تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 ارديبهشت 1396 ساعت 12:06

احتمال تمدید ابطال تحریم‌ها پیش از انتخابات

پایگاه خبری المانیتور گزارش داد: دولت آمریکا طبق توافق هسته‌ای احتمالا در روزهای آینده دستور تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری المانیتور،‌ به گفته منابع آگاه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا احتملا روز 17 ماه مه یعنی یک روز پیش از آغاز سفرش به عربستان و اسرائیل دستور ابطال تحریم‌های ایران را طبق توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صادر خواهد کرد.

این منابع آگاه همچنین به المانیتور گفتند که ممکن است زمان این اقدام تغییر کند. ایران قرار است در روز جمعه 19 مه انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار کند.

المانیتور در ادامه گزارش خود آورده است: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از حصول توافق هسته‌ای به عنوان یک محور اصلی در کارزار انتخاباتی‌اش استفاده کرده است، اما اکنون از سوی رقبای خود به دلیل رضایت بخش نبودن نتایج اقتصادی مورد انتظار هدف انتقادات جدی قرار می گیرد.

دولت ترامپ نیز اعلام کرده است که گروهی را تحت سرپرستی شورای امنیت ملی تشکیل داده تا توافق هسته‌ای و به علاوه سیاست واشنگتن در قبال تهران را بازبینی کند. مقامات آمریکایی گفته اند که تا زمانی که این بررسی تکمیل می شود، دولت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند خواهد ماند.

یک مقام وزارت امور خارجه که خواست نامش فاش نشود، به المانیتور گفت: ما همچنان در حال بازرسی برجام هستیم. تا زمانی که این بررسی‌ها در حال انجام است، کماکان تعهداتمان را اجرا خواهیم کرد.

ابطال تحریم‌های آمریکا علیه ایران طبق قانون آزادی و مبارزه با اشاعه ایران 1200 روز پس از آخرین دستور اجرایی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا به پایان خواهد رسید و برای آنکه برجام نقض نشود، باید در هفته‌ای که از 15 مه آغاز می شود آمریکا دوباره این دستور را صادر کند. ابطال برخی دیگر از تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران پس از 180 روز پایان می یابد و در حال حاضر نیازی به صدور دستوری جدید نیست.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: دولت ترامپ مشخص کرده است که تا زمان تکمیل روند بازبینی توافق برجام به آن پایبند خواهد ماند و ما اطمینان خواهیم یافت که ایران نیز به تعهدات خود عمل می کند.

به گزارش المانیتور، مقامات آمریکایی تاریخ دقیقی را برای تکمیل روند بررسی سیاست واشنگتن در قبال تهران و برجام اعلام نکرده و از این کار سر باز می زنند.

این در حالی است که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در نامه خود به کنگره در 18 آوریل تائید کرد که ایران به توافق هسته‌ای‌اش با گروه 1+5 پایبند است.

419 نمایش

نظر دادن