرده اند این است که در آن نظر سنجی ها عموما اعلام شده بود که به طور مثال 40 درصد از مردم هنوز کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب نکرده بودند.

3- یکی از دلایل معتبر بودن نظر سنجی های فرارو شباهت آن با دیگر نظر سنجی های صورت گرفته در داخل کشور و خارج از کشور است. نتایج نظر سنجی های سایت "آیپُز" که  تحت نظارت حسین قاضیان صورت می گرفت، با نظر سنجی های منتشر شده توسط فرارو  قرابت فراوانی دارد. نظر سنجی های "آیپز" نیز تا دو روز مانده به انتخابات آقای روحانی را پس از آقایان قالیباف، رضایی و جلیلی نشان می داد. لازم به ذکر است نظر سنجی "آیپز" در خارج از کشور و به صورت تلفنی انجام می شد.

4-  موضوع دیگر این است که مخاطبان فرارو به این واقعیت توجه کنند که آرای آقای روحانی دو روز مانده به انتخابات رشد چشمگیری پیدا کرد، این اتفاق پس از کناره گیری آقای عارف و حمایت تمام قد آقای هاشمی و خاتمی از روحانی رخ داد. تا پیش از آن عموم نظر سنجی های صدرنشینی آقایان قالیباف، رضایی و جلیلی را تائید می کردند. اما در دو روز پایانی ورق برگشت و آقای روحانی به صدر نظر سنجی ها آمد. آقای روحانی توانست در روزهای پایانی بخشی از آرای خاموش را به نفع خود بیدار کند و از طرف دیگر قسمت اعظم آرای محمد رضا عارف نیز در سبد او ریخته شد.


970 نمایش

نظر دادن