تاریخ انتشار: شنبه, 11 خرداد 1392 ساعت 08:03

اخبار ویژه روزنامه‌های شنبه؛ داستان تاييد صلاحيت داوطلب شوراها

دورنماي انتخابات ايران از چشم‌انداز رصدگران غربي،تمجید گاردين از حسن روحاني،افشای نقش عربستان در ترور دانشمندان ایرانی،تكذيب بازداشت دوباره زندانیان امنیتی،ستادهای مشایی در اختیار جلیلی،گرفتاری استاندار در آسانسور،تحریم 61 مقام ایرانی از سوی آمریکا،ابلاغيه احمدي نژاد درباره کارگروه پيگيري عناوين سال،دستور برای جمع‌آوری امضا،قرار جايزه براي ترور "سيد حسن نصرالله"،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.

*کیهان:


چه تحريم کنيم و چه حمايت در اقليت قرار گرفته‌ايم


اصلاح‌طلبان هنوز بر سر حمايت از يکي از نامزدها يا تحريم آن به نتيجه نرسيده‌اند.با فرض حضور در انتخابات نيز، طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب بر سر حمايت از عارف يا روحاني اختلاف‌نظر جدي دارند و اين در حالي است که روحاني و عارف نيز اصرار دارند تا پايان رقابت در صحنه انتخابات بمانند.

در همين حال ارزيابي اصلاح‌طلبان حتي طيف‌هاي تندروي آنها معطوف به اين واقعيت است که به احتمال قوي حداقل 65 تا 70 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و عدم حضور آنها عملا از يک سو به معناي مواجهه با حاکميت و خروج از ادعاي اصلاح‌طلبي و از ديگرسو به مفهوم مواجهه با اقبال و اشتياق عمومي خواهد بود.

برخي ناظران اين طيف انتخابات مجلس نهم را مثال مي‌زنند که با وجود تحريم آن از سوي مدعيان اصلاح‌طلبي و طيف اپوزيسيون با استقبال 65 درصدي شهروندان روبرو شد. در همين حال محمدجواد حق‌شناس در مصاحبه با آريا گفت: اصلاح‌طلبان انتظار دارند خاتمي و هاشمي در امر اجماع اين طيف بر سر يک کانديدا مداخله کنند که البته به نظر مي‌رسد اين دو انگيزه‌اي براي مداخله در اين امر را ندارند.

عضو حزب اعتماد ملي افزود: بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان آماده شده بودند بعد از وقايعي که در سال 88 اتفاق افتاده بود در انتخابات 92 با آمدن آقاي هاشمي عملا وارد مشارکت در انتخابات شوند که با عدم احراز صلاحيت ايشان اينگونه نشد.وي تاکيد کرد: اطلاعات و مشاهدات موجود نشان مي‌دهد حداقل تا چند روز آينده يا بهتر است بگويم هفته آينده هيچگونه اجماعي ميان حسن روحاني و عارف صورت نگيرد.

در همين حال محمدرضا عارف که پيش از اين اعلام کرده تا پايان رقابت‌ها در صحنه خواهد ماند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس و در پاسخ اين پرسش که به نظرتان آقاي هاشمي و خاتمي بين شما و آقاي روحاني از کداميک حمايت خواهد کرد، گفت: آقاي روحاني که خود را اصلاح‌طلب نمي‌داند.

وي ادامه داد: آقاي روحاني نمي‌تواند کانديداي اصلاح‌طلبان باشد.از سوي ديگر يدالله اسلامي عضو فراکسيون مشارکت در مجلس ششم و مدير روزنامه توقيف شده فتح در مصاحبه با روزآنلاين گفت: اينکه آقاي خاتمي چرا نيامد خود او بايد پاسخگو باشد اما برخي دوستان هم خيلي موافق حضور او نبودند. در شوراي مشورتي ايشان، بخش قابل توجهي از اعضا خيلي موافق حضور آقاي خاتمي در انتخابات نبودند، بخشي هم موافق بودند و هر بخشي نظرات و استدلالات خود را داشت.

وي درباره اينکه آيا عارف و روحاني نامزد اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شوند، گفت: گروه‌هاي اصلاح‌طلب از آقاي عارف و آقاي روحاني براي حضور در انتخابات دعوت نکرده و هر دو نفر تصميم شخصي گرفته و ثبت نام کرده‌اند. حضور آنها در انتخابات حاصل جمع‌بندي گروه‌هاي اصلاح‌طلب نبود. البته آقاي روحاني هيچ وقت چنين ادعايي نکرده که در اردوگاه اصلاح‌طلبان است و هيچ وقت هم نخواسته است که چنين عنواني بگيرد. آقاي عارف به دليل سابقه‌اش در دولت آقاي خاتمي به عنوان چهره اصلاح‌طلب شناخته مي‌شود اما اين بدين معني نيست که با همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب يا همه ديدگاه‌هاي آنها هماهنگي داشته باشد. او بدون هماهنگي با مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت نام کرد.

يدالله اسلامي افزود: با توجه به شرايطي که الان به وجود آمده و شوک ناشي از رد صلاحيت آقاي هاشمي، اينطور نيست که بگوييم به جمع‌بندي مي‌شود رسيد يا دوستان مي‌توانند ديدگاه‌ واحدي داشته باشند. ديدگاه‌هاي فراواني از عدم شرکت در انتخابات و عدم معرفي نامزد تا خيلي مسائل ديگر وجود دارد اما هنوز هيچ خروجي مشخصي نمي‌توان پيش‌بيني کرد.

