تاریخ انتشار: پنج شنبه, 09 خرداد 1392 ساعت 07:24

احساس خطر کردم که وارد صحنه شدم/ در هر انتخاباتی نگرانی از تخلف و تقلب پیش می‌آید

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه احساس خطر کردم که وارد صحنه انتخابات شدم، گفت: در هر انتخاباتی نگرانی از تخلف و تقلب پیش می آید، باید تلاش کنیم انتخابات با حداقل نقص برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگو ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به این سوال که چرا وارد عرصه انتخابات شدید گفت: خوشحالم بعد از 4 سال به عنوان عضوی از کابینه اصلاح‌طلبان صداوسیما این اجازه را داد تا در رسانه ملی در خدمت مردم باشم.

عارف افزود: برای کمک به انقلاب و حماسه سیاسی آمده ام و حقیقتاً احساس خطر و نگرانی کردم. آمدم چون نگران آرمان هایی هستم که برای آن ها انقلاب کردیم و در مقابل دانشجویان و فرزندانم نمی توانم پاسخگو باشم. آمدم چون نگران گسست نسل اول و سوم انقلاب و پیشرفت کشور هستم.

وی با بیان اینکه انقلاب ما یکی از مردمی ترین انقلاب های دنیا بود که رهبری آن از یک جایگاه معنوی برخوردار بوده است افزود: اطمینان رهبری به مردم طوری است که در کمتر از 2 ماه نوع حکومت به رفراندوم گذاشته شد. در این 34 سال به طور متوسط هر سال یک انتخابات داشتیم که عمدتاً با مشارکت بالای مردم همراه بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در هر انتخاباتی نگرانی از تخلف و تقلب پیش می آید، باید تلاش کنیم انتخابات با حداقل نقض برگزار شود.

وی ادامه داد: وضعیت امروز ناشی از بر روی کار بودن اصولگرایان در 8 سال گذشته در کشور است که این موضوع را هم ما قبول داریم و هم جناح اصولگرا. چه اتفاقی در سال های اخیر افتاد؟ بنا بود سیاست اخلاقی شود ولی اخلاق را سیاست زده کردیم. انتخاباتی که به جشن ملی ختم می شد متأسفانه به بازی باخت – باخت تبدیل شد و به جای تشکر از جناح مخالف برای حضور در انتخابات آنها را خس و خاشاک تلقی کردند.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اینکه فضای حاکم بر دانشگاه ها در سال های گذشته امنیتی بوده و با نظر امام و رهبری هم خوانی ندارد ادامه داد: نگاه ما این است که دانشجو باید سیاسی باشد و امام دانشگاه را کارخانه آدم سازی دانست اما امروز دانشجو را به خاطر فعالیت ها و پرسش گری ستاره دار کردیم، استاد را بازنشسته و بازخرید کردیم. انجمن های اسلامی و تشکل های صنفی را عموماً منحل کردیم.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگ نگاه امنیتی حاصل شده است افزود: در حالی که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و با یک فرهنگ غنی اسلامی روبرو هستیم اما با فرهنگ چه کرده ایم. اتفاقاتی در سال های اخیر رخ داد که زمینه ساز بداخلاقی ها شد.

معاون اول اصلاحات با اشاره به اینکه فضای دانشگاه ها در سال های گذشته بی روح و کنسل کننده بوده است اظهار داشت: قصد دارم یخ موجود در فضای دانشگاهی را بشکنم چرا که دانشجویان ما مطالبات جدی درباره یاران امام دارند که باید به آنها به صورت جدی پاسخ دهیم. ما بنا در انقلابمان الگوسازی کنیم اما متأسفانه الگوسوزی کردیم.

وی ادامه داد: بر این باورم در حوادث سال 88 همه ما مقصریم و نمی توانیم پاسخگوی نسل سوم انقلاب باشیم. در خانه ای که بحث سیاسی می شود بین نسل اول و سوم دعوا می شود و این تقصیر ما نسل اولی هاست. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که چرا بسیاری از مجریان شایسته کشور باید کنار گذاشته شوند خاطرنشان کرد: اصولگرایان در این سال ها یکپارچه کشور را اداره کرده اند و فکر می کنم به این نتیجه رسیده اند که نمی تواند بدون حضور اصولگرایان کشور را ارائه کنند. آمده ام تا اخلاق و تدبیر را بر همه شئون کشور حاکم کنم و عقلانیت را به کشورداری برگردانم و با نفت بشکه 100 دلاری پدری شرمنده فرزندش و پدربزرگی شرمنده نوه اش نباشد و دانشجویی ستاره دار نشود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه تا آخر خواهم ماند اضافه کرد: مطالبات همه اقشار را پیگیری می کنم آمده ام تجربه سی سال مدیریت کلان کشور و 8 سال عضویت در کابینه اصلاحات را در توسعه و پیشرفت کشور قرار دهم.

