تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 خرداد 1396 ساعت 12:56

ثابت‌نشدن ريختن پشم گوسفند درحليم

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: براساس شکايتهاي مردمي مبني بر وجود پشم گوسفند در حليم،مجبور به اعلام هشدار شديم اما اين موضوع ثابت نشد.

مهران ولايي گفت: بر اساس شکايت مردم وجود مواد سلولزي در حليم موجب ايجاد بيماري گوارشي درآنها شده وعوارضي چون اسهال واستفراغ را به همراه داشته است که منجر به بستري موقت برخي از شهروندان شده است.اين درحالي است که حليم وآش را از مراکز غير صنفي تهيه کرده بودند.

وي افزود: متاسفانه در ايام ماه رمضان بازار آش و حليم داغ است و برخي از سودجويان در محله‌هاي شلوغ اقدام به فروش اين محصولات مي‌کنند. اين درحالي است که مکان مشخصي براي فروش حليم وآش وجود نداشته و به دليل عدم وجود پروانه صنفي ومکان مشخص درقبال شکايت مردمي ، بازرسي با مراجعه به محل‌هاي مربوطه شواهدي مبني بر وجود اين مواد به دست نمي‌آورند تا با نمونه برداري از حليم مشکوک به اين مواد به شکايت مردم رسيدگي شود.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت وسازمان غذا و دارو بر کارخانه‌هاي غذا و برندهاي معروف مواد غذايي نظارت مي‌کنند. همچنين اماکني که داراي پروانه ساخت و مجوز هستند مورد نظارت مسئولين قرار مي‌گيرند.

به گفته ولايي بر اين اساس شکايت‌هايي داشته‌ايم که به جاي فرآورده‌هاي گوشتي از فرآورده‌هاي بدون کيفيت درحليم استفاده شده است و گاهاً از پوست وسيرابي به شکل ميکس در حليم استفاده شده ودر مواردي نيز از آرد به عنوان تقلب در اين محصولات بهره برداري مي‌شد.در اين شرايط اگر بخواهيم کاملا تشخيص اين شکايت‌ها عملي شود بايد محتويات اصلي حليم در بافت شناسي مورد بررسي قرار گرفته و به کاتولوژي ارسال شود.

وي عنوان کرد: مردم بايد از مواد غذايي که داراي پروانه ساخت و بسته بندي معتبر هستند يا از مغازه‌هاي داراي پروانه صنفي معتبر يا رستوران‌هاي مجوز دار خريد کنند که در صورت بروز مشکل قابليت پيگيري از جانب ناظران مربوطه وجود داشته باشد. يعني مکان خريداري مشخص و امکان آزمايش بر روي محصول ارائه شده وجود داشته باشد بر اين اساس توصيه مي شود مردم به هيچ وجه از مراکز غير معتبر و بي اعتبار همچون دستفروشان مواد غذايي چون آش و حليم را خريداري نکنند.

منبع: میزان

1915 نمایش

نظر دادن