 برخي دوستان معتقدند که حضور در انتخابات به تنهايي، اقدام اصلاح‌طلبانه نمي‌تواند باشد و پيش‌بيني هم مي‌شود که حضور، هيچ تاثيري در نتيجه يا روند انتخابات ندارد لذا مي‌گويند که مردم خود تصميم مي‌گيرند چه بکنند و در روند تصميم‌گيري دخالت نکنيم. عده‌اي ديگر از دوستان معتقدند که از حداقل فرصت بايد استفاده کرده و راهي براي تاثيرگذاري و حضور پيدا کرد. هنوز اين بحث‌ها ادامه دارد و به جمع‌بندي نرسيده. وي هيجان ناشي از اظهارات حسن روحاني در تلويزيون را شادماني زودگذر که نمي‌تواند تغييري را ايجاد کند، عنوان کرد.

اما سايت جرس ارگان حلقه لندن با انتقاد از سياست «اصلاح‌طلبان حداقلي» نوشت: نمايش تکراري ورود اصلاح‌طلبان با نامزد حداقلي و شکستي ديگر يکي پس از ديگري روي پرده مي‌رود. خاتمي يک سال پس از حصر موسوي، با راي دماوندش آمد. جاي تعجب نبود.
اين سايت وابسته به فتنه‌گران فراري و ورشکسته اضافه کرد: «چرا حکومت هزينه نپذيرفتن ما را ندهد؟ همان گونه که پيش‌بيني مي‌شد، حکومت نپذيرفت و همان‌سان که انتظار مي‌رفت خاتمي نيامد تا حکومت هزينه رد وي را متحمل نگردد.

 اما در ميان بهت و حيرت همگان هاشمي آمد. آمد و از قضا ماند و حکومت هزينه رد وي را تقبل کرد. بر طبق تمام استدلالاتي که در چند ماه گذشته بيان گشته بود، اينجا نقطه پايان بود. زمان، زمان خروج اصلاح‌طلبان از نمايش انتخابات بود. اما خرق عادت دشوار است به يکباره همه آن استدلالات رنگ باخت. زمزمه‌ها بالا گرفته. اصلاح‌طلبان در حال حرکت از کانديداي حداکثري و مطالبات حداکثري به کانديداي حداقلي و مطالبات حداقلي‌اند. آن هم در ميداني که همه چيز آماده است براي شکستي ديگر.

 و امروز پيکر نيمه‌جان اصلاح‌طلبي در آستانه آخرين اشتباه خويش است». ارگان حلقه لندن در عين حال در مطلب ديگري به مشارکت بالاي مردم در انتخابات با وجود تحريم آن از سوي مخالفان جمهوري اسلامي اذعان کرد و نوشت: «از رد صلاحيت شدن هاشمي رفسنجاني روزهاست که مي‌گذرد اما فضاي سرد حاکم بر اردوگاه اصلاح‌طلبان و همچنين اصولگرايان اعتدال‌گرا[؟!] همچون مطهري همچنان ادامه دارد. با اين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد که درصد قابل اتکايي از مردم 24 خردادماه در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و راي خود را در صندوق‌ها بياندازند، در هر صورت حضور فيزيکي در شعبه‌هاي اخذ راي خوراک تبليغاتي لازم براي حکومت را فراهم خواهد کرد و اين آن چيزي است که جمهوري اسلامي از آن به عنوان سندي براي مشروعيت خويش بهره خواهد برد».

جرس با اذعان به اين که حاميان فتنه سبز در اقليت قرار دارند، بر خلاف تحليل قبلي نوشت: عدم حمايت چهره‌هاي سياسي چون هاشمي و خاتمي از نامزدهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرايي چون عارف و روحاني نه تنها باعث خواهد شد مردم بپذيرند که حاکميت، اصلاح‌طلبان را به تمامي از صحنه خارج کرده، بلکه راه را براي يکه‌تازي مي‌گشايد. بنابراين بايد از کانديداهاي اصلاح‌طلب حمايت کرد.

ديپلمات آمريکايي: تهديد و فشار ايران را مقاوم‌تر مي‌کند

سفير سابق آمريکا در عراق و افغانستان معتقد است تهديد و شدت عمل در مقابل ايران نتيجه نمي‌دهد بلکه اين کشور را مقاوم‌تر مي‌کند.
رايان کروکر به روزنامه لس‌آنجلس تايمز گفته است: «تشويق و گفت و گو بيش از شدت عمل، در مقابل ايران جواب مي‌دهد.»

لس آنجلس تايمز با بيان اينکه کروکر ديپلماتي کهنه‌کار و بي‌نظير در خاورميانه به شمار مي‌رود، سال 2007 از سوي جرج بوش به ‌عنوان سفير در بغداد منصوب شد تا شايد سياست رو به شکست ايالات متحده را در عراق نجات دهد. 4 سال بعد، باراک اوباما او را براي نجات ماموريت آمريکا به افغانستان گسيل داشت.اما اکنون کروکر مي‌گويد رؤساي پيشينش در قبال نگران‌کننده‌ترين تهديد خاورميانه که آمريکا با آن مواجه است، يعني برنامه هسته‌اي ايران، ناشيانه عمل مي‌کنند.

لس‌آنجلس تايمز نوشت: به نظر اين ديپلمات آمريکايي، تحريم‌هاي سخت‌تر تهران را مجاب نخواهد کرد که دست از غني‌سازي اورانيوم بردارد، بلکه اوباما بايد تلاش بيشتري صرف ديپلماسي کرده و به فکر مصالحه با مقامات ايران باشد.به گفته کروکر،‌«تحريم کردن آسان است، بعد هم براي خودمان قسم مي‌خوريم که ايران را حسابي تنبيه کرده‌ايم. اما به نظر من اين رژيم هرچه بيشتر تحت فشار قرار گيرد، سرسخت‌تر مي‌شود.»

براساس اين گزارش، کروکر از جمله 35 ديپلمات کهنه‌کار و قدرتمند آمريکا در زمينه سياست خارجي و مسائل اطلاعاتي و بعضاً داراي تجربه در زمينه خاورميانه است که تلاش مي‌کنند با اعمال فشار بر کاخ سفيد و کنگره رويه آنها را در زمينه متقاعد ساختن ايران براي محدود کردن آمال هسته‌اي‌اش تغيير دهند.

