تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 خرداد 1392 ساعت 15:00

از انتقاد مشايی و احمدی‌نژاد تا سکوت هاشمی‌رفسنجانی

از زماني که اسامي داوطلبان انتخابات رياست جمهوري به شوراي نگهبان ارسال شد همه منتظر اعلام تاييد صلاحيت ها بودند.
http://www.aryanews.com/Uploads/NewsPics/20130522141118601.JPG
به گزارش آريا ، از همان روز نخست شايعات فراواني در مورد افراد تاييد و رد صلاحيت شده مطرح شد.
 
روز گذشته اما زماني براي پايان گمانه زني هاي سياسي بود؛ اسامي اعلام شد و فارغ از اينکه کدام نامزدها راهي مرحله نهايي انتخابات شدند نام افراد رد صلاحيت شده نيز حاشيه هايي به همراه داشت.
 
در ميان اين افراد البته دو نام بزرگتر ازسايرين بود :اکبر هاشمي رفسنجاني و اسفنديار رحيم مشايي.
 
اما اين دو شخصيت سياسي و حاميانشان تاکنون چه واکنش هاي نشان داده و به چه مي انديشند؟
 
اکبر هاشمي رفسنجاني در نخستين واکنش به اين مساله چنين گفته است :«نبايد اجازه داد مقابل رهبري طغياني صورت پذيرد و همه بايد به قانون تمکين کنند.»اين سخنان او البته از سوي يک سايت نزديک به علي اکبر ناطق نوري منتشر شده است .براساس گزارش اين سايت هاشمي همچنين گفته است:«من به تکليف خود عمل کرده ام  و در راستاي صيانت و حفاظت از نقطه ثقل نظام که رهبري و ولي امر مي باشند اقدام خواهم کرد.».
 
در ادامه واکنش ها از اين سو اگر چه فاطمه هاشمي مدعي شده است که از صبح روز سه شنبه درخواست هايي از پدرش براي اعلام انصراف مطرح بوده بوده اما در نظري رسمي و تکميلي اسحاق جهانگيري مي گويد :«آقاي هاشمي و ستاد ايشان هيچ اعتراضي نخواهند کرد.»او در عين حال گفته است هنوز تصميمي براي حمايت از کسي ندارند.
 
از جانبي ديگر دختر امام (ره)نيز که معمولا در سال هاي گذشته از سياست دوري کرده در نامه به رهبر معظم انقلاب خواهان تجديدنظر در تاييد صلاحيت ها شده و نوشته است :«همان روزي که تأئيد امام بر رهبري حضرتعالي را از زبان ايشان شنيدم و همواره آن نظريه را در مواقع لازم بيان کرده‌ام تأئيد صلاحيت برادر آقاي هاشمي را هم شنيدم زيرا امام بعد از نام جنابعالي نام ايشان را هم ذکر کردند.خوشبختانه و به حق حضرتعالي مورد رأي خبرگان قرار گرفتيد، لذا لزومي نمي‌ديدم تا ذکري در اين مورد از ايشان به ميان آورم.اما متاسفانه امروز که مي‌بينم شوراي نگهبان دست به رد صلاحيت ايشان براي رياست جمهوري زده است، خواهرانه تذکر مي‌دهم که اين کار هيچ معنايي جز فاصله انداختن بين دو يار امام و بي‌توجهي به شوق و اقبالي که مردم کوچه و خيابان به نظام و انتخابات پيدا کرده است ندارد.من مدعي نيستم که آقاي هاشمي امروزي همان فرد ديروزي است زيرا اين تغييرات در تک تک مردم در گذر زمان رخ داده است «وَمَا أُبَرِّيءُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ»اما جدا شدن تدريجي شما از هم بزرگترين لطمه‌اي است که به انقلاب و نظام وارد مي‌شود چنانچه امام هميشه مي‌فرمودند:اين دو وقتي با هم باشند خوبند.خواهشمند است در اين امر مهم دخالت فرمائيد و نگذاريد که يک حرکت همه تلاشها را خراب کند و نشان دهيد که چرا امام مي‌فرمود:«ولايت فقيه براي آن است که نگذارد هرکس هر کاري دلش مي‌خواهد بکند و ولايت فقيه مي‌خواهد جلوي ديکتاتوري را بگيرد».خواهش مي‌کنم فلسفه وجودي ولايت مطلقه فقيه را يکبار ديگر عينيت ببخشيد.اطمينان دارم که اين درخواست زبان حال بسياري از دلسوزان نظام است که نگران وضع ايران اسلامي هستند و دلشان براي شنيدن طنين وحدت و همدلي در اين کشور مي‌تپد.»
 
حالا هر چه هست گويا هاشمي رفسنجاني تمايلي براي واکنش به رد صلاحيتش ندارد .
 
 پايان ماجراي پوتين مدودف
 
سال اول دولت دهم که تمام شد برخي مي گفتند بايد منتظر اجراي مدل پوتين مدودف در ايران باشيم .بحث بر سر اين بود که آنچه احمدي نژاد به آن مي انديشد تداوم راهي است که 5 سالش را طي کرده و چه کسي براي اين ايده محمود احمدي نژاد بهتر از اسفنديار رحيم مشايي.او نه تنها هرگز اين تحليل رد نکرد بلکه همپاي رفيق سالهاي دورش در ساختمان فاطمي شد تا بگويد درست فکر کرديد ترجيح من اين است که مشايي راه من را ادامه دهد.
 
