تاریخ انتشار: شنبه, 07 اسفند 1395 ساعت 15:06

ثبت یک ترک خوردگی خطرناک در قطب جنوب! + ویدئو

دانشمندان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای متوجه وجود یک شکاف در حال گسترش در قطب جنوب شدند که احتمالا به‌زودی یخ عظیمی را از این قاره جدا و به دریا می‌اندازد.

به گزارش آنا به‌نقل از USA Today، لایه یخی لارسن C در قطب جنوب، یکم پهنه کریستالی به قطر پنج متر است که مدتی‌ است با یک شکاف موجب نگرانی دانشمندان شده است.

براساس اعلام مؤسسه قطب‌شناسی بریتانیا، شکاف در طبقه لارسن C از ماه دسامبر 2016 (آذر 95) تا به امروز در حدود 32 کیلومتر پیشرفت کرده و طول کل شکاف اکنون به 1766 کیلومتر رسیده است. در صورتی که این روند ادامه یابد، به‌زودی شاهد جداشدن یک کوه یخی به بزرگی رود آیلند، از این پهنه قطب جنوب خواهیم بود که می‌تواند ارتفاع آب دریاها را