اين گروه که اعضايي از هر دو حزب را در خود دارد و عنوان «پروژه ايران» را برگزيده است، عبارتند از «ريچارد لوگار» سناتور پيشين جمهوريخواه، «مايکل هايدن» مدير سابق سازمان مرکزي اطلاعات آمريکا (سيا)، «توماس پيکرينگ» سفير سابق آمريکا در مسکو و «جيمز دابينز» ديپلمات بازنشسته که اخيراً بار ديگر به عنوان نماينده ويژه آمريکا در افغانستان و پاکستان به دولت اوباما پيوسته است.
طبق گزارش اين روزنامه آمريکايي، «کروکر و گروهش اصراري بر لغو فوري تحريم‌ها عليه ايران ندارند اما در عين حال تأکيد دارد که اتخاذ خط مشي مبتني بر تندروي به خودي خود اثربخش نيست.»

لس‌آنجلس تايمز در ادامه مي‌افزايد: به نظر نمي‌رسد اين گروه شانس زيادي براي پيشبرد اهداف خود داشته باشد. دولت‌هاي پي درپي در آمريکا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال1979 (1357) تا امروز، همواره در مقابل ايران به مجازات‌هاي اقتصادي متوسل شده‌اند.

دورنماي انتخابات ايران از چشم‌انداز رصدگران غربي

رسانه‌هاي غربي معتقدند سياست خارجي ايران پس از انتخابات تغييري نخواهد کرد.
روزنامه واشنگتن‌پست دراين‌باره نوشت: حذف افراد چالش‌ برانگيزي مانند هاشمي‌رفسنجاني و اسفنديار مشايي، موفقيت ديگري براي حاکميت جمهوري اسلامي بود. نهايت تسلط حاکميت بر امور هفته گذشته با اعلام اسامي نامزدهاي واجد صلاحيت نمايان شد. شوراي نگهبان دو نامزد چالش‌انگيز را واجد صلاحيت ندانست و 8 نامزد باقي‌مانده در گود رقابت وفادار به جمهوري اسلامي هستند. اقدام شوراي نگهبان نااميدکننده بود.

واشنگتن‌پست با بيان اينکه مذاکرات هسته‌اي 1‍+5 با ايران در برزخ مانده، مي‌نويسد: دولت اوباما منتظر نتيجه انتخابات ايران مانده است. اينک که در نتيجه رويکردهاي اوباما و حذف نامزدهاي چالش‌برانگيز رژيم از انتخابات، ظاهرا پيروزي ديگري براي جمهوري اسلامي در حال رقم خوردن است، زمان آن است که دولت اوباما در پي طراحي گام بعدي باشد.

از سوي ديگر شبکه خبري بلومبرگ در تحليلي خاطر نشان کرد: با رد صلاحيت 2 نامزد مستقل [!]، مذاکره‌کنندگان آمريکايي و اروپا اميد چنداني به تشکيل دولتي اهل نرمش و سازش پس از انتخابات ايران وجود ندارد. 8 نامزد موجود از نيروهاي نزديک به حاکميت هستند.
بلومبرگ با اشاره به تحريم‌هاي تصويب شده در کنگره آمريکا مي‌نويسد: اعضاي کميته امور خارجه مجلس نمايندگان آمريکا که به اتفاق بررسي اين طرح را توصيه کردند، ظاهرا براين باورند که افزايش تحريم‌ها به سازش بيشتري از سوي ايران منجر خواهد شد، اما خلاف اين امر درست است. به نظر مي‌رسد رهبر عالي ايران تاکنون متقاعد شده که هدف آمريکا از تحريم‌ها، تغيير رژيم ايران است. تحريم‌ها فقط ممکن است به تعميق چنين سوءظني کمک کند و مقاومت ايران در اين زمينه را افزايش دهد.

بلومبرگ افزود: مذاکره‌کنندگان غربي با روي‌کارآمدن رئيس‌جمهور جديد در ايران بايد نقشه راه مبتني بر اقدام متقابل را پيشنهاد کنند. حق غني‌سازي، شرط لازم ايران براي پيگيري مذاکرات و فقدان آن مانعي در مسير مذاکرات عنوان شده است.

ژنرال آمريکايي: نقش قدرتمند حزب‌الله ورق را در جنگ سوريه برگرداند

رئيس سابق ستاد مشترک ارتش آمريکا اعلام کرد جنگ سوريه يک جنگ منطقه‌اي است و نقش‌آفريني حزب‌الله لبنان، گروه‌هاي مسلح معارض را در وضعيت نامطلوب قرار داده است.ژنرال ريچارد مييرز در مصاحبه با شبکه سي‌بي‌اس اظهار داشت: جنگ سوريه يک جنگ منطقه‌اي است و احتمال سرايت آن به ديگر کشورهاي همسايه وجود دارد.

وي گفت شنيده شده جنگجوياني عراقي نيز وارد جنگ سوريه شده‌اند که اين موضوع گستره جنگ سوريه را افزايش مي‌دهد.
ژنرال مييرز تصريح کرد: اگر حکومت بشار اسد تحت فشار بيشتري قرار بگيرد، اين احتمال وجود دارد که بحران سوريه به لبنان و حتي اردن کشيده شود.

ژنرال مييرز افزود: با توجه به حضور قدرتمند نيروهاي حزب‌الله در جنگ سوريه به نفع حکومت بشار اسد، نيروهاي معارض دولت سوريه در شرايط نامطلوبي قرار مي‌گيرند و احتمالاً نمي‌توانند پيشرفتي در نبردهايشان داشته باشند.اظهارات اين ژنرال ارشد سابق آمريکا در حالي مطرح شده است که سناتورها «باب کورکر» و «رابرت مندز» اخيراً لايحه‌اي را به کنگره ارائه داده‌اند که براساس آن مجوز ارسال سلاح براي نيروهاي مخالف سوري ميانه‌رو صادر خواهد شد.

