تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 ارديبهشت 1396 ساعت 16:10

نفوذ روسيه در حلقه ياران ترامپ

داستان نفوذ روسيه به کارزار انتخاباتي ترامپ وارد فاز تازه‌اي شد.

به گزارش سي‌ان‌ان، اف‌بي‌آي در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرده است که روسيه براي نفوذ به کارزار انتخاباتي رئيس‌جمهوري آمريکا، مشاوران ترامپ را هدف قرار مي‌داده است. براساس اين اسناد روسيه نفوذ در داخل برنامه‌هاي ترامپ را از طريق مشاوران کارزار وي دنبال مي‌کرده است. در واقع مدارک جديد در حال تکميل کردن پازل اثرگذاري روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده است. در اين مدارک مشخص شده است که روس‌ها نه‌تنها از طريق هک سايت مرکزي کارزار انتخاباتي دموکرات‌ها در نتيجه به دست آمده تاثيرگذار بوده‌اند، بلکه با نفوذ در حلقه ياران ترامپ توانسته‌اند برنامه‌هاي خود را دقيق‌تر پيش ببرند. نيروهاي اطلاعاتي آمريکا در حال حاضر بر همکاري ياران ترامپ با روس‌ها تحقيق مي‌کنند.

به گفته برخي کارشناسان اين مدارک جديد به کمک نيروهاي اطلاعاتي آمريکا آمده تا پرونده ارتباط روس‌ها با تيم ترامپ دقيق‌تر پيگيري شود. در اين زمينه کارتر پيج، مشاور سياست خارجي ترامپ در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري آمريکا يکي از مظنونان اصلي است. کارتر پيج که يکي از 5 مشاور اصلي ترامپ محسوب مي‌شده است، مي‌گويد: «در آمريکا اين فرض همواره وجود دارد که گفت‌وگو با هر شخص روس به اين ختم مي‌شود که آن فرد اطلاعات به دست آمده از هر مذاکره‌اي را در اختيار حکومت روسيه قرار مي‌دهد.» اين در حالي است که خود کارتر پيج در ماه ژوئيه سال گذشته ميلادي با حضور در مدرسه اقتصادي مسکو از سياست ضدروسي آمريکا به شدت انتقاد کرد.

در اين شرايط اما اين يقين حاصل شده که روسيه از طريق حلقه مشاوران ترامپ به کارزار انتخاباتي رئيس‌جمهوري فعلي آمريکا نفوذ کرده است. به نوشته روزنامه نيويورک‌تايمز، اف‌بي‌آي به اين نتيجه رسيده است که جاسوسان روسيه از سال 2013 روي تاجري آمريکايي به نام کارتر پيج کار مي‌کرده‌اند تا وي را به استخدام خود در آورند. اين فرد اما در رقابت‌هاي انتخاباتي آمريکا به يکي از 5 مهره اصلي ترامپ در حوزه سياست خارجي تبديل شد.

سفر سال گذشته پيج به روسيه نيز اين شائبه را مطرح کرده که وي بازيگر اصلي پرونده با روس‌ها بوده است. اطلاعات به دست آمده از سوي اف‌بي‌آي نيز چنين موضوعي را تاييد مي‌کند. تاکنون درخصوص پرونده «روس‌گيت»، مايکل فيلن، مشاور سابق امنيت ملي آمريکا قرباني شده است. احتمال مي‌رود در روزهاي آينده نام افراد ديگري نيز از حلقه ياران ترامپ مطرح شود. در اين زمينه هم نيروهاي اطلاعاتي اروپايي، هم نيروهاي آمريکايي اذعان کرده‌اند که چند مشاور ترامپ با مقامات روس گفت‌وگو و مذاکره داشته‌اند. اين گفت‌وگوها موجب شده است تا عملکرد اف‌بي‌آي و سيا زير سوال برود. اف‌بي‌آي و سيا تاکنون درباره اين موضوع اظهارنظر نکرده‌اند. اما روزنامه واشنگتن تايمز خبر داد که در روز دوم ماه مه مديران اف‌بي‌آي و سيا در کنگره حضور پيدا خواهند کرد و در اين‌باره شهادت خواهند داد. قانون‌گذاران آمريکايي همچنين ابراز تمايل کردند تا سخنان مقام‌هاي اطلاعاتي ارشد دولت اوباما را هم بشنوند. مايک کاناوي، رئيس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا از جيمز کومي، مدير اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) و آدميرال مايک راجرز، رئيس آژانس امنيت ملي آمريکا براي نشستي غيرعلني در دوم مه دعوت کرد. همچنين از جان برنان رئيس سابق سازمان سيا، جيمز کلاپر، مدير اطلاعات ملي آمريکا و «سالي ياتس» معاون سابق دادستان کل آمريکا درخواست شده تا در پرونده دخالت روس‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا شهادت دهند. جيمز کومي ماه پيش در اولين جلسه کميته مجلس نمايندگان آمريکا تاييد کرد که سازمان او درباره مداخله احتمالي روس‌ها در انتخاب ۲۰۱۶ که به پيروزي دونالد ترامپ ختم شد، تحقيقاتي در دست انجام دارد. تحقيقاتي که تاکنون يک نام از آن بيرون آمده است: کارتر پيج. دولت اوباما اکتبر گذشته در اوج انتخابات رياست‌جمهوري، رسما کرملين را به سرقت و افشاي ايميل‌هاي کميته ملي دموکراتيک (حزب دموکرات‌ها) متهم کرد. در آن زمان کلاپر با صدور بيانيه‌اي توضيح داد که چگونه روسيه با ايميل‌هاي افشا شده قصد داشت بر روند انتخاباتي آمريکا تاثير بگذارد.

منبع: دنیای اقتصاد

568 نمایش

نظر دادن