تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 خرداد 1392 ساعت 07:54

مسائلي كه ثمره هاشمي پس از هشت سال به آن پرداخت

اعتماد| دولت روزهاي آخر عمر خود را سپري مي‌كند و با توجه به شنيده‌ها و اخبار غيررسمي كه مبني بر تاييد صلاحيت نشدن اسفنديار رحيم‌مشايي كانديداي جريان دولت در انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد احتمالا شخص محمود احمدي‌نژاد و افراد حلقه نزديك به وي كه «جريان انحرافي» نام گرفته‌اند براي هميشه بايد سمت‌هاي كليدي و اجرايي رد نظام جمهوري اسلامي خداحافظي كنند.

شايد همين مساله در اظهارنظر كردن ديروز يكي از مرموزترين شخصيت‌هاي دولت بي‌تاثير نباشد. مجتبي هاشمي ثمره كه از او به عنوان «مغز متفكر دولت محمود احمدي‌نژاد» نام مي‌برند روز گذشته طي مصاحبه‌يي با پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري به بيان اظهاراتي درباره مسائلي پرداخته كه تاكنون كمتر سخناني از او در اين موارد منتشر شده بود. به گزارش «فارس» دستيار ارشد رييس‌جمهور با بيان اينكه «عده‌يي مي‌گويند ما طرفدار ولايت و تابع ايشان هستيم اما اظهارات و عملكرد آنها درست در مقابل ادعاي آنهاست.» گفت: «چطور بعضي‌ها به خود جرات مي‌دهند كه بدون تحقيق، بررسي و علم از افكار و نظرات يك فرد، آن را متهم و بلكه درباره وي حكم به بي‌ديني و به زاويه گرفتن از مسير حق صادر كنند و آن را بي‌پروا در سطح جامعه اشاعه دهند، آيا حجتي دارند؟ حجت آنها چيست؟ اين‌گونه رفتارها متعلق به ملت ايران نيست.» وي همچنين در همين راستا با اشاره به برخي اظهارات رهبري مبني بر تاييد دولت گفت: «ايشان تكليف را مشخص كردند. چرا بعضي‌ها اصرار دارند يك دولت مظلوم و بعضي افراد را در دولت اين‌گونه بكوبند، با چه حجت شرعي با چه حجت عقلي؟چرا بعضي اصرار دارند يك دولت مظلوم را بكوبند؟»

اگر منتقدان دولت راست مي‌گويند چرا هنوز اين دولت مورد تاييد رهبري است؟


هاشمي ثمره اگرچه به صراحت نمي‌گويد منظورش از «بعضي‌ها» چه كساني هستند و همچنين مشخص نمي‌كند «فردي» كه برخي‌ها به خودشان جرات مي‌دهند تا افكار و نظراتش را به بي‌ديني متهم كنند چه كسي است. اما نگاهي به اظهارات وي نشان مي‌دهد كه منظورش از «يك فرد» همان اسفنديار رحيم مشايي و از «بعضي‌ها» نيز اصولگرايان منتقد مشايي و نظراتش هستند.

ثمره با بيان اينكه «بعضي با اينكه صاحب‌نام هستند و طرفداراني هم دارند با يك الفاظي كه حقيقتا تعجب آور است، دولت يا بعضي از همكاران دولت را متهم مي‌كنند، اگر چنين انسان‌هاي خطرناكي به زعم آنان در دولت حضور دارند چطور دولت از دست آنها مصون مانده كه پس از هفت سال اين طور رهبري معظم انقلاب مسير دولت را تاييد مي‌كنند.» ثمره‌هاشمي همچنين با اينكه رهبري بارها تصريح كرده‌اند از فردي حمايت نمي‌كنند و تنها يك راي دارند و تا روز انتخابات كسي از آن مطلع نخواهد شد، چرا برخي به دنبال آنند كه بگويند فلان كانديدا مورد تاييد رهبري است؟ گفت: «وقتي ايشان با اين صراحت موضوع را مطرح مي‌كنند، بيان اظهارنظراتي مبني بر اينكه فلان كانديدا گزينه مورد تاييد رهبري است، خلاف است و اين‌گونه اظهارات برآمده از تحليل‌هاي شخصي و بدون مبناست.»

