تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 ارديبهشت 1392 ساعت 08:08

تحلیل الله‌کرم از 4 رویکرد در آرایش انتخاباتی کشور

رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله با بیان اینکه از رقابت مقدس بین اصولگرایان حمایت می‌کنیم گفت: چنانچه رقابت مقدس در مقابل اصلاح‌طلبان و نامزد حلقه انحراف به گفتمان ترکیبی پیشرفت و عدالت نرسد جریان حزب‌الله با قدرت تمام در صحنه حضور پیدا می‌کند.

خبرگزاری فارس: تحلیل الله‌کرم از 4 رویکرد در آرایش انتخاباتی کشور

حسین الله‌کرم رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس در تحلیلی از آرایش سیاسی و انتخاباتی کشور اظهار داشت: جریان حزب‌الله همچنان در حال بررسی ظرفیت سیاسی و تاثیرگذاری انتخابات شوراها بر ریاست جمهوری و بالعکس است؛ لذا جریانات حزب‌اللهی در حال حاضر به دنبال پاسخ‌های متعددی برای برپایی حماسه سیاسی هستند و فکر می‌کنند پنج راهبرد امام خامنه‌ای بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

الله‌کرم ادامه داد: جریانات حزب‌الهی احساس می‌کنند هر یک از گروه‌های سیاسی صرفا یکی از راهبردهای پنجگانه مقام معظم رهبری را مطرح می‌کنند و صرفا به بحث رقابت و حضور سلایق مختلف توجه دارند لذا به ابعاد مختلفی همچون تعیین کنندگی رای مردم، عمل به قانون و توجه به امتیازها و ضعف‌ها توجه لازم را ندارند و در واقع رقابت در انتخابات را بدون چهار راهبرد دیگر در نظر می‌گیرند.

* راهبرد پنجگانه رهبر معظم انقلاب برای ایجاد حماسه سیاسی

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این راهبرد پنجگانه رهبر معظم انقلاب برای انتخابات تصریح کرد: مشارکت گسترده، شرکت همه سلایق در انتخابات، تعیین‌کنندگی رای مردم، تسلیم قانون بودن و توجه به امتیازات موجود منهای ضعف‌ها از راهبردهای معظم‌له برای رقم خوردن یک حماسه سیاسی است اما متاسفانه برخی گروه‌ها فقط حضور سلایق مختلف یا بحث امتیازات مثبت را مطرح و آن را به قبل از سال 84 تفسیر می‌کنند.

* برخی افراد امتیازات جامعه را در بازگشت به قبل از سال 84 تفسیر می‌کنند

وی تصریح کرد: برخی افراد امتیازات جامعه را در بازگشت به قبل از سال 84 تفسیر می‌کنند که این دسته از افراد باید بدانند اگر در یک سطح عالی بخواهند در انتخابات شرکت کنند و در عین حال دم از این مفاهیم بزنند، جریان‌های حزب‌اللهی ساکت نمی‌مانند و با یک توان جدی‌تری به نقد و بررسی این دیدگاه‌ها می‌پردازند.

 «نقاط قوت موجود معطوف به دولت نهم بوده است؛ هر چند ضعف‌های کنونی را ناشی از دولت دهم می‌دانیم. چرا که دولت دهم به دنبال تولید گفتمان لیبرالیسم در فرهنگ، سیاست و اقتصاد بود و این نقاط ضعفی است که پیش از سال 84 وجود داشت.»

الله‌کرم با تاکید بر اینکه حماسه سیاسی باید با مشارکت بالاتری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری دهم که 85 درصد بود، رقم بخورد، افزود: بدون شک رقابت سیاسی بین سلایق مختلف باید وجود داشته باشد اما این گونه رقابت در مجلس نهم و در اسفند 90 نیز رقم خورد و دو گروه منسوب به آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله مصباح یزدی در آن زمان یک رقابت مقدس را رقم زدند، از این رو جریان حزب‌اللهی فکر می‌کند گروه‌هایی که در انتخابات مجلس در سال 90 با عدم حضور سعی در کاهش رقابت و مشارکت مردم داشتند، نمی‌توانند یک رقابت اسلامی را در حال حاضر رقم بزنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: گروه‌های حزب‌اللهی معتقدند رقابت مقدسی که در انتخابات مجلس در سال 90 شکل گرفت، در انتخابات پیش رو حماسه سیاسی را رقم خواهد زد و اگر به این حد نرسیم ما این مسائل را مورد توجه و بررسی قرار خواهیم داد.

