تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 خرداد 1392 ساعت 07:03

بي‌بي‌سي فارسي و واکنش تند به عدم احراز صلاحيت هاشمي رفسنجاني

بي‌بي‌سي فارسي بلافاصله پس از اعلام فهرست کانديداهاي احراز صلاحيت شده، يادداشتي را به قلم «سعيد برزين» در خصوص عدم احراز صلاحيت «آيت‌الله هاشمي رفسنجاني»، منتشر کرد که مشخص بود از قبل آن را آماده کرده است.

فارس: تاکنون دو گزارش در خصوص رويکردهاي بي‌بي‌سي فارسي در قبال انتخابات رياست‌جمهوري ايران در اختيار مخاطبان فهيم خود قرار داده است. در گزارش اول، علت انتخاب بي‌بي‌سي فارسي به‌عنوان محور فعاليت‌هاي رسانه‌اي رسانه‌هاي غربي فارسي‌زبان عليه انتخابات تشريح شد و همچنين نتيجه گرفته شد که بالغ بر 70 درصد ادبيات بي‌بي‌سي فارسي در ربط با انتخابات، در خدمت دو جريان شناخته شده انحراف و فتنه است. گزارش دوم نيز به خيال‌پردازي‌هاي هسته‌اي بي‌بي‌سي فارسي اختصاص داشت و رويکرد اين رسانه فارسي‌زبان در خصوص تاثير انتخابات بر مواضع هسته‌اي ايران مورد مداقه قرار گرفت.

گزارش پنجم در شرايطي تقديم مخاطبان گرامي مي‌شود که نتيجه احراز صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان قانون اساسي اعلام شده است و طبعا بي‌بي‌سي نيز تمرکز فعاليت خود را بر اين مساله نهاده است.

* حمله گسترده به جمهوري اسلامي به‌خاطر رد صلاحيت يک کانديدا

در اينکه بي‌بي‌سي فارسي هيچ احساس قرابتي با هيچ‌يک از کانديداهاي وفادار به نظام جمهوري اسلامي ايران ندارد ترديدي نيست اما اين رسانه در استفاده از فرصت‌ها براي حمله به نظام جمهوري اسلامي ايران به خوبي استفاده مي‌کند، ولو اينکه موقتا پشت سر يک جناح در نظام اسلامي و عليه جناح ديگر قرار گيرد.

عدم احراز صلاحيت يکي از کانديداهاي رياست‌جمهوري ايران که فردي شناخته‌شده است و به احتمال زياد، عدم احراز صلاحيت او ناشي از کهولت سن و نداشتن سلامت جسماني لازم براي به‌عهده گرفتن چنين سمتي است، محور اصلي حملات بي‌بي‌سي فارسي به جمهوري اسلامي ايران و بالاخص نهاد شوراي نگهبان قانون اساسي بوده است.

اين در حالي است که دو کانديداي اصلاح‌طلب و شناخته شده که تفکراتشان به شخص مورد نظر بي‌بي‌سي نزديک است، تاييد صلاحيت شده‌اند و مشخص است که شوراي نگهبان قصد نداشته است که سلايق مختلف را از حضور در انتخابات محروم سازد.

بي‌بي‌سي فارسي توضيح نداده است که آيا ممکن است در بريتانيا کسي که دچار کهولت سن است، مسووليت اجرايي را به‌عهده بگيرد؟ آيا دو حزب کارگر و محافظه‌کار بريتانيا با چنين کانديدايي وارد ميدان رقابت مي‌شوند؟

* بي‌بي‌سي فارسي و عدم احراز صلاحيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني

بي‌بي‌سي فارسي بلافاصله پس از اعلام فهرست کانديداهاي احراز صلاحيت شده، يادداشتي را به قلم «سعيد برزين» در خصوص عدم احراز صلاحيت «آيت‌الله هاشمي رفسنجاني»، منتشر کرد که مشخص بود از ساعت‌ها قبل آن را آماده کرده و براي اين لحظه نگه داشته است.

بنگاه سخن‌پراکني فارسي‌زبان دولت بريتانيا که معلوم نيست از کي دلسوز رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شده است، مدعي است که رد صلاحيت آقاي هاشمي رفسنجاني به‌منزله آسيب به اصل نظام است و البته باز هم مشخص نيست که بي‌بي‌سي فارسي از کي دلسوز نظام شده است؟

«ريزش پايگاه اجتماعي حکومت» ادعايي است که بي‌بي‌سي فارسي به‌عنوان يکي از تبعات عدم احراز آيت‌الله هاشمي براي رياست‌جمهوري مطرح کرده است. اين ابهام هم از سوي بي‌بي‌سي فارسي مطرح شده است که ممکن است با عدم حضور هاشمي در انتخابات، عده‌اي ديگر حاضر به دادن راي نباشند.