عارف در پاسخ به این سوال که خبرهایی مبنی بر این که روی شما فشارهایی که از انتخابات کناره گیری کنید گفت: این اخبار بیشتر از اردوگاه مخالفین است لذا شما هم تنها این سوال را از من پرسیدید و حتی از اعضای ائتلاف پیشرفت که قرار بود تنها یک نفر از آنها باقی بماند این سوال را نپرسیدید و باید بگویم که این بیانگر ترفندی است که مخالفان من راه انداختند من آمده ام و تا آخر می ایستم تا خواسته های مردم را محقق کنم و ان شاء الله می مانم.

معاون اول اصلاحات در خصوص شعار انتخاباتی اش و چگونگی تحقق این شعار و  فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی اظهار داشت: این شعار من نیست بلکه ایده در گفتمان من برای اداره کشور است. برنامه هایم را در 150 صفحه تدوین کرده ام بزرگترین مسئله کنونی ما گرانی است امیدوارم با ساز و کارهایی که در برنامه ام هست گرانی را کنترل و مهار کنیم. دولت باید بی انظباطی مالی را کنار گذاشته و از استقراد از بانک مرکزی جلوگیری کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با تجربه موفقی که در دولت اصلاحات داشتیم  می توانم تورم را یک رقمی کنیم و آن را به زیر 10 درصد برسانیم. اشتغال دومین مسئله ماست نرخ بیکاری الان به خصوص برای فارغ التحصیلان دانشگاهی غیرقابل قبول است. برای ایجاد یک میلیون شغل در سال برنامه ریزی کرده ام.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مسکن ماندگار گفت: مسکن مهر با اشکالاتی همراه بود مسکن ماندگار را با اولویت برای جوانان به طور جدی پیگیری می کنیم. همچنین تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد را در دستور کار قرار می دهم. خصوصی سازی به عنوان واقعی را راه حل نجات مشکلات کشور می دانیم و اصل 44 را به طور جدی اجرا خواهیم کرد.

عارف با بیان اینکه منزلت آرزوی دیرینه تفکر اصلاح طلبی است ادامه داد: کرامت و آبرو و شرف ایرانیان و همچنین رعایت کامل حقوق ایرانیان به ویژه اقوام و اقلیت ها با توجه به قانون اساسی را در برنامه خود لحاظ کردیم از برنامه های اصلی دولتم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معاون اقوام در دولتم تشکیل می دهم اظهار داشت: را تشکیل می دهم اظهار داشت: جلوگیری از توهین به شهروندان از برنامه های جدی من است و جلوی توهین به روسای جمهور و نخست وزیران سابق از جمله موسوی، هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد را خواهم گرفت. اما اگر کسی به من توهین کرد چیزی نخواهم گفت.

عارف در ادامه سخنانش با انتقاد از دیپلماسی در مدیریت و تصمیم گیری در کشور گفت: عقلانیت یعنی مملکت داری با عقل و شعور به جای شعار در یکی از استان ها در طی چهار سال گذشته شش استاندار عوض شده است. چطور این استاندار می تواند برنامه های توسعه را پیگیری کند. عقلانیت یعنی با توهین به دیگران هزینه اداره کشور را بالا نبریم. اگر نمی توانیم درآمد ملی را بالا ببریم حداقل هزینه های ملی را هم بالا نبریم.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص اشتغال گفت: یک تجربه بسیار موفق در دولت اصلاحات داشتیم با برنامه ریزی خوبی که شد علی رغم مشکلات درآمدی با نفت بشکه ای زیر 10 دلار سالانه 700 هزار شغل ایجاد کردیم. با استفاده از تجربیات کارشناسان خبره داخلی و خارجی هدف گذاری یک میلیون فرصت شغلی در سال را ایجاد کردیم.

وی تاکید کرد: احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان مغز تصمیم گیری را در اولویت کارم قرار داده ام. صنعت گردشگری جزء مزیت های کشور است که آن را توسعه می دهم و در این حوزه می توانیم سالانه 200 هزار شغل ایجاد کنیم.فناوری اطلاعات و ارتباطات را توسعه می دهم و در این حوزه اشتغالزایی جدی خواهیم داشت.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه کسانی که من را می شناسند می دانند وعده نمی دهم اما اگر وعده ای دادم عملی می کنم افزود: من 30 سال تجربه کسب کرده ام مطمئنم تا یک میلیون و دویست هزار شغل می توانیم در سال ایجاد کنیم فعلا به مردم قول یک میلیون شغل می دهم.