* تشریح 4 رویکرد در آرایش سیاسی کشور

وی در تشریح آرایش سیاسی و انتخاباتی کشور در حالی که تنها دو هفته تا ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری باقی مانده است،‌گفت: گروه‌های سیاسی در حال حاضر شامل سه ساختار اصلی یعنی اصولگرایان‌،اصلاح‌طلبان و جریان دولت است که گروه اصولگرایان به شکل گروه‌های 3+2، 2+1، جبهه پایداری و مستقلین شامل رهپویان تا ایستادگی هستند.

الله‌کرم با اشاره به حالت دوم و آرایش گروه اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان سیاسی و اقتصادی قابل تفکیک هستند و معتقدم در این دوره اصلاح طلبان اقتصادی یعنی کارگزارانی‌ها شرکت خواهند کرد و اصلاح طلبان سیاسی در انتخابات شوراها حضور می‌یابند که در واقع این طیف منتسب به خاتمی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت احتمالا در چارچوب حلقه انحراف در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها شرکت خواهد کرد، یادآور شد: ضعف دولت در عملکرد لیبرالی ظرفیت کنونی دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در اینجا 4 حالت رخ می‌دهد؛ حالت اول رقابت جدی بین اصولگرایان است که معتقدیم همان رقابت مقدس مجلس نهم تکرار خواهد شد.

وی افزود: افرادی که به نوعی در خیانت‌های ملی در انتخابات 88 شریک بودند، هم خودشان متوجه شده‌اند که نباید در انتخابات شرکت کنند و هم در صورت حضور طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد لذا ما در این حالت تکثر برای اصولگرایی را می‌پذیریم.

الله‌کرم یادآور شد:در رویکرد دوم دو حالت رقابتی شکل خواهد گرفت؛ یعنی رقابت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان اقتصادی است که در این حالت باز هم معتقدیم اصولگرایی باید از تکثر برخوردار باشد اگرچه معتقدیم در این حالت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله ادامه داد: حالت سوم زمانی است که اصولگرایان بخواهند ضمن رقابت با خود با نامزد دولت نیز رقابت کنند البته در این وضعیت نامزد دولت باید از حلقه انحراف مبرا باشد و در اینجا ما باز هم تکثر اصولگرایان را می‌پذیریم و معتقدیم انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود که در این مرحله اصولگرایان پیروز خواهند شد.

وی با اشاره به حالت چهارم آرایش سیاسی انتخاباتی تصریح کرد: حالت چهارم زمانی است که اصولگرایان در مقابل حضور دو جریان اصلاح طلب و نامزد دولت واقع شوند؛ در این حالت اصولگرایان حتما باید وحدت کنند و با حداقل تعداد نامزدها در حد یک تا دو نفر در انتخابات شرکت کنند و در این سطح جایگاه جبهه پایداری به رهبری آیت‌الله مصباح و جریان اصولگرایی سنتی به رهبری آیت‌الله مهدوی کنی باید از جایگاه اصلی برخوردار باشد.

الله‌کرم اظهار داشت: در رقابت گروه چهارم که اصولگرایان دوگانه در آن شرکت می‌کنند با نامزدی از سوی دولت و نامزدی از سوی اصلاح طلبان مواجه خواهیم بود و در این جا معتقدیم شانس اصولگرایان بیشتر است و می‌تواند حتی در مرحله اول در صورتی که بر روی یک نفر تمرکز کنند به موفقیت برسند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص خبری مبنی بر صحت و سقم حمایت جریان متبوعش از جبهه پایداری خاطرنشان کرد: ما همچنان در حال بررسی گروه‌ها هستیم و سعی می‌کنیم گروهی را معرفی کنیم که به راهبرد پنجگانه امام خامنه‌ای توجه جدی داشته باشد.

