تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 فروردين 1396 ساعت 10:30

لاریجانی: بهانه آمریکا برای حمله به سوریه تصنعی است

به رسمیت شناختن قدس‌غربی توطئه بزرگی است|سلاح‌های شیمیایی از کدام مرز به سوریه رسید؟

به گزارش خبرآنلاين،‌ دقایقی از جلسه علنی امروز مجلس به تذکرهای نمایندگان در مورد حمله آمریکا به سوریه اختصاص یافت، رئیس مجلس نیز خواهان بررسی فوری این موضوع در کمیسیون امنیت ملی شد و گفت: آمریکادغل کاری انجام داد تا فضای تنفسی برای تروریست‌ها ایجاد کنند.

تذكر حشمت الله فلاحت پيشه نماينده مجلس دهم در جلسه علني امروز- دوشنبه،‌21 فروردين- به موضوع حمله آمريكا به سوريه و لزوم پيگيري اين موضوع از سوي مجلس، اختصاص يافت.

فلاحت پيشه در تشريح تذكرش، گفت: اتفاقاتي در منطقه در حال شكل گرفتن است، انتظار ما از هيئت رئيسه اين است كه يك جلسه را به صورت غيرعلني برگزار كند تا مجلس به وظيفه خود عمل كند، ما توطئه بزرگي در منطقه را شاهد هستيم كه شروعش با حمله نظامي آمريكا در سوريه بود.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، تاکید کرد: «در عراق هم زماني كه سير قهقرايي تروريست ها آغاز شد، آمريكايي ها وارد صحنه شدند، الان هم آقاي ترامپ اين كار را مي كند. جناب آقاي رئيس، مجلس در مقاطع حساس اين‌چنيني اقدام كرده است و نامه به رئيس سازمان ملل نوشته است. ما مي توانيم جلسه خاصي بگذاريم كه بگوييم مجلس چه كند، سه قانون در مجلس هفتم و هشتم تصويب شده است كه اين قانون دقيقا نقض حقوق بشر و قانون اساسي ايراني ها و مسلمان از سوي آمريكا را پيش بيني كرده است.»

قانون الزام دولت به احقاق حقوق ايرانيان قرباني جنگ شيميايي، قانون الزام دولت به مقابله با نقض حقوق بشر در كشورهاي اشغالگر در كشورهاي اسلامي و كشورهاي همسايه، قانون الزام دولت به احقاق حقوق ايرانيان قرباني ترور، سه قانوني بودند كه فلاحت پيشه به عنوان راه حل مقابله با اقدامات آمريكا عليه مسلمانان و ايراني‌ها نام برد.

وي افزود: اين روزهاي روزهاي خطيري است كه روساي جمهوري ايران و روسيه و سوريه با هم حرف مي زنند و فرماندهان نظامي اين سه كشور با هم مسائل نظامي را مطرح مي كنند، چون توطئه اي در راه است، مجلس نمي تواند طرح هاي عادي را به شرايطي كه در منطقه وجود دارد اولويت دهد.

لاريجاني در پاسخ به اين تذكر، گفت: فكري كه شما مطرح كرديد درست است و اين توطئه اي كه در منطقه شكل گرفته از مدت ها قبل طراحي شده است، بهانه اي را براي يك ماجراجويي جديد در منطقه درست كردند. هم از نظر نظامات بين المللي اين كار خلاف است و هم به اين شيوه، تحريك كردند تا اقدامات تروريستي نضج و شکل بگيرد و اين آتش فروزان تر شود. اما اين آتش دامن خودشان را خواهد گرفت. به اين سادگي نيست،‌تصور مي كنند كه يك حالت بزن و در رويي است، اما بايد بدانند كه شروع يك حالت ناپسند در منطقه است. فكر ميكنم حرف آقاي فلاحت پيشه درست است و كميسيون امنيت ملي جلسه اي داشته باشيد تا اقدامات سياسي و ديپلماتيكي كه بايد پيگيري شود، مورد توجه قرار بگيرد.

اما تذكر در مورد حمله آمريكا به سوريه به همين نقطه ختم نشد، نمايندگان البته با تأخير، زنجيره تذكرهايشان را آغاز كردند. نادر قاضي پور نماينده ديگري بود، كه وقتي تريبون براي بيان تذكرش باز شد،‌ از لاريجاني رئيس مجلس خواست تا وساطت كرده،‌از وزارت كشور اجازه راهپيمايي اعضاي خانه كارگر در رابطه با اين موضوع بگيرد: ‌شما به وزارت كشور بگوييد به ما اجازه دهد تا كارگرها شعار مرگ بر آمريكا به خاطر سياست هاي كثيفش سر دهيم، وزارت كشور به ما مجوز سراسري بدهد و خانه هاي كارگر مسئوليت مي پذيرد كه در اين راهپيمايي شركت كند.