در همين حال روزنامه الحيات از سفر مخفيانه سناتور جان مک‌کين به منطقه تحت اشغال معارضان در سوريه خبر داد و نوشت وي در اين مقر با نيروهاي معارض ملاقات‌هايي داشته است.الحيات نوشت: مک‌کين در نشستي در خاک سوريه با سه گروه از جنگجويان مسلح که برخي از شهر «القصير» آمده بودند، نقش ايران و حزب‌الله در درگيري‌ها را مورد توجه و اهتمام ويژه و جدي قرار داد.

الحيات از قول افراد موثق نوشت: سناتور آمريکايي از مرزهاي شمالي و با پيمودن يک هزار و 500 کيلومتر در داخل مرزها وارد سوريه شده و با 18 نفر از سران ارتش آزاد و نيز «سليم ادريس» رئيس شوراي عالي نظامي ديدار کرده است.اين منابع خبر دادند که مک‌کين سه نشست با رهبران مخالفان از مناطق «حلب، حمص، القصير و ادلب» داشته و در مورد نقش ايران و حزب‌الله در جنگ سوريه پرسش‌هايي مطرح کرد.

هم‌اکنون هزاران تروريست مسلح از کشورهايي نظير تونس و ليبي و عربستان و... در سوريه به سر مي‌برند و از کمک‌هاي مالي و تسليحاتي محور غربي، عبري و عربي (ارتجاع) برخوردارند. اين طيف طي يکي دو ماه گذشته ضربات سهمگيني از ارتش سوريه دريافت کرده‌اند.  

*وطن امروز:

تمجید گاردين از حسن روحاني

روزنامه گاردین چاپ انگلیس که در مقاله‌ای به بررسی وضع نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری پرداخته است از فعالیت‌های هسته‌ای حسن روحانی طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ پرده برداشت. گاردین در این مقاله همه نامزدهای ریاست‌جمهوری را بی‌برنامه خوانده است و ۵ نامزد اصولگرا را نزدیک به رهبری می‌‌داند و می‌‌آورد: «از این 8 نامزد، ۵ نفر اصولگرا و نزدیک به رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای هستند.»

روزنامه انگلیسی گاردین در بند دیگر مقاله کوتاه خود از حسن روحانی به‌عنوان اصلاح‌طلب‌ترین نامزد این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری نام می‌‌برد و در اعترافی جالب، یادآور می‌‌شود وی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ تعلیق کرده است:«در میان 3 نامزد باقی‌‌مانده فردی‌ که شاید تمایلات اصلاح‌طلبانه داشته باشد، حسن روحانی‌ است.

او مذاکره‌کننده ارشد ایران در سال‌های‌ ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بود که در آن زمان غنی‌‌سازی‌ اورانیوم را تعلیق کرد. در آن برهه، ایران بیش از هميشه، از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ به توافق هسته‌ای‌ نزدیک شد اما روحانی‌ در داخل شدیدا با انتقاد روبه‌رو شد و او را متهم به فداکردن منافع کشور کردند.» این مقاله گاردین در حالی به چاپ رسیده است که حسن روحانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در یکی از برنامه‌های تبلیغی خود، تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در زمان مدیریتش را دروغی بیش ندانسته بود.

افشای نقش عربستان در ترور دانشمندان ایرانی

خبرنگار سابق یک شبکه خبری آمریکایی از نقش عربستان در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران پرده برداشت. یک خبرنگار سابق شبکه خبری «سی‌بی‌اس» فاش کرده عربستان‌سعودی مسؤولیت تامین مالی عملیات موساد علیه ایران را به عهده دارد. بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی عاروتص شوع، «باری لاندو» خبرنگار سابق این شبکه خبری در وبلاگش با استناد به یکی از دوستانش که به منابع خوبی در کابینه اسرائیل دسترسی دارد، افشا کرده: «رئیس موساد چندین بار به عربستان سفر کرده تا با همتایانش در این کشور به توافق برسد».

وی افزوده: «یکی از نتایج این سفرها این بوده که توافق درباره اینکه سعودی‌ها تامین مالی زنجیره ترور چند تن از کارشناسان برجسته هسته‌ای ایران که در خلال 2 سال گذشته اتفاق افتاده را به عهده بگیرند.» این خبرنگار صهیونیستی ـ آمریکایی ادامه می‌‌دهد: « رقمی که برای این کار صرف شده، طبق ادعای دوستم، یک میلیارد دلار است که به گفته او، عربستان آن را برای خسارت وارد شده به برنامه هسته‌ای ایران، رقم نازلی می‌‌داند.» این خبرنگار آمریکایی در ادامه به دلایل درست بودن اظهارات دوستش اشاره کرده و می‌‌نویسد:«عربستان و اسرائیل هر 2در اینکه نمی‌خواهند به ایران اجازه دستیابی به توانمندی هسته‌ای بدهند، مشترکند».

وی حملات سایبری ایران به عربستان‌سعودی را یکی دیگر از دلایل درست بودن ادعاهای دوستش عنوان کرده و می‌‌نویسد: «پیوند اسرائیل و عربستان از این لحاظ هم کاملا عقلانی به نظر می‌‌رسد که ایرانی‌ها طبق گزارش‌ها پس از آنکه سانتریفیوژهایشان هدف حملات سایبری واقع شد به دولت عربستان حمله سایبری کردند». خبرنگار سابق سی‌بی‌اس به گزارشی از دانشگاه تل‌آویو اشاره می‌‌کند که در آن عربستان‌سعودی به عنوان امید آخر و آخرین خط دفاعی اسرائیل ذکر شده است. لاندو می‌‌نویسد: «در حالی که اکثر متحدان سنتی اسرائیل در منطقه به خاطر بهار عربی از بین رفته یا تضعیف شده‌اند، سعودی‌ها آخرین امید اسرائیل برای حفظ منافع سیاسی‌شان در جهان عرب هستند».

