تاریخ انتشار: شنبه, 02 ارديبهشت 1396 ساعت 10:26

دو عامل سبز شدن بورس

از ابتدای سال‌جاری تاکنون، شاخص کل بورس تقریبا ۲ درصد رشد کرده است.

به گزارش جهان اقتصاد، شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از ۷/ ۸ درصد رشد نشان داده است و فعالان بازار سهام سودهای قابل‌قبولی از این بازار به دست آورده‌اند. عمده این رشد ها در یک ماه اخیر محقق شده است که علت آن انتخابات ریاست جمهوری است. افزایش شاخص بورس با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری قابل پیش بینی بود و به نظر می رسد این رشد تا پایان انتخابات ریاست جمهوری ادامه یابد.

از دیگر عوامل رشد بازار سرمایه نزدیک شدن به فصل مجامع است. برخی فعالان بازار برای دریافت سودهای نقدی و برخی دیگر به منظور استفاده از افت قیمت‌های تئوریک سهم‌ها در هفته‌های باقی مانده تا برگزاری مجامع، در هفته‌های آینده خریدار بالقوه در بازار سهام خواهند بود. اگرچه انتظار نمی‌رود شرکت‌ها مجامع درخشانی را در سال جاری برگزار کنند و انتظار تقسیم سودهای بالا چندان منطقی نیست، اما استفاده از سهم‌های رقیق شده با تقسیم سود، قاعدتا برای فعالان بازار جذاب است.

هفته سبز بازار سرمایه
در پایان معاملات هفته منتهی به ۳۰ فروردین ماه ۹۶، شاخص کل با ۷ / ۰ درصد افزایش روبرو شد. بدین ترتیب در پایان معاملات هفته منتهی به ۳۰ فروردین ماه ۹۶، شاخص کل با ۵۱۹ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۷۸۶۵۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۷۰ واحد افزایش به رقم ۵۴۹۲۹ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۷۶۳ واحد افزایش عدد ۱۷۲۳۹۳ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با ۱۲۸ / ۰ درصد کاهش و ۶۳ / ۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ۵ روز کاری چهارمین هفته سال ۹۶، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۶۴۵۱ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۵۱ درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد ۶۲۲۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۴۶۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲۱ درصد و ۲۴ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

براین اساس تعداد ۲ میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال معامله شد.

این درحالی است که تعداد ۱۲ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۴۳ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۳۷ درصد و ۳۵ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

718 نمایش

نظر دادن