تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 ارديبهشت 1396 ساعت 15:54

وزارت بهداشت: مضر بودن پارازیت به اثبات رسیده است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام شده پارازیت ها و امواج الکترومغناطیس برای سلامت افراد جامعه مضر هستند و باید در اولین فرصت قطع شود.

دکتر رضا ملک زاده روز سه شنبه در حاشیه سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نوع ضعیف امواج الکترومغناطیس از تلفن های همراه و بعد از آن از ماهواره ها ساطع می شوند؛ امواج ارسال شده از سوی ماهواره ها چون از فضا می آید چندان قوی نیست اما پارازیت ها چون از زمین پخش می شوند می توانند عوارض جانبی زیادی برای سلامت افراد ایجاد کند.

وی افزود: درهیچ کشوری تا کنون در زمینه تاثیر این امواج مطالعه ای صورت نگرفته،زیرا کشورهای دیگر کمتر از پارازیت استفاده می کنند اما با توجه به مطالعاتی که تاکنون بر روی حیوانات صورت گرفته مضر بودن این امواج به اثبات رسیده است.

ملک زاده اظهار کرد: پارازیت ها علاوه بر آسیب های جدی به سلامت افراد می توانند حتی منجر به تولد نوزادان ناقص و حتی سقط جنین شوند.

وی گفت: مطالعاتی در این زمینه در دست انجام است اما نتایج آن حدود 10 سال دیگر مشخص می شود و همچنین برای اینکه روند این مطالعات به درستی صورت گیرد در مرحله اول باید بخش هایی که پارازیت تولید می کنند باید با ما همکاری داشته باشند.

ملک زاده تاکید کرد: وزارت بهداشت مضر بودن این امواج را اعلام کرده و خواهان قطع آن شده است. همچنین کمیته ای در سطح ملی برای توقف این امواج از سوی این وزارتخانه راه اندازی شده است.

*محققان جوان ایرانی هفت برابر کشورهای منطقه

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:محققان جوان کشورمان هفت برابر کشورهای منطقه همچون مصر، پاکستان، عربستان و ترکیه است که با سرمایه گذاری لازم در این حوزه می توانیم به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

دکتر ملک زاده ادامه داد:در حال حاضر 40 نیروی محقق در حوزه پزشکی و 210 نفر در سراسر کشور در رشته های مختلف داریم که درصد بالایی از این افراد طی چند سال آینده می توانند جزو دانشمندان یک درصد دنیا شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوان تولیدات علمی این محققان را به فناوری تبدیل کرد نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه تحقیقات و بویژه نیروی انسانی محقق در کشور داریم.

ملک زاده به رشد علمی ایران اشاره کرد و گفت: در سال 2016 بیش از 52 هزار مقاله علمی در سطح جهان منتشر کرده ایم و از لحاظ استنادات علمی رشد قابل توجهی داشته ایم و از کشورهای منطقه بالاترهستیم.

وی ادامه داد: دررشته پزشکی 11 درصد اساتید عضو هیات علمی هستند، تعداد دانشگاه ها در دو دهه اخیر به چهار برابر رسیده، تعداد دانشجویان دکترای تخصصی پزشکی 3 برابر شده و تعداد اعضای هیات علمی هفت برابر نسبت به گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه 32 درصد کل مقالات علمی ایران مربوط به حوزه پزشکی بوده است افزود: بیش از 567 مرکز تحقیقاتی، 30 پژوهشکده و 60 دانشگاه علوم پزشکی در کشور در حوزه های مختلف علمی فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: در رشته پزشکی رقابت های بین المللی بیشتر از سایر رشته هاست و از آنجایی که در برخی از رشته ها با متوسط جهانی فاصله داریم لازم است در این زمینه برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد.

ملک زاده درخصوص رشته رادیولوژی اظهار کرد: در 10 سال گذشته بهترین فارغ التحصیلان رشته پزشکی وارد رشته رادیولوژی شده اند بنابر این انتظار می رود که در زمینه تولید علم نیز فعال تر عمل کنند.

ملک زاده توضیح داد: رشته رادیولوژی بر اساس آمار اسکوپوس همکاری های بین المللی خود را افزایش داده اما در زمینه تعداد مقالات چندان فعال نبوده به گونه ای که از 300 مقاله منتشرشده در این پایگاه علمی فقط 60 مقاله مربوط به ایران بوده است.

وی اظهار کرد با اینکه در رشته های دیگر از متوسط جهانی بالاتر هستیم اما در رشته رادیولوژی با متوسط جهانی فاصله داشته و حتی از ترکیه نیز پایین تر هستیم؛ رتبه علمی ایران در تولید علم 22 است اما در زمینه رادیولوژی رتبه 26 دنیا را داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برای پیشرفت در حوزه پژوهش امکاناتی را در وزارت بهداشت راه اندازی کرده ایم که از جمله ایجاد آزمایشگاه های مجهز در دانشگاه ها، افزایش کیفیت آموزشی، راه اندازی دوره Ph.D by Research در دانشگاه های علوم پزشکی و تغییر نظام ارزشیابی دانشگاه ها بر اساس کیفیت مقالات می توان نام برد.

وی به فعالیت موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی( نیماد) اشاره کرد و گفت: تا کنون سه دوره طرح های تحقیقاتی در این موسسه پذیرفته شده، حدود 67 طرح ملی مورد حمایت قرار گرفته و هر سال دو بارطرح های جدید دریافت و بررسی می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

2049 نمایش

نظر دادن