تكذيب بازداشت دوباره زندانیان امنیتی

رئیس سازمان زندان‌ها برخی اخبار منتشرشده مبنی بر بازداشت دوباره زندانیان امنیتی در آستانه انتخابات را تکذیب کرد. غلامحسین اسماعیلی با تکذیب این خبر گفت: انتشار این موضوعات ناشی از شیطنت رسانه‌های غربی است. وی افزود: ما در آستانه انتخابات هیچ یک از زندانیان امنیتی که تحمل کیفر آنها به پایان رسیده را بازداشت مجدد نمی‌کنیم و افرادی که به زندان بازمی‌گردند کسانی هستند که مدتی را در مرخصی بسر می‌‌بردند و اکنون زمان مرخصی آنها به پایان رسیده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ارائه مرخصی را برنامه‌ای جاری برای زندانیان دانست و تاکید کرد: ما هر اقدامی‌که انجام دهیم، باز‌هم افرادی هستند که بخواهند عملکرد ما را زیر سوال ببرند. وی افزود:‌ زمانی اعتراض‌ها بر این بود که چرا به زندانیان امنیتی مرخصی داده نمی‌شود، وقتی هم که مرخصی می‌‌دهیم و زمان آن تمام می‌‌شود بحث بازداشت مجدد را مطرح می‌‌کنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از پایان زمان مرخصی ما کسی را برای بازگرداندن زندانی هم مامور نمی‌کنیم و آنها خود به زندان بازمی‌گردند.

*آرمان:

ستادهای مشایی در اختیار جلیلی

شنیده شد که منابع خبری می‌گویند که مشایی مشاور ارشد محمود احمدی نژاد و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری تمامی ستاد انتخاباتی خود را به جلیلی داده است. انتخاب نوشت؛ روزنامه الحیات از جلیلی به‌عنوان یک کاندیدای «تندرو» نام برده است.

استخدام هکر در شرکت نفت

شنیده شد که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از استخدام تعدادی هکر در شرکت ملی نفت ایران به منظور دفاع و مقابله با حمله سایبری خبرداد. فارس نوشت؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در صدد استخدام تعدادی نیروی انسانی نخبه که توانایی هک‌کردن سایت‌های مختلف را دارند هستیم که از توانایی آنها برای سنجش میزان امنیت شبکه اطلاعاتی نفت و مقابله و دفاع در مقابل سایر هکرها استفاده کنیم.

اخیرا یک گروه هکر تهدید کرده‌اند که قصد دارند به تاسیسات نفتی و گازی چند کشور جهان از جمله عربستان، آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور دیگر حمله سایبری کنند که براین اساس در اوایل هفته جاری برخی از تاسیسات نفتی و گازی آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفت.

لغو برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران

شنیده شد که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، مقامات آمریکایی گفتند که آمریکا بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو می‌کند تا به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد تلفن همراه، نرم افزار و دیگر فناوری‌هایی که برای ارتباطات شخصی به کار می‌روند را به ایرانی‌ها بفروشند. ایسنا به نقل از رویترز نوشت؛ این اقدام به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد به جدیدترین تلفن‌های اپل و جدیدترین نرم افزارهایی دسترسی داشته باشند که از آغاز تحریم‌ها علیه ایران در بازار سیاه در تهران در دسترس بوده‌اند. رویترز افزود: ممکن است لغو تحریم فناوری تلاشی از سوی دولت آمریکا برای نمایش حسن نیت به شهروندان ایرانی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باشد.

گرفتاری استاندار در آسانسور

شنیده شد که آسانسور یکی از واحدهای تعاونی مسکن زاهدان در روز افتتاح حاشیه‌سازی کرد و در حالی که قرار است یک عمر برای ساکنانش، بالا و پایین برود، مسئولان را در میانه طبقات گیر انداخت! ایسنا نوشت؛ روز پنجشنبه وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح بیش از 10 هزار واحد مسکن مهر سیستان و بلوچستان عازم منطقه مهرشهر زاهدان شد اما وقوع یک اتفاق حاشیه‌هایی را برای این گشایش به وجود آورد.

 وقتی علی نیکزاد کلید نمادین یکی از این واحدها را به صاحب آن اهدا می‌کرد، استاندار و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آسانسور این آپارتمان گرفتار شده بودند. زمانی که وزیر راه و شهرسازی دومین کلید نمادین یکی از 10 هزار واحدهای مسکن مهر سیستان‌وبلوچستان را به صاحبش تحویل می‌داد، ماموران امنیتی خبر دادند که استاندار به همراه یکی از نمایندگان مردم زاهدان در مجلس در آسانسور گرفتار شده‌ است.

دستور برای جمع‌آوری امضا

شنیده شد که یکی از نزدیکان مشایی خبر از تلاش برای جمع‌آوری امضا در حمایت از او داد. رجا نیوز نوشت؛ یکی از اعضای حلقه انحرافی گفته است: مهندس رهنمود داده که بروید حمایت علما و طومار امضا از طلاب جمع کنید و برای مقامات عالی کشور بفرستید. به همین خاطر آقای «ح.ق»نامه‌ای را برداشت و همراه با یک تیم آشنا به حوزه‌ها به قم رفتند و کلی به این طرف و آن طرف زدند، اما تا نصف شب نهایتاً توانستند فقط از 3 طلبه‌ جوان سال اول و دومی امضا جمع کنند! نامبرده اضافه کرده است: وقتی مهندس از این وضعیت مطلع شد گفت به دکتر بگویید که چرا خودش ورود جدی‌تری نمی‌کند. خودش عده‌ای را برای جمع‌کردن امضاء راه بیندازد و خودش امضاها را به رؤیت مقامات عالی برساند.
 