نامه روز سه شنبه شوراي نگهبان اما نشان داد در اين شورا کسي مثل او فکر نمي کرد . حالا دوره او تمام شده و ساعت 9 صبح يکي از روزهاي مردادماه او بايد ساختمان پاستور را ترک کند بدون اينکه رفيق سال هاي دورش «حاضر»انتخابات 92 باشد.
 
محمود احمدي نژاد حالا در اولين واکنش به رد صلاحيت مشايي چنين گفته است :« مهندس رحيم مشايي مظلوم واقع شده است.معتقدم در كشوري كه ولايت فقيه دارد حق مظلوم آن هم در اين سطح پايمال نخواهد شد. بنده جناب آقاي رحيم مشايي را به عنوان فردي مومن، صالح و مفيد براي كشور مي دانم و با شناخت ويژگي ها و توانمندي هايشان، ايشان را معرفي كردم اما مظلوم واقع شد.معتقدم در كشوري كه ولايت فقيه دارد، حق مظلوم آن هم در اين سطح پايمال نخواهد شد و با وجود مقام معظم رهبري مشكلي پيش نخواهد آمد.اين موضوع را از طريق مقام معظم رهبري تا لحظه آخر تعقيب خواهم كرد و اميدوارم مشكل حل شود و البته مشكلي نخواهد بود.»
 
اما اسفنديار رحيم مشايي نيز خود چنين گفته است :«من رد صلاحيت خود را ظلم مي دانم و حل آن را از طريق مقام معظم رهبري پيگير خواهم بود.»
 
ستاد مشايي هم اين چنين واکنش نشان داده است :«1- درپي عدم احراز صلاحيت مهندس رحيم مشايي از سوي شوراي محترم نگهبان، دفتر هماهنگي ستادهاي مردمي حاميان مهندس اسفنديار رحيم مشايي با استفاده از حداکثر ظرفيت هاي قانوني موجود کشور ، موضوع تجديدنظر و رفع ابهامات احتمالي در تصميم شوراي محترم نگهبان را پيگيري خواهد کرد.
 
2- از آن‌جا که رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله العالي) پيش از اين خطاب به اعضاء محترم شوراي نگهبان فرموده بودند:مؤکداً توصيه مي‌کنم که مراقب باشيد حق کسي ضايع نشود؛ چون رد صلاحيت چيز کوچکي نيست؛ يعني اين که ما کسي را رد صلاحيت کنيم و احياناً صلاحيت داشته باشد. «جرح»، مسأله خيلي مهمي است. اين طور نيست که بگوييم ما اين طور فهميديم؛ نه، بايد جوانبش کاملاً ديده و رعايت شود. در بعضي از موارد و مصاديقي - بنا نداريم وارد جزئيات شويم - که به بنده دو سه روز قبل ارائه شد و ديدم، اين معنا و آنچه انسان انتظار دارد، وجود نداشت. بايد سعي کنيد آن‌چه انجام مي‌گيرد، متقن باشد. من همواره به دوستان عزيز و محترم شوراي نگهبان گفته ام که انسان بايد جاي پا را مستحکم انتخاب کند و بر روي آن بايستد؛ زير پا نبايستي سست باشد و هيچ شبهه تخلف و تخطي از قانون يا کوتاهي در امر تطبيق با قانون نبايد به وجود آيد.
 
لذا در همين رابطه از محضر شريف رهبر فرزانه انقلاب اسلامي براي ممانعت از تضييع حقوق اساسي ملت و تبلور حماسه سياسي استمداد مي‌طلبيم و بر اين باوريم که در سايه سار حاکميت ولي فقيه عادل يا ظلمي روا نخواهد شد يا اگر خطايي هم صورت پذيرد حتما به طريق مقتضي جبران خواهد گرديد.
 
3- از رياست محترم جمهوري اسلامي ايران،جناب آقاي دکتر احمدي نژاد نيز در همين رابطه تقاضا داريم با استفاده از جايگاه قانوني خود به عنوان مجري قانون اساسي، نسبت به رفع تضييقات احتمالي اقدام فرمايند.
 
4- ايمان داريم که انقلاب اسلامي شکوهمند ملت ايران که بر پايه توجهات ويژه حضرت ولي عصر(عج) ، برکت خون صدها هزار شهيد گلگون کفن و پايمردي خميني کبير (ره) بنا گرديد ، همچنان توفنده و پرنشاط تر از گذشته به پيش رفته و پرچمداري سترگ چون حضرت آيت الله خامنه اي(مدظله العالي) آن را هدايت و راهبري خواهد کرد فلذا شرايط فعلي در نظام امت وامامت را بن بست نمي دانيم و معتقديم به حول و قوه الهي انتخاباتي پرشور در 24 خرداد 92 تبلور خواهد يافت. بر همين اساس از همه ستادهاي خودجوش مردمي و حاميان مهندس اسفنديار رحيم مشايي دعوت مي نماييم با حفظ آرامش و اتکا به مولفه هاي صبر و اميد و توسل به روشهاي قانوني ، فعاليتها و اقدامات خود را سازماندهي نموده تا زمينه سوء استفاده بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامي مردم ايران فراهم نگردد.»
 
حالا هرچه هست تا امروز که اول خرداد است قرار نيست هاشمي و مشايي از کانديداهاي انتخابات باشند. تمکين به قانون و پيروي چارچوب هاي مشخص نظام مساله اي است که اين روزها بيش از هر چيز ديگري مورد تاکيد و حمايت دلسوزان و حاميان واقعي نظام جمهوري اسلامي است.
1933 نمایش

نظر دادن