* در انتخابات مجلس به جبهه پایداری نزدیک بودیم

وی در پاسخ به این سؤال که در این حالت آیا جبهه پایداری به نگاه شما نزدیک است یا خیر، خاطرنشان کرد: در زمان انتخابات مجلس ما رقابت را مقدس می‌دانستیم و لذا در لیست مسجد ارک بهترین افراد را از میان دو گروه متحد و پایداری برگزیدیم و به دنبال مصالحه دو گروه بودیم اما در عین حال در آن زمان نیز به پایداری نزدیک بودیم چرا که افراد بیشتری را در لیست مسجد ارک قرار دادیم.

الله‌کرم ادامه داد: این موضوع می‌تواند در انتخابات آینده مورد توجه قرار گیرد اما هنوز قطعی نیست و منتظریم اولاً گفتمان این رقابت مقدس که بین آیت‌الله مهدوی و مصباح وجود دارد را ببینیم و انتظار داریم گفتمان حاکم بر زیرمجموعه‌های آیت‌الله مهدوی گفتمان پیشرفت و گفتمان طرفداران و زیرمجموعه آیت‌الله مصباح بر اساس عدالت باشد.

* جریان‌های حزب‌اللهی به گفتمان‌ عدالتخواهی نزدیک‌ترند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جریان‌های حزب‌اللهی به گفتمان‌ عدالتخواهی نزدیک‌تر هستند، افزود: ما گفتمان پیشرفت و عدالت را باتوجه به اینکه در دهه چهارم انقلاب قرار داریم لازم و ملزوم یکدیگر می‌دانیم اما اگر قرار باشد این دو گفتمان به صورت جداگانه مطرح شود، گرایش‌مان در وضعیت فعلی جامعه به گفتمان عدالت نزدیک‌تر است.

وی متذکر شد: آنچه ما در این رقابت مقدس بین اصولگرایان مورد توجه قرار می‌دهیم برنامه‌های آنهاست؛ یک گفتمان دارای انسجام باید از برنامه برخوردار بوده و معاون اول و وزارتخانه‌های اصلی را معرفی کند. از سوی دیگر هر دو گفتمان عدالت و پیشرفت باید اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهد.

الله‌کرم با تاکید بر اینکه در حال حاضر عناصر گفتمانی در معرفی برنامه و وزرای اصلی از سوی گروه‌ها مطرح نشده است تا جریان حزب‌الله بتواند به طور قاطع دیدگاه خود را مطرح کند، افزود: اما در عین حال ما به گفتمان عدالت نزدیک‌تر هستیم.

رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله تاکید کرد: وضعیت جریان حاکم بر اصلاح طلبان اقتصادی که در فتنه سال 88 در نوشتن نامه بدون سلام و والسلام به رهبری دست داشته‌اند و در نماز جمعه‌ای که در اختیار آنها قرار گرفت دست به سوءاستفاده زدند و در طول 8 ماه فتنه سال 88 عاملی برای دامن زدن به این فتنه بودند، مشخص است؛ فتنه‌ای که که در طی آن حدود 30 نفر از افراد جامعه کشته شدند؛ مردم اجازه نمی‌دهند کسانی که در آن فتنه بسترساز این وقایع شدند به عرصه بازگردند.

* شرط حزب‌الله برای ورود مستقل به انتخابات

 

الله‌کرم تاکید کرد: اگر رئوس این جریانات بویژه اصلاح طلبان اقتصادی بخواهد وارد صحنه شود ممکن است حزب‌الله راساً فردی را برای مقابله و حضور در صحنه معرفی کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع کاندیداتوری شما در انتخابات ناظر به این موضوع است، گفت: سیاست مراحل متعددی برای رسیدن به شفافیت دارد و این به وضعیت جامعه نیز بازمی‌گردد؛ ما در سه حالت از 4 حالت و استراتژی حاکم بر انتخابات شرکت نکرده و از گروه‌های سیاسی حمایت می‌کنیم اما در حالت چهارم که آن را توضیح دادم همچنان از رقابت مقدس حمایت می‌کنیم؛ اما چنانچه رقابت مقدس در مقابل جریان‌های اصلاح طلب اقتصادی و نامزد حلقه انحراف به گفتمان ترکیبی پیشرفت و عدالت نرسد و آنها برنامه و افراد لازم را در این زمینه ارائه نکنند، جریان حزب‌الله با قدرت تمام در صحنه حضور پیدا می‌کند.

1299 نمایش

نظر دادن