توقیف 2 شناور عربستانی در خوزستان

شنیده شد که فرمانده پایگاه دریابانی ماهشهر از دستگیری 10 تن از اتباع غیرمجاز
دو فروند شناور با ملیت عربستانی در سطح حوزه استحفاظی خود خبر داد. فارس نوشت؛وی در تشریح این خبر اظهار کرد: در راستای برخورد با هرگونه تجاوز مرزی و انسداد مرز، ماموران این یگان در حین گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی ناو گروه شناوری متوجه ورود دو فروند شناور با ملیت عربستانی با خدمه هندی شدند که اقدام به تجاوز و صید غیر‌مجاز در صیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نموده‌اند که مرزبانان این پایگاه با هوشیاری و دقت کامل توانستند متجاوزان مرزی را دستگیر کنند.

 فرمانده پایگاه دریابانی ماهشهر تعداد دستگیر شدگان را 10 نفر بیان کرد و افزود: پس از بررسی شناورهای توقیفی مقدار 220 کیلوگرم صید غیر مجاز کشف و ضبط شد. پیریایی گفت: دراین راستا 10 نفر متجاوز دستگیر و 2 فروند شناور توقیف شد که متجاوزان پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

*خراسان:

عقب نشيني دولت از يک تصميم درباره نيروهاي مسلح

در حالي که هيئت دولت با ابلاغ مصوبه شماره ۲۰۲۹۸۳/ت۴۸۶۲۰هـ در دي ماه سال 91کليه کارکنان کشوري و لشکري را موظف به گذراندن درس آشنايي با قانون اساسي کرده بود و اين موضوع با هشدار نهادهاي نظارتي مبني بر خروج دولت از صلاحيت هاي قانوني خود مواجه شد، شنيده شده بر اساس مصوبه جديد دولت که به نيروهاي مسلح نيز ابلاغ شده، تاکيد شده است که اعمال مصوبه سال 91 منوط به اذن فرماندهي کل نيروهاي مسلح است و دولت در اين زمينه به حدود قانوني خود پايبند است.

ابلاغيه احمدي نژاد درباره کارگروه پيگيري عناوين سال

بر اساس ابلاغيه اخير محمود احمدي نژاد رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي، کارگروهي با عنوان"عناوين سال" در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشکيل مي شود که شامل 4 نفر از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رييس دستگاههاي فرهنگي ذي ربط و سه کارشناس فرهنگي است و وظيفه آنها تدوين سياست هاي پيشنهادي براي تبديل عناوين سال که مقام معظم رهبري نامگذاري مي کنند به مطالبه عمومي و پيشگيري از برخورد صرفا شعاري با اين موضوع است.

*تهران امروز:

بازداشت مجدد زندانيان امنيتي كذب است

غلامحسين اسماعيلي رئيس سازمان زندان‌ها درباره برخي اخبار منتشر شده مبني بر بازداشت مجدد زندانيان امنيتي در آستانه انتخابات گفت: انتشار اين موضوعات ناشي از شيطنت رسانه‌هاي غربي است.به گزارش فارس، وي افزود: ما در آستانه انتخابات هيچ يك از زندانيان امنيتي را كه تحمل كيفر آنها به پايان رسيده بازداشت مجدد نمي‌كنيم و افرادي كه به زندان بازمي‌گردند كساني هستند كه مدتي را در مرخصي به سر مي‌بردند و اكنون زمان مرخصي آنها به پايان رسيده است.‌ زماني اعتراض‌ها بر اين بود كه چرا به زندانيان امنيتي مرخصي داده نمي‌شود، وقتي هم كه مرخصي مي‌دهيم و زمان آن تمام مي‌شود بحث بازداشت مجدد را مطرح مي‌كنند.

داستان تاييد صلاحيت داوطلب شوراها

در حالي كه شايعات زيادي در مورد عدم تاييد صلاحيت برخي كانديداهاي شوراي شهر تهران به گوش مي‌رسد شنيده‌ها حاكي از آن است كه محسن هاشمي تاييد صلاحيت شده است. محسن هاشمي كه جزء رد صلاحيت‌ها بود، خبر صلاحيتش در محافل خاص به گوش مي‌رسد.هاشمي در گفت‌وگوي كوتاه با تاييد اين خبرعنوان كرد: تاكنون در مورد خبر صلاحيت خود خبر موثقي دريافت نكرده اما اگر اين خبر صحت داشته باشد حتما با من تماس خواهند گرفت.وي به ايسنا گفت: درباره ردصلاحيتم در انتخابات از شوراها، تقاضاي تجديدنظر داده‌ام و منتظرم تا ۱۲ خرداد نتيجه‌ تجديدنظر را دريافت كنم.

برخي كانديداها فكر مي‌كنند از آسمان آمده‌اند

حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري رئيس ديوان عدالت اداري كشور گفت: برخي كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري به‌گونه‌اي حرف مي‌زنند كه فكر مي‌كنند از آسمان آمده‌اند.وي در نشست شوراي اداري استان با اعلام اين مطلب افزود: شنيدن حرف‌هايي كه خدمات نظام و مسئولان در دوره‌هاي گذشته را زير سوال مي‌برد موجب تاسف و كمال بي‌انصافي است.به گزارش فارس،وي تصريح كرد: چرا برخي فقط نيمه خالي ليوان را مي‌بينند و با تخريب دستاوردهاي گذشته خدمات نظام را زير سوال مي‌برند.

بعيد است اصلاح‌طلبان به اجماع برسند

محمد حائري عضو حزب اعتماد ملي گفت: با توجه به اتفاقات اخير بعيد است اجماع از ناحيه اصلاح‌طلبان صورت گيرد؛چراكه اين جبهه از نحله‌هاي متعدد فكري تشكيل شده است.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت:هر كدام از كانديداها ممكن است ادعاي اصلاح‌طلبي داشته باشند در حالي‌كه براي اين امر سوابق افراد بايد مورد بررسي قرارگيرد و تنها به صرف ادعا چيزي ثابت نمي‌شود.

