تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 ارديبهشت 1396 ساعت 10:53

اعتراض کواکبیان به عدم احراز صلاحیتش: از حق خودمان نمی‎توانیم دفاع کنیم، چطور از حق مردم دفاع کنیم؟

مصطفی کواکبیان در جلسه علنی امروز مجلس از رد صلاحیت خود و همکارانش در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد.

كواكبيان كه در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم به عنوان كانديد حزب مردم سالاري ثبت نام كرده بود،‌ از سوي شوراي نگهبان صلاحيتش احراز نشد و بر اين اساس از گردونه رقابت انتخاباتي،‌ خارج گشت. اين نكته موجب شد تا اين نماينده اصلاح طلب مجلس در لفافه و با تكيه بر اصل 67 و 115 قانون اساسي،‌ نسبت به اين اتفاق اعتراض كند.

به گزارش خبرآنلاين، در اصل 115 قانون اساسي آمده است: «رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‏ الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. »

اين نماينده اصلاح طلب مجلس گفت: خوشبختانه شوراي نگهبان اسامي نامزدهاي احراز صلاحيت شده را مطرح كرد كه همه بايد به نظر اين شورا تمكين كنند. از دولت خواهش مي‎کنم که پس از انتخابات لايحه جامع انتخابات را بياورد، مجلس هم مصوبات قبلي را پيگيري كند و شوراي نگهبان نيز مصاديق رجل سياسي و مدير و مدبر را بيان كند.

او تصريح كرد: همه ما براساس اصل 67 قانون اساسي سوگند خورديم از حقوق ملت دفاع كنيم. وقتي نمي توانيم از حقوق خودمان دفاع كنيم، چگونه مي‌خواهيم از حقوق مردم دفاع كنيم؟ چطور است كه از قوه مجريه و قضائيه، افرادي رجل سياسي مي‌شوند اما چند نماينده ادوار مجلس رجل نمي شوند؟

در اين ميان مسعود پزشكيان كه رياست مجلس را برعهده داشت از كواكبيان خواست كه به دليل در موضوع نبودن اخطارش بحث را تمام كند و سرانجام بعد از آنكه ميكفروفون كواكبيان را قطع كرد، خطاب به او گفت: ممنون،‌اين موارد كه دستور جلسه نيست!

البته كواكبيان با قطع شدن ميكرفون دست از ادامه صحبت‌هايش نكشيد و تلاش كرد كه با فرياد زدن حرفش را ادامه دهد.

675 نمایش

نظر دادن