تاریخ انتشار: شنبه, 11 خرداد 1392 ساعت 17:32

حسن روحانی: رسانه ملی، رسانه مِیلی شده است

حسن روحانی با بیان اینکه "اصولگرایان معتدل به من رای خواهند داد"، گفت: عده‌ای از اصولگرایان از افراط رنج می‌برند و اگر آیت‌الله هاشمی در صحنه رقابت باقی می‌ماند، به ایشان هم رای می‌دادند.

به گزارش ایسنا، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری خود اظهار کرد: چند نفر مشوق اصلی من برای حضورم در انتخابات بودند و یکی از آنها که خیلی مشوق من بود، شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

وی با اشاره به اینکه "برای حضور در صحنه انتخابات با خیلی‌ها مشورت کردم"، تصریح کرد: با آقای خاتمی هم مشورت کردم و ایشان هم خرسند بودند و مرا تشویق می‌کردند.

روحانی در برابر پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه "با توجه به حضور پنج کاندیدای اصولگرا در انتخابات فکر می‌کنید در جذب آرای اصولگرایان نیز موفق باشید؟"، پاسخ داد: در اینکه عده‌ای از اصولگرایان به من رای می‌دهند، شک ندارم و حتما اصولگرایان معتدل رای خواهند داد چون عده‌ای از اصولگرایان هم از افراط رنج بردند و حتی اگر آیت‌الله هاشمی نیز در صحنه رقابت باقی می‌ماند، بخش بزرگی از اصولگرایان به ایشان رای می‌دادند.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه به دو دلیل اصلی، اول عقلانیت و تدبیر و ایجاد اجماع میان مسئولان عالیرتبه نظام و دوم ایجاد وفاق عمومی و انسجام ملی در انتخابات حاضر شدم"، گفت: با توجه به مشکلات اخیر، من ریشه مشکلات را دریافتم و در صحنه حاضر شدم چون معتقدم برخی افراد افراط و تفریط کردند.

وی با بیان این اعتقاد که "هشت سال تمام نخبگان و روشنفکران جامعه به حاشیه و انزوا کشانده شدند"، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مشکلات را حل کنیم، باید در جامعه وفاق ملی ایجاد شود در حالیکه امروز عده‌ای متخصص درجات فتنه شدند و عده‌ای متخصص درجات بصیرت و معلوم نیست از کجا مدرک خود را گرفته‌اند. اینها به قدبلندها برچسب می‌زنند و با قدکوتاه‌ها کاری ندارند اما امروز فهمیدند که برچسب‌ها زدن حتی دو ارزن ارزش ندارد چون وقتی آقای هاشمی ثبت‌نامش در انتخابات قطعی شد موج عظیمی از شادی در سراسر کشور به وجود آمد و آنها فهمیدند در تمام این مدت هیچ‌چیز جز خستگی برایشان نمانده است و تنها آب در هاون کوبیدند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه "آیت‌الله هاشمی به من گفت در صحنه انتخابات باقی بمانم"، افزود: تجربه کاری زیادی با ایشان دارم و البته رفاقتمان به قبل از انقلاب برمی‌گردد. آیت‌الله هاشمی به من توصیه کردند که تخریب‌ها زیاد خواهد شد و من خود را آماده کرده بودم و در طول هشت سال گذشته آماده بودم، چون در طول این مدت ممنوع‌التصویر بودم و فقط یک بار آن هم به دستور مقام معظم رهبری توانستم در صداوسیما حاضر شوم.

روحانی با اشاره به اینکه "این روزها رسانه ملی تبدیل به رسانه مِیلی شده است"، گفت: نمی‌توان رضایت مردم را مهندسی کرد چون در انتخابات هشت کاندیدا با یکدیگر رقابت می‌کنند و باید بگویم هیچ‌یک از این کاندیداها رقابتی با صداوسیما ندارند.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری به گفت‌وگوی ویژه خبری خود در صداوسیما اشاره کرد و گفت: من نمی‌خواستم به این سمت بروم اما مجری برنامه خودش این کار را کرد و من مجبور بودم که پاسخ بگویم. مثل اینکه دستورالعمل خاصی طراحی شده بود و من ناچار شدم پاسخ بدهم اما نمی‌دانم چرا به آنها بر خورد و بعد از آن صداوسیما، باشگاه خبرنگاران را وادار کرد تا خبر کذبی را کار کنند؛ البته می‌گویند اشتباه شده و هک شده است اما از این مسخره‌تر نمی‌شود. البته پس از آن دو خط عذرخواهی کردند اما اگر این اشتباه را سایت دیگری انجام می‌داد آن را می‌بستند، در حالیکه ما شکایت کردیم اهمیتی ندادند.

