تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 فروردين 1392 ساعت 15:07

ادعای واشنگتن پست: همکاری کره شمالی و ایران در آزمایش "بمب اورانیومی"

روزنامه آمریکایی واشنگتن پشت در تازه ترین گزارش خود علیه برنامه هسته ای ایران، آزمایش "بمب اورانیومی"در کره شمالی را به خاطر همکاری با ایران دانست!

کارشناسان آمریکایی حدس می‌زنند که کره شمالی در ماه فوریه بمبی اورانیومی را منفجر کرده باشد. دلیل آنان پنهان‌کاری غیرعادی در مورد آزمایش اتمی در آن ماه است. این بمب اورانیومی می‌تواند نشانه همکاری این کشور با ایران باشد!

کره شمالی در آخرین آزمایش اتمی خود در ماه فوریه دست به اقداماتی غیرمعمول زد تا نتایج آزمایش هسته‌ای خود را مخفی نگاه دارد. دو تحقیق مختلفی که توسط کارشناسان آمریکایی انجام شده است نشان می‌دهد انفجاری که در ۱۲ فوریه صورت گرفته به طور قابل توجهی بخوبی کنترل شده بوده به گونه‌ای که بر اثر آن تنها میزان کمی رادیواکتیو در جو پخش شده است.

بدین خاطر آمریکا با وجود همه تلاش‌هایی که کرده نتوانسته به اندازه کافی ذراتی را جمع‌آوری کند تا پی ببرد که کدام ماده شکاف‌پذیر در آخرین آزمایش کره شمالی به کار رفته است.

طبیعی است هر کشوری که دست به آزمایش اتمی می‌زند، می‌کوشد اطلاعات آن را مخفی نگاه دارد. با این حال به گزارش روزنامه "واشنگتن پست"، مقامات دولت آمریکا و کارشناسان مستقل نگران‌اند از اینکه دانشمندان کره شمالی بمبی جدید ساخته باشند که هسته آن را اورانیوم غنی‌شده تشکیل داده باشد.

اگر نگرانی‌های یاد شده بجا باشد به معنای آن است که کره شمالی با موفقیت راهی جدید برای ساختن بمب اتم پیموده است. زیرا تا آنجا که مقامات آمریکایی می‌دانند، در ساخت دو بمب هسته‌ای که کره شمالی از سال ۲۰۰۶ منفجر کرده است پلوتونیوم به کار رفته بود.

رسانه‌های دولتی در کره شمالی با افتخار گزارش داده بودند که این کشور با آزمایش اخیر، زرادخانه هسته‌ای خود را "تنوع" بخشیده است. گفته می‌شود که هم‌اکنون در این کشور کارخانه‌ای مشغول کار است که در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌گیرد. کره شمالی دارای ذخایر غنی اورانیوم است.

واشنگتن پست می نویسد: این امکان که کره شمالی بمبی با اورانیوم غنی‌‌‌شده را آزمایش کرده باشد باعث می‌شود که نگرانی آمریکا از همکاری فزاینده میان ایران و کره شمالی بیشتر شود. جمهوری اسلامی ایران سالهاست که مشغول غنی‌سازی اورانیوم است و البته آن طور که خود مدعی است، با این عمل تنها اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کند. با این همه هنوز مدرکی دال بر اینکه این دو کشور با هم همکاری اتمی دارند در دست نیست.

به‌رغم این‌ها، به نوشته "واشنگتن پست" به نقل از یک مقام سیاسی سابق دولت باراک اوباما، آمریکا نگران این فعالیت‌های هسته‌ای است. این مقام سیاسی به "واشنگتن پست" گفت: «این دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها با هم همکاری دارند، بخصوص در زمینه ساخت موشک. صادقانه بگویم، اینکه چرا هنوز در زمینه برنامه‌هسته‌ای باهم کار نمی‌کنند، برای ما معماست.»منبع :انتخاب

1452 نمایش

نظر دادن