وي در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري گفت: «بر اساس قانون كساني كه از شرايط لازم برخوردارند، مي‌توانند در اين عرصه وارد شوند و در نهايت ملت هستند كه تشخيص مي‌دهند چه كسي را به عنوان متولي و مدير دستگاه اجرايي كشور انتخاب كنند.» اين در حالي است كه اسفنديار رحيم‌مشايي هم روز دوشنبه طي اظهاراتي گفته بود براي خودمان صلاحيت تمام و كافي قائل هستيم.


ترويج تهمت مهم‌ترين آفت سياسي ما است


دستيار ارشد رييس‌جمهور در بخش ديگري از اظهاراتش بدون اينكه بخواهد توجهي نسبت به اقدامات و اظهارات احمدي‌نژاد و رقباي انتخاباتي‌اش در دو دوره انتخابات رياست‌جمهوري گذشته داشته باشد با مذموم دانستن متهم كردن افراد گفت: «مهم‌ترين آفت‌هاي سياسي كه معمولا در دوره‌هاي مختلف انتخابات خود را نشان داده، ترويج تهمت‌ها از ناحيه بعضي افراد، جريانات سياسي يا دشمنان خارجي است.»

ثمره‌هاشمي توضيح نداد كه غير از شخص محمود احمدي‌نژاد در انتخابات‌هاي گذشته كه به بيان جملاتي نظير «بگم؟ بگم؟» پرداخته بود ديگر كدام يك از كانديداها در اظهارات خود تهمت‌هايي را عليه ديگران ترويج داده‌اند.

وي با يادآوري اتفاقاتي كه در سال 88 رخ داد، اظهار داشت: در آن سال فضاي سياسي كشور با تحرك و نشاط همراه بود اما پس از انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوري به واسطه ترويج تهمت‌ها و دروغ‌ها در كشور با پشتوانه رسانه‌هاي بيگانه و بعضي عناصر ضدانقلاب و ضدمردمي اتفاقات ناگواري رخ داد و هزينه‌هايي بر كشور تحميل شد.

منتقدان دولت در زمين چه كساني بازي مي‌كنند؟


ثمره‌هاشمي افزود: ايراد تهمت و افترا به افراد كار ساده‌يي است كه برخي‌ها براي رسيدن به منافع شخصي خود از آن استفاده و فضا را متاثر از اين شرايط مي‌كنند اما تبعات آن كوچك نيست. عده‌يي تصور مي‌كنند كه از هر وسيله‌يي براي رسيدن به هدف مي‌توان استفاده كرد درحالي كه در نظام جمهوري اسلامي ايران، مردم پايبند به اسلام و ارزش‌ها هستند و استفاده از هر نوع وسيله براي رسيدن به هدف خلاف عقل، شرع و منطق انساني است.

ثمره‌هاشمي گفت: گاهي آنقدر تهمت‌‌ها و اهانت‌ها تكرار مي‌شود كه بعضي افراد باور مي‌كنند و به عهده صاحب‌نظران و دلسوزان و مومنان است كه به مقابله با آن برخيزند و اجازه ندهند افراد يا جريانات سالم، هدف قرار گيرند ولي بدتر از اين وقتي است كه اين افراد به جاي هدايت‌گري، خود وارد بازي شوند.

مشاور و دستيار ارشد احمدي‌نژاد در پايان با مخاطب قرار دادن منتقدان دولت گفت: «با مسائلي كه پيش آمده اين افراد بيدار شوند و در تحليل‌هايشان تجديد نظر كنند و مواظب باشند كه در زمين چه كسي بازي مي‌كنند؟»

1433 نمایش

نظر دادن