وی به مناظره روزجمعه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما نیز اشاره کرد و گفت: دیروز یاد کلاس اول دبستان افتادم که مدیر مدرسه ما را تست می‌کرد. من نفهمیدم که چه صحنه‌ای بود؟

روحانی با اشاره به اینکه "در جلسه مناظره دیروز در صداوسیما به کاندیداها توهین شد" تصریح کرد: البته این مساله مهم نیست. دیروز به ملت ایران و میلیون‌ها نفر که پای سیمای جمهوری اسلامی ایران نشسته بودند تا رقابت کاندیداها را ببینند و انتخاب بهتری داشته باشند توهین شد.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری با بیان اینکه "مردم ما فکر می‌کردند رسانه ملی می‌خواهد فرمان رهبری را به خوبی اجرا کند و زمینه حماسه سیاسی را بیافریند"، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرموده بودند مردم باید از طریق صداوسیما بهتر با کاندیداها آشنا شوند اما متاسفانه چیز دیگری شد.

وی با تاکید بر اینکه "صداوسیما یادش باشد ما نمی‌خواهیم با آن رقابت کنیم، بلکه هشت کاندیدا با یکدیگر رقابت می‌کنند"، خاطرنشان کرد: این هشت کاندید نه با کشور، نه نظام، نه بزرگان نظام و نه رسانه ملی نمی‌خواهند رقابت کنند بلکه رقابت بین خودشان است؛ آن هم رقابتی اخلاقی و مودبانه، پس هرکس رییس‌جمهور شد برایش مبارک باشد و تصمیم با مردم است چون مردم ما فهیم هستند و ما صددرصد به آنها اعتماد داریم.

روحانی با بیان اینکه "جلسه مناظره دیروز در صداوسیما وسیله تمسخر رسانه‌های خارجی شد"، گفت: آنها ما را مسخره کردند و توان رسانه‌ای ایران زیر علامت سوال قرار گرفت چون نتوانستند رقابت خوب و جذابی را سامان دهند در حالیکه توان رسانه‌ای ایران به اندازه توان هسته‌یی ایران مهم است.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری تاکید کرد:‌ توان هسته‌یی ما را، توان رسانه‌ای‌مان باید جا بیندازد و توان رسانه‌ای است که باید مردم و افکار عمومی دنیا را اقناع کند پس جلسه دیروز خیلی ناراحت‌کننده بود که تبدیل به جوک شد و ما توقع داریم از این به بعد رسانه ملی بیشتر تلاش کند و صحنه را آماده رقابت سالم انتخاباتی کند.

وی با اشاره به اینکه "آیت‌الله هاشمی نتوانستند در صحنه رقابت باقی بمانند و من در جلسه‌ای که با ایشان داشتم اعلام کردم فرصتی را که برای فیلم مستند دارم حاضرم در اختیارشان قرار دهم"، گفت: 35 سال است که با ایشان کار کرده‌ام و در بسیاری از مسائل، نظرات مشترک داریم و خوب است نظرات مشترکمان با بیان جذاب و تاثیرگذار ایشان مطرح شود پس اعلام آمادگی کردم تا این فرصت خود را در اختیار ایشان قرار دهم تا در صورت تمایل این اتفاق بیفتد.

روحانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد صداوسیما گفت: منظور من، همه کارکنان صداوسیما نیست بلکه منظورم برخی مدیران است که چند نفر بیشتر نیستند و باید بیشتر تدبیر داشته باشند؛ البته نمی‌خواهم زحمات کارکنان صداوسیما را نادیده بگیرم چون دیروز فرصت مفیدی برای داوطلب‌ها اتفاق افتاد تا همه با هم نسبت به عملکرد صداوسیما ایراد بگیرند.

وی افزود: خیلی سخت است که بین هشت داوطلب کاندیدای ریاست‌جمهوری که با هم رقابت می‌کنند اجماع ایجاد شود اما صداوسیما این توانمندی را داشت و توانست بین ما هشت نفر اجماع ایجاد کند؛ البته از همه کسانی که زحمت کشیدند تشکر و سپاس داریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر پرسش دیگری در مورد گفت‌وگوی ویژه خبری خود که در بخشی از آن گفته بود در دولت اصلاحات به سه هزار سانتریفیوژ و جای دیگر گفته بود 1700 سانتریفیوژ رسیدیم"، گفت: 1700 سانتریفیوژ، موجودی مونتاژ شده ما بود و سه هزار، مربوط به قطعات آماده شده بود، پس هر دو رقم درست است اما شاید در بیان آن شب اشکالاتی وجود داشته که امروز توضیح دادم.

روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد حمایت هاشمی و خاتمی از وی در انتخابات گفت: بعد از آنکه آقای هاشمی از رقابت کنار گذاشته شدند، و البته ایشان برخورد مناسبی در این زمینه داشتند، خدمت ایشان و دیگر عزیزان رفتم و همه تاکید بر ماندن من و استوار بودنم در این مسیر داشتند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برابر پرسش دیگری درباره نظرش درباره جایگاه ریاست‌جمهوری با توجه به اتفاق دیروز در صداوسیما، اظهار کرد: پست ریاست‌جمهوری مسئولیت روشنی دارد چون رییس‌جمهور پاسدار مذهب رسمی است و باید پاسدار قانون اساسی باشد و اصول قانون اساسی در مورد سیاست خارجی را نیز اجرا کند.

وی با بیان اینکه "رییس‌جمهور، رییس قوه مجریه و مجری قانون اساسی است"، گفت: از سیاست خارجی مهم‌تر مجری آن است و من بیشتر بر فصل سوم قانون اساسی که در مورد حقوق ملت و شهروندان است تاکید دارم تا این فصل سوم که فراموش شده است، اصل به اصل اجرا شود چون بر اساس آن تمام ملت ایران در برابر قانون یکسان هستند.

روحانی با اشاره به اینکه "در مورد سیاست خارجی، رهبر انقلاب سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کنند"، خاطرنشان کرد: دشمنان فکر نکنند که در کشور ما دیکتاتوری است و یک فرد تصمیم‌گیری می‌کند چون در سیاست‌های کلی نیز مقام معظم رهبری نظر مشورتی مجمع را می‌گیرد و پس از بررسی‌های لازم آن را ابلاغ می‌کند پس تصمیم فردی نداریم و همه جا مشورت است همان‌طور که پیامبر (ص) نیز در تمام موارد مشورت می‌کردند، پس بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی توسط رهبری، اجرا به عهده مجلس شورای اسلامی، نهادهای دیگر، هیات وزیران و رییس‌جمهور است که وظیفه سنگینی دارد.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به قسم‌نامه رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در این قسم‌نامه رییس‌جمهور پاسدار مرز استقلال و آزادی است و اگر جایی ببیند آزادی خدشه می‌بیند باید به میدان بیاید.

روحانی درباره اینکه "آیا شما آرای اصلاح‌طلبان و آقای هاشمی را در انتخابات جذب خواهید کرد؟" گفت: بگذارید مردم تصمیم بگیرند چون مردم، افراد را به خوبی می‌شناسند و اگر زمانی می‌خواستند به آقای هاشمی رای دهند در واقع می‌خواستند به راه، فکر و شیوه هاشمی رای دهند پس بگذارید مردم خودشان تصمیم بگیرند.

وی در برابر این پرسش که امیدتان برای پیروزی چه اندازه است؟ نیز تاکید کرد: امروز باید افراط را کنار بگذاریم و من مخالف افراط هستم و همه آنهایی که در ایران با افراط مخالف هستند، رای خواهند داد و پای صندوق می‌آیند. پس معتقدم مخالفان افراط به بنده رای می‌دهند. برخی فکر می‌کنند صندوق با ما قهر کرده است. من همه امیدم است که هیچ‌کس با صندوق قهر نکند و همه پای صندوق‌های رای برویم.

روحانی اضافه کرد: نوعی بدبینی در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه برخی می‌خواهند انتخابات سرد باشد. کاری کنیم که انتخابات گرم باشد و همه پای صندوق آرا حاضر شوند و در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی در برابر این پرسش که شما با اصولگرایان مشکل دارید یا خیر؟ پاسخ داد: من با اصولگرایان مشکلی ندارم و در مسئولیت‌های مختلف با اصولگرایان معتدل کار کرده‌ام و امروز هم در مرکز تحقیقات در کنار اصولگرایان معتدل هستم پس مشکلی با معتدل‌ها از جمله اصلاح‌طلب و اصولگرا نخواهم داشت.

این کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری در جواب این پرسش که "آیا با آقای عارف مذاکراتی داشتید و نتیجه آن چیست؟"، گفت: من اساسا دنبال این هستم که شکاف‌های ساختگی ادامه پیدا نکند و هدفم ایجاد وفاق و وحدت است چون ما ملت واحدی هستیم و باید اتحاد ملی و وفاق ملی را تقویت کنیم تا در برابر دشمنان خود بایستیم و در راستای حل مشکلات داخلی قدم برداریم. من صحبت خاصی با آقای عارف نداشتم ولی در گوشه و کنار صحبت‌هایی می‌کنند اما به شخصه من صحبتی با ایشان نداشتم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه وقتی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوانان پرسش خود را مطرح کرد، روحانی گفت: من با باشگاه صحبت نمی‌کنم و به سوال شما پاسخ نمی‌دهم چون اتهام زده‌اند و باید واقعیت را بگویند اما جبران نکردند.

وی خطاب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: من بحث شخصی ندارم و زحمات جنابعالی را به شخصه ارج می‌نهم چون شما خبرنگاران محترم و عزیز هستید اما آدم‌هایی که آن پشت تصمیم می‌گیرند باید پاسخگو باشند.

روحانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظر قطعی هاشمی و خاتمی در مورد کاندیداتوری خود گفت: در مورد مساله حمایت هاشمی و خاتمی باید صبر کنیم چون من با هر دو عزیز کار کرده‌ام و سوابق رفاقت ما مربوط به قبل از انقلاب است. البته از تجربیات 16 سالی که با آنها داشتم در کار اجرا استفاده می‌کنم اما در مورد حمایت آنها صبر کنید و عجله نکنید.

1469 نمایش

نظر دادن