تاریخ انتشار: شنبه, 09 ارديبهشت 1396 ساعت 09:10

روحانی ۹۶ درصدی و قالیباف ۴ درصدی

احمد شیرزاد، فعال سیاسی‌اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان نوشت:

صدا وسیما در روز نخست مناظره‌ها چهره مسلط و کارشناسانه و آگاهی از خود نشان نداد. بدین علت که به اجرای برنامه‌ای بسیار سرد و بی‌روح پرداخت اما خوشبختانه آقایان اسحاق جهانگیری و محمدباقر‌قالیباف توانستند مقداری فضای مناظره را تغییر دهند. در حالی که رویکرد صداوسیما به ایجاد یک مناظره سرد منجر می‌شد، آقایان جهانگیری و قالیباف زمین بازی را تغییر دادند.

مجموع سؤالاتی که مطرح شده بسیار نامناسب بود و اجازه نمی‌داد که چالش‌های اساسی و تفاوت‌‌های نامزدها دیده شود. حداقل توقع مردم این است که مناظره‌ای برگزار شود که در آن تفاوت نامزدها آشکارگردد. اینکه چگونه می‌توان با حاشیه نشینی مقابله کرد یا با ریزگردها چگونه باید به مقابله پرداخت، مباحثی کارشناسی است و مناسب فضای انتخابات نیست و نباید با طرح این مسائل زمان مردم را هدر داد.

صداوسیما در این منظره دور از انتظار ظاهر شد و مردم انتظار برنامه‌ای چالشی‌تر داشتند اما پیدا بود که آقای قالیباف تیرهایی را در چنته نگه داشته که به موقع پرتاب کند. البته حملات متقابلی که آقایان جهانگیری و روحانی داشتند کاملا قوی بود به‌خصوص آقای جهانگیری بسیار قوی ظاهر شد. در آینده و تا انتخابات تلاش آقای قالیباف بر این خواهد بود که بر این ژست طرفداری از محرومان ادامه دهد، اما اسنادی که در دست طرف مقابل وجود دارد، بیانگر این مسأله است که این ژست شبه احمدی‌نژادی، زیاد به قالیباف نمی‌چسبد.

عملکرد قالیباف در شهرداری نمی‌تواند او را کمک کند تا بتواند با ژست طرفدار محرومین مردم محروم را به خود جذب کند. ورود قالیباف به صحنه انتخابات اشرافی‌تر از آن است که خود را دولت 96 درصدی و طرف مقابل را 4 درصدی بداند.

از سوی دیگر آقای رئیسی به کل از دور خارج خواهد شد و اصولا ستاره‌ای نیست که اصولگرایان به او توجه کنند و به‌نظر می‌رسد حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در ادامه کناره‌گیری خواهد کرد. در عین حال چیزی که کمتر توقع می‌رفت صحبت‌های آقای سیدمصطفی هاشمی‌طبا بود که بسیار صحبت‌های متین و منطقی‌تری را مطرح کرد و شاید اصلی‌ترین نکته را هاشمی‌طبا مطرح کرد بدین عنوان که اصولا مگر می‌شود راه حل همه چیز را از دولت خواست و تمام معجزات را با کرامت دولت پاسخ گرفت؟

ازدواج جوانان بحث چالشی نیست که بتوان با آن دیدگاه‌های نامزدها سنجیده شود چون اساسا در جامعه مخالفی در این ارتباط وجود ندارد. این مساله با اینکه چالشی نیست اما، بسیار دامن زننده توقعات است و سوق دادن کاندیداها به وعده‌های توخالی است. سؤالات مطرح شده نیز کاملا از خاستگاه اصولگرایان بود چون در مباحث اجتماعی سوالات جدی‌تری مطرح بود مانند دسترسی به آزادی اطلاعات، آزادی رسانه‌ای، آزادی مطبوعات و بحث اداره جامعه اما در مناظره روز گذشته چنین مفاهیمی دیده نشد.

صرفا مباحث حمایتی که می‌تواند کمی بعد اجتماعی داشته باشد مطرح شد که بیشتر بعد اقتصاد حمایتی داشت. از آقای جهانگیری کم و بیش همین انتظار می‌رفت که مطرح کننده دیدگاه اصلاح‌طلبان باشد.

آقای قالیباف با این ژست آمده بود که حضور آقای جهانگیری را به تمسخر بگیرد و به عنوان یک حضور پوششی و تشریفاتی تلقی کند اما آقای جهانگیری روی نکته بسیار درستی دست گذاشت و خود را نماینده جریان اصلاح‌طلب مطرح کرد.

761 نمایش

نظر دادن