در برابر اين ادعاهاي بي‌بي‌سي فارسي، بايد گفت:

اولا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از شخصيت‌هاي شناخته شده نظام اسلامي است که از سوي مقام معظم رهبري به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب شده است. رد صلاحيت وي به‌معناي نفي شخصيت وي نيست بلکه به اين معناست که با توجه به اينکه در سن 79 سالگي است، احتمالا قادر به اداره مسووليتي چون رياست‌جمهوري نيست، وگرنه وي دو بار رئيس‌جمهور ايران بوده و در سال 1384 نيز صلاحيتش براي رياست‌جمهوري تاييد شده است؛

ثانيا، شوراي نگهبان قانون اساسي دست به حذف يک تفکر نزده است. دو تن از افراد شناخته شده داراي تفکرات نزديک به تفکرات آيت‌الله هاشمي تاييد صلاحيت شده‌اند و اين امر نشان مي‌دهد که شوراي نگهبان سليقه‌اي عمل نکرده است؛

ثالثا، افرادي که مي‌خواستند به آقاي هاشمي راي بدهند اگرچه نمي‌توانند ديگر نام او را در برگه راي بنويسند، اما دست‌کم دو نام ديگر در فهرست کانديداها وجود دارد که به آنها اجازه مي‌دهد به آن تفکر راي بدهند، بنابراين دليلي براي قهر کردن با صندوق راي ندارند؛

رابعا، انتخابات رياست‌جمهوري در ايران همواره غير قابل پيش‌بيني بوده است و مردم ثابت کرده‌اند که تصميم نهايي آنها تا آخرين لحظه قابل پيش‌بيني نيست. به‌نظر مي‌رسد با تضارب برنامه‌هاي کانديداهاي پرتعداد، مردم باز هم براي انتخاب کسي که بهترين گزينه مي‌دانند وارد عمل شوند و باز هم بي‌بي‌سي فارسي را در پيش‌بيني ريزش راي ناکام گذارند.

از سوي ديگر، بي‌بي‌سي فارسي تلاش کرده است که عدم احراز صلاحيت آقاي هاشمي رفسنجاني را به‌معناي حمايت از يک کانديداي خاص از نيروهاي اصول‌گرا قلمداد کند. به‌نظر مي‌رسد بي‌بي‌سي از هم‌اکنون در تلاش است تا نظام را متمايل به يک کانديداي خاص نشان دهد تا در صورت پيروزي او، بار ديگر سلامت انتخابات زير سوال رود. اين پروژه‌اي است که بي‌بي‌سي لحظاتي پس از اعلام فهرست کانديداها کليد زده و انتظار مي‌رود رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارجي اين خط سير را تا روز انتخابات دنبال کنند.

اين ادامه همان خط فتنه است که فارس در اولين گزارش خود به آن اشاره کرد. به اين جملات بي‌بي‌سي فارسي توجه کنيد: «واگذاري مساله به تصميم ملت از طريق صندوق رأي کار خطرناکي بود که نبايد مي‌کردند. براي آنها بهتر اين بود که گربه را همان دم حجله بکشند و کلک کار را همان ابتدا بکنند.»

اين ادبيات که بيشتر شبيه گفتمان چاله‌ميداني است، ادامه مسير فتنه 88 است که بي‌بي‌سي فارسي آرزو دارد آن را در انتخابات 92 نيز مشاهده کند: «متهم کردن نظام اسلامي به اينکه نمي‌گذارد گزينه مدنظر مردم انتخاب شود!»

پاسخ اين ادبيات بي‌بي‌سي را مردم يک‌بار در 9 دي 88 داده‌اند و اگر لازم باشد باز هم خواهند داد؛ البته بعيد است اين بار ياران بي‌بي‌سي در برپايي فتنه در ايران از همان ابتدا موفقيتي کسب کنند.

دلسرد کردن مردم از انتخابات پروژه‌‌اي است که بي‌بي‌سي فارسي کليد زده است و ديگر رسانه‌هاي معاند نيز دنبال آن را خواهند گرفت. به نتيجه‌گيري برزين در نوشتار خود توجه کنيد: «در اين اوضاع نيروهايي بهره خواهند برد که خواستار تحريم انتخابات و فراتر از آن، سرنگوني حکومت از طريق سرپيچي مدني و يا مبارزه خشونت‌آميز هستند.»

اين ادعا به‌معني آن است که با رد صلاحيت آقاي هاشمي فضا راديکال‌تر شده و ممکن است حرکات برانداز حتي با توسل به خشونت، شکل بگيرند. اين هم بار ديگر يکي از خيال‌پردازي‌هاي «ژول ورن»‌وار بي‌بي‌سي فارسي است که يک نمونه از آن در گزارش دوم مورد بررسي قرار گرفت. با حضور يا عدم حضور يک نفر در انتخابات هيچ اتفاق خاصي در ايران نمي‌افتد و اين خصوصيت يک نظام مردم‌سالاري ديني است که وابسته به شخص و حتي جريان نيست.

ظاهرا بي‌بي‌سي فارسي اگرچه نمي‌تواند تحليل‌هاي خوبي ارائه کند اما مي‌تواند «ژول ورن»‌هاي متعددي به جامعه بشري معرفي کند. چنين افرادي مي‌توانند رمان بنويسند و تخيلات خود را به رشته تحرير درآورند و به‌عبارت ديگر به کاري بپردازند که بلد هستند، چرا که عرصه سيمرغ جولانگه آنان نيست.

فارس در تلاش است باز هم گزارش‌هايي از عملکرد بي‌بي‌سي فارسي در اختيار مخاطبان محترم قرار دهد.

1649 نمایش

نظر دادن