تاریخ انتشار: شنبه, 06 خرداد 1396 ساعت 10:18

برژینسکی درگذشت

مشاور ارشد سابق امنيت ملي آمريکا درگذشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شينهوا در خبري اعلام کرد «زبيگنيو برژينسکي»، مشاور ارشد سابق امنيت ملي آمريکا، درگذشت.

خبر درگذشت اين سياستمدار آمريکايي را دخترش ميکا برژينسکي اعلام کرد.
زيبگينو برژينسکي (Zbigniew Brzezinski) در سال ۱۹۲۸ در شهر ورشو کشور لهستان ديده به جهان گشود.
وي ژئواستراتژيست، سياست‌مدار لهستاني - آمريکايي و مشاور امنيت ملي در دولت جيمي کارتر بوده است.

پدرش يک ناسيوناليست لهستاني بود و در جواني با سلطه روسيه بر لهستان مبارزه مسلحانه مي‌کرد. بعدها او وارد ديپلماسي لهستان شد. او در سال ۱۹۳۹ که هيتلر و استالين لهستان را ميان آلمان و شوروي تقسيم کردند، سفير لهستان در کانادا بود.

برژينسکي در ۱۹۴۵ وارد دانشگاه مک‌گيل کانادا در مونترال شد و در مقاطع ليسانس و فوق ليسانس تحصيل کرد. سپس به آمريکا رفت و در ۱۹۵۳ از دانشگاه هاروارد در رشته علوم سياسي دکترا گرفت.

در سال ۱۹۵۸ شهروند آمريکا شد، ولي تابعيت لهستاني خود را حفظ کرد. با وجود آنکه خانواده او سالها در کانادا سکونت داشتند، او هرگز تبعه کانادا نشد.

او در سياست آمريکا در حزب دمکرات به فعاليت پرداخت و در انتخابات رياست جمهوري ۱۹۶۰ آمريکا حامي جان اف کندي بود.

پيشنهادات برژينسکي به جان اف کندي در بحران موشکي کوبا باعث شد که فعالانه‌تر در عرصه سياسي آمريکا وارد شود و در مسائل شوروي و اروپاي شرقي به اظهار نظر بپردازد.

برژينسکي در انتخابات رياست جمهوري ۱۹۶۴ آمريکا حامي جانسون بود و در آن دولت بر اساس خصومت قبلي‌اش با شوروي، در جريان جنگ ويتنام به ليندن جانسون رئيس جمهور وقت آمريکا پيشنهادهاي گوناگوني داد.

او در انتخابات رياست جمهوري ۱۹۷۶ آمريکا حامي جيمي کارتر بود. کارتر، از آنجا که آشنايي کاملي به مسائل خارجي و بين‌المللي نداشت، برژينسکي را به مشاور ارشد امنيت ملي در کاخ سفيد گماشت. از مهم‌ترين فعاليت‌هاي او در اين دوران به دور ساختن مصر از شوروي با ترتيب دادن قرارداد کمپ ديويد و صلح مصر و اسرائيل مي‌توان نام برد.

در دوران او مناسبات آمريکا با چين به حالت عادي درآمد و کارتر به چين رفت. سپس به خاطر دشمني که با شوروي داشت، با کمک عربستان سعودي و پاکستان مجاهدان مسلمان را در افغانستان بر ضد شوروي مجهز کرد که نتيجه آن طالبان و القاعده شد.

762 نمایش

نظر دادن