تيتر «خبر فوري» در رسانه‌هاي خارجي

به گزارش باشگاه خبرنگاران، همزمان با آغاز مناظره‌هاي 8 كانديداي دور يازدهم رياست‌جمهوري كشورمان،بسياري از پايگاه‌هاي خبري رسانه‌هاي خارجي از جمله بي‌بي‌سي، خبرگزاري فرانسه،العربيه و ساير رسانه‌هاي منطقه‌اي در خبري فوري به پوشش اين برنامه پرداختند.

احمدي‌نژاد مأيوس شود از جليلي حمايت مي‌كند

محمد غروي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: احمدي‌نژاد اگر مأيوس شود پشت سر قاليباف يا ولايتي نمي‌رود بلكه پشت سر كسي مي‌رود كه بعد از 4 سال بدرخشد و احمدي‌نژاد به واسطه او دوباره به عرصه سياسي برگردد.محمد غروي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به اينكه آيت‌الله هاشمي بعد از رد صلاحيت نشان داده كه براي انجام وظيفه آمده بود، خاطرنشان ساخت: هاشمي نشان داد كه بر حسب انجام وظيفه به صحنه آمده بود و وقتي شوراي نگهبان صلاحيت ايشان را به خاطر سن تاييد نكرد ايشان احساس آرامش كردند و هيچ واكنشي نشان ندادند.

 وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اصولگرايان در انتخابات به وحدت خواهند رسيد يا نه؟ اظهار داشت: اصولگرايان به‌طور نسبي به وحدت خواهند رسيد اما هنوز وقتش نشده كه برخي از افراد اصولگرا از صحنه خارج شوند بعد از رصد شرايط به احتمال زياد برخي از اصولگرايان از صحنه انتخابات كنار خواهند كشيد اما ائتلاف سه گانه همچنان به حيات خود ادامه خواهد داد.

غروي در پاسخ به اين سوال كه اگر قرار است اصولگرايان به وحدت نسبي برسند چرا همچنان هر كدام از آنها تاكيد دارند كه تا آخر انتخابات باقي خواهند ماند؟ گفت: وقتي اصولگرايان مي‌گويند تا آخر باقي خواهند ماند اين آخر يك آخر مشخص و معين است و به معني حضور آنها تا پايان انتخابات نيست.اينكه برخي‌ها تلاش دارند يك گزينه را به عنوان گزينه حاكميت معرفي كنند اشتباه است و واقعيت ندارد.

انتقاد هاشمي از تحجر

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني عضو مجلس خبرگان رهبري، با اشاره به مشكلات و معضلاتي كه طي سال‌هاي اخير براي كشور و مردم ايجاد شد، گفت: بيداري عمومي و هوشياري مردمي كه طي سال‌هاي اخير و در مواجهه با شعارهاي بدون پشتوانه ايجاد شد، يكي از بهترين سرمايه‌هاي نظام اسلامي براي ضرورت حاكميت عقل و تدبير در امور اجرايي است.

به گزارش آفتاب،وي رياكاري‌ها و تمسّك به خرافات و سوءاستفاده از احساسات پاك مردم در مسائل ديني و فرهنگ انتظار را از شيوه‌هاي نخ‌نما شده و سياسي كاري دانست و گفت: مردم در طول تاريخ ثابت كرده‌اند كه تلفيق تمدن ايراني و فرهنگ اسلامي، نمي‌گذارد دروغ و تهمت، حاكميت پايدار داشته باشد، وقتي موج‌سازي‌ها فرو نشست و حباب‌ها از بين رفتند، دريا به ذات خويش كه رجوع به قطرات آب است، برمي‌گردد.

تحجر وقتي سبك و سياقي در تفكرات شد، در طول تاريخ تداوم يافت و در انقلاب اسلامي هم با اينكه شخصيتي چون امام(ره) آن را رهبري مي كرد، بقاياي اين تفكر زماني در كمون و الان در سطح جامعه هستند و كارهاي خود را برخي آگاهانه و گروهي ديگر ناآگاهانه، قربه‌الي‌الله انجام مي‌دهند.

مرتضوي فرافكني مي‌كند

ميرمجيد طاهري وكيل روح‌الاميني در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره صحبت‌هاي اخير مرتضوي و روند رسيدگي پرونده كهريزك گفت:مرتضوي فرافكني مي‌كند و سياست دوگانه‌اي را پيش گرفته است. طاهري معتقد است كه مرتضوي آنجايي‌كه راه را براي تعامل باز ببيند يك برخورد با شكات دارد و آنجايي‌كه راه را بسته ببيند واكنش ديگري دارد. مرتضوي اميدي به جلب رضايت خانواده روح‌الاميني و كامراني ندارد و آنها هم از حق‌شان نخواهند گذشت.طاهري افزود:من فكر مي كنم كه ايشان از آنجايي‌كه احتمال مي‌دهد در اين پرونده محكوم بشود اين صحبت‌ها را براي انحراف اذهان عمومي مطرح كرده‌اند.

 اتفاقات ناگوار كهريزك موجب فوت فرزند موكلان من بوده است و به صورت جامع به آن در دادگاه پرداخته شده است و در گزارش پزشكي‌قانوني هم علت فوت مشخصا اعلام شده است. اين مطالب را كه ايشان آمده در مصاحبه‌ها گفته صحت ندارد و علت فوت به هيچ‌وجه درگيري و ضرب و جرح قبل از دستگيري نبوده و كذب محض است. و اين صحبت‌ها برخلاف مستندات پرونده است و اين صحبت‌ها را براي افرادي كه از روند جلسات اطلاعي نداشته‌اند مي‌گويد.