عارف در پاسخ به این سوال مجری که شما در صحبت هایتان گفته اید که نمی توانید با آزمون و خطا پیش بروید چگونه این امر را محقق می کنید اظهار داشت: ما سند چشم انداز 20 ساله را پیش رو داریم طبق این سند باید جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم و دیگر نمی توان آزمون و خطا کرد باید کشور دست فردی سپرده شود که سابقه اجرایی و عملکردش توانایی اداره کشور را آن هم در عمل نشان دهد. من براساس عملکرد و تجربه ام فکر می کنم این توانایی را دارم من مجری برنامه سوم توسعه بوده ام که موفق ترین برنامه توسعه بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در خصوص فعالیت های هسته ای گفت: پروژه هسته پرونده سیاسی و همه دنیا می داند بنایمان این است که از همه فناوری های پیشرفته استفاده کنیم. یکی از این فن آوری ها، فن آوری هسته است موضع ما فعالیت صلح آمیز است که از آن کوتاه نمی آییم و برای رسیدن به راه حل باید روابط خارجی را ارتقاء دهیم و اجماع خوبی را در دنیا برای خودمان ایجاد کنیم که این از طریق دستگاه دیپلماسی یعنی وزارت خارجه تقویت می شود. فقط این وزارتخانه باید پل ارتباط با خارج از کشور باشد البته باید از سفرا و دیپلماسی های برتر استفاده کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه 4 میلیون سفیر فرهنگی در خارج از کشور داریم یادآور شد ایرانیان خارج از کشور که عموماً از نخبگان هستند سفرای فرهنگی ما محسوب می شوند که باید با آنها تعامل حداکثری داشته باشیم. اکنون تعامل ما نخبگان خارج از کشور به یک اتوبان یک طرفه می ماند که نخبگان فقط از آن خارج می شوند باید این اتوبان را دو طرفه کرد.

عارف با تاکید بر اینکه در تعامل با خارج از کشور نباید نگاه امنیتی داشته باشیم گفت: نباید استادی که از خارج به کشور می آید نباید فکر کنیم جاسوس است بلکه باید از ظرفیتش استفاده کنیم. همچنین از ظرفیت نخبگان داخل کشور نیز استفاده کنیم. هاشمی رفسنجانی از استوانه های انقلاب است و روابط حسنه ای با کشورهای اسلامی دارد چقدر از این وجود ارزنده و پتانسیل او استفاده کردیم. خاتمی به عنوان مبتکر گفت وگوی تمدن ها شناخته می شود و روابط خوبی با کشورها دارد. چرا از این عزیزان به عنوان سفرای ویژه برای ارتقاء رابطه با کشورها استفاده نمی کنیم.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که اگر رئیس جمهور شوید تا چه حد انتقادپذیر خواهید بود با بیان مثالی گفت: زمانی که رئیس دانشگاه تهران بودم رئیس دانشکده حقوق را عوض کردم در معارفه رئیس جدید دانشجویان با لگد وارد شدند و شروع به فحاشی کردند اما من هیچ عکس العملی نشان ندادم و بعد از 10 دقیقه از آنها خواستم بروند.

وی ادامه داد: فردی می خواست در دانشگاه استخدام شود و من هم مجوز داده بودم اما احساس کردم خطایی کرده و مجوز را لغو کردم. 30 دانشجو برای مدت ها جلوی در اتاقم تحصن می کردند و فحش می دادند اما من از اتاقم که خارج می شدم دانشجویان را نوازش می کردم و به آنها می گفتم بچه ها کلاسهایتان را بروید و وقت فراغت به اینجا بیایید. من حتی یک نفر از آنها را به کمیته انضباطی معرفی نکردم و در نهایت آنها از من عذرخواهی کردم. به نظر من اصلاح طلبی یعنی انتقادپذیری و صحه صدر من بلدم چطور آگاهانه سکوت کنم در مقابل تندترین انتقادها سکوت می کنم و سکوت دو ساله من آگاهانه بود.

عارف در ادامه افزود: من طرحی دارم که در کنار شورای مشاورین عالی، شورای منتقدین را تشکیل خواهم داد و به آنها حقوق می دهم تا بیایند و از من انتقاد کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای مبارزه با فساد اقتصادی و برخورد با کانون های ثروت و قدرت چیست تصریح کرد: یکی از اصلی ترین برنامه های من مقابله با فساد است. اما در این مسئله رویکرد من پیشگیری است نه مچ گیری. نهادهای نظارتی باید فعال شوند و برخورد با فساد را از نزدیکانم و یقه سفیدها و به اصطلاح امروز آقازاده ها شروع می کنم. باید اطلاعات کامل مناقصه ها و مزایده ها را در اختیار همه مردم قرار دهیم و جلوی رانتهای اطلاعاتی را بگیریم. مطبوعات یکی از ارکان مقابله با فساد است و اگر لازم باشد یک شورای مقابله با فساد را در کشور را تشکیل می دهم.

1056 نمایش

نظر دادن