*رحيمي: به رسميت شناخته شدن قدس غربي از سوي روسيه را بررسي كنيد

علیرضا رحیمی نماينده اصلاح طلب مجلس دهم نيز در اخطاري به موضوع به رسميت شناختن قدس غربي از سوي روسيه،‌ پرداخت و گفت: باتوجه به نكته اي كه آقاي فلاحت پيشه در مورد سياست هاي خصمانه آمريكا گفتند، احساس مي كنيم اقدامي كه روسيه براي به رسيمت شناختن قدس غربي انجام داد، ‌توطئه هاي بيشتري در سطح خاورميانه براي كشورهاي اسلامي در نظر گرفته است.

وي افزود: اين موضوع ضرورت توجه مجلس، شوراي امنيت ملي و مسئولان نظام را دو چندان مي كند. هر چند ارتباط ايران با روسيه يك ارتباط دفاعي و اقتصادي است اما خطوط قرمز نظام جمهوري اسلامي از جمله رژيم غاصب اسرائيل جز مواردي هست كه بايد اتخاذ موضع سنگين تري انجام شود. متاسفانه در فضاي انتخاباتي فعلي و فضاي سياسي داخلي اين موضوع به اين مهمي مورد غفلت قرار گرفت،‌ جا دارد اين اقدام روسيه هم در كميسيون امينت ملي مورد توجه قرار بگيرد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید تشکیل جلسه دهد و این موضوع را بررسی کند.

سرانجام نوبت به سخنگوي كميسيون امنيت ملي رسيد تا در رابطه با برنامه هاي كميسيون متبوعش براي بررسي موضوع حمله آمريكا به سوريه بگويد.نقوي حسيني گفت: آقاي رئيس و همكاران محترم در جريان هستيد كه آمريكا در اقدامي تچاوزگرايانه خاك يك كشور مستقل را بر اساس بهانه هاي واهي مورد حمله و تجاوز قرار داد.البته روحيه تجاوزگري آمريكا مشخص است و به هر بهانه اي به عراق و افغانستان حمله كرد، به عراق به بهانه سلاح هاي شيميايي حمله كرد اما هيچ سلاحي پيدا نشد،‌چون اين سلاح ها از سوي خود آمريكايي ها در اختيار صدام قرار گرفته بود.مجلس بايد موضع محكمي داشته باشد و كميسيون امنيت ملي امروز جلسه خواهد داشت و پيشنهاد دوستان را بررسي خواهد كرد.

سرانجام صحبت هاي لاريجاني، مهر پاياني بر اين تذكرها گذاشت.

*لاريجاني: معلوم است سلاح شيميايي از كدام مرز به سوريه رسيد

رئيس مجلس تأكيد كرد: تذكرهاي دوستان در يك وجه مشتركي بود،‌يعني نمايندگان نسبت به اتفاقاتي كه در منطقه مي افتد هوشيار است.‌بعد از آنكه مسائل حلب و موصل به جايي رسيد كه تروريست ها از منطقه خارج شوند، آمريكا به نوعي به احياگري براي جريان تروريست در منطقه دست زد،‌اين بدترين و سفاك ترين راهي است كه اين ها انتخاب كردند چون بعد از 5 و 6 سال كه اين منطقه در غليان جريان تروريستي قرار داشت تازه به سمت راه حل سياسي سوق يافته بود.

وي افزود: آنها مي خواهند اين معادله را به هم بزنند. اين اقدامي كه رژيم صهيونيستي و آمريكايي ها انجام دادند و بهانه اي را درست كردند كه كاملا تصنعي است،‌چون معلوم است كه اين سلاح هاي شيميايي از كدام مرز به سوريه رسيده است، اين ها براي اين موضوع دغل كاري انجام دادند تا فضاي تنفسي براي تروريست ها ايجاد كنند.اما بايد بدانند كه اين مسئله به همين جا ختم نخواهد شد و آمريكايي ها بايد بدانند وقتي تروريست هاي را نجات داديد،‌آنها مسير خودشان را ميروند،‌لذا موضوع امنيت منطقه موضوع مهمي براي جمهوري اسلامي است و مجلس هم آن را رصد خواهد كرد. براي خود امريكايي ها هم مشكل ايجاد خواهد كرد.

اين صحبت هاي رئيس مجلس با احسنت پي در پي نمايندگان و شعار مرگ بر آمريكا همراه شد.

485 نمایش

نظر دادن