*جمهوری:

تحریم 61 مقام ایرانی از سوی آمریکا

آمريكا روز پنجشنبه 61 نفر از مسئولان ايراني را به اتهام آنچه نقض حقوق بشر خواند،‌ تحريم كرد. به گزارش شفاف، همزمان با اين اقدام، وزارت خزانه‌داري آمريكا قصد دارد تحريم ايران در بخش صنايع و تجهيزات ارتباطي و محدوديت صادرات تجهيزات ارتباطي و سخت افزارها و نرم افزارهاي اين حوزه را كاهش دهد. ديويد كوهن، رئيس كميته تحريم‌هاي اين وزارتخانه مدعي شده است در ايران آزادي بيان نقض مي‌شود. وي مدعي شده است كه آمريكا از تمامي ابزارهاي در اختيار خود استفاده مي‌كند تا مردم ايران به اين حقوق اساسي خود برسند.

ادعاهاي مقامات آمريكايي درباره نقض حقوق بشر در ايران در شرايطي مطرح شده است كه به گفته فعالان حقوق بشر، آمريكا يكي از بزرگترين ناقضان حقوق بشر در جهان شناخته مي‌شود. مسأله زندان گوآنتانامو و همچنين استفاده از پهپاد براي حمله به كشورهايي نظير پاكستان، افغانستان، يمن و سومالي از عمده‌ترين اتهامات آمريكا در نقض حقوق بشر است.

فروشنده مشروبات الكلي نبايد مجري طرح سالم سازی دريا باشد

درحالي كه اجراي طرح سالم سازي دريا در مازندران قرار است از 16 خرداد ماه آغاز شود، از هم اكنون شناي مختلط در دريا آغاز شده و اعتراض مردم را برانگيخته است. به گزارش جام نيوز، رئيس ستاد طرح سالم سازي مازندران با اشاره به اينكه براي اجراي طرح سالم سازي شنا تلاش لازم صورت نگرفته گفت: بعضي از مجريان طرح‌هاي دريا هيچ تعهدي به نظام، مديران و مسافران ندارند.

هادي ابراهيمي معاون استاندار مازندران در نشست هماهنگي طرح‌هاي دريا در مازندران با اعلام اينكه برخي از طرح‌هاي دريا توسط مجريان و شهرداري‌ها خوب اجرا مي‌شود، اضافه كرد: فروشنده مشروبات الكلي نبايد مجري طرح دريا باشد، مگر تغيير اين فرد چقدر زمان نياز دارد؟ وي افزود: با مسدود شدن نقاط كور شنا مي‌توان به طرح سالم سازي كمك كرد.

اعتراض دانشجويان مسلمان تركيه براي برداشتن تصاوير مبتذل از محوطه دانشگاه‌

جمعي از دانشجويان مسلمان تركيه عكس‌ها و تصاوير تبليغاتي مستهجن در دانشگاه‌هاي اين كشور را با برچسب‌هائي پوشاندند تا ديده نشوند. به نوشته روزنامه حريت، اين دانشجويان در قالب جمعيتي به نام "باشگاه جوانان آناتولي" گردهم آمده‌اند و خواستار اعمال فشار بر رؤساي دانشگاه‌ها براي برداشتن تصاوير مبتذل از محوطه دانشگاه‌ها هستند. اين حركت دانشجويان مورد حمايت مردم تركيه قرار گرفته است.

قرار جايزه براي ترور "سيد حسن نصرالله"

از رياض پايتخت عربستان سعودي خبر مي‌رسد "عبدالله محمد العنزي" سرمايه‌دار و بازرگان سرشناس وهابي براي ترور "سيد حسن نصرالله" دبيركل حزب‌الله لبنان جايزه تعيين كرده است. به گزارش شيعه آنلاين اين سرمايه‌دار سعودي كه از دوستان نزديك شاهزادگان آل سعود به شمار مي‌رود، اعلام كرده كه براي ترور دبيركل حزب‌الله حاضر است 10 ميليون دلار جايزه بدهد. "عبدالله محمد العنزي" كه اين جايزه را در يك برنامه تلويزيوني در يك شبكه سعودي اعلام كرد،‌ همچنين گفت: حتي اگر قاتل نصرالله يك فرد شيعه باشد، باز هم اين جايزه را به وي پرداخت خواهم كرد.

وي در ادامه با "جنايتكار" ناميدن سيد "حسن نصرالله"، افزود: بنده بعد از شنيدن اظهارات دبيركل حزب‌الله درباره حضور نيروهايش در سوريه براي حمايت از حكومت سوريه، تصميم گرفتم چنين جايزه‌اي تعيين كنم! سيدحسن نصرالله، هفته گذشته اعلام كرد نيروهاي حزب‌الله از دولت سوريه براي سركوبي تروريست‌ها در القصير حمايت مي‌كند.

آتش زدن و تخريب مقام حضرت ابراهيم(ع)

جريان‌هاي تكفيري سلفي و تروريست‌هاي وابسته به جبهه النصر صبح ديروز (جمعه) پس از آتش زدن مقام حضرت ابراهيم(ع) با استفاده از بولدوزر اين مكان مقدس را تخريب كردند. به گزارش العالم، فيلم منتشر شده از اين جنايت وحشيانه در پايگاه‌هاي اينترنتي نشان مي‌دهد كه شخصي با ريش بلند و دشداشه در جلوي عناصر تروريستي كه مشغول تخريب مقام حضرت ابراهيم(ع) هستند، قرار دارد.

بنابه اين گزارش، اين گروه‌هاي تروريستي كه به احتمال قوي از گروهك "النصره" هستند، هنگام تخريب اين مكان مقدس شعار‌الله اكبر سر مي‌دهند! مقام حضرت ابراهيم(ع) به عنوان يكي از آثار تاريخي و بسيار قديمي سوريه، در روستاي "عين العروس" در حومه "الرقه" قرار دارد. مقام حضرت ابراهيم(ع) يكي از اماكن مقدس و زيارتي سوريه به شمار مي‌آيد.

739 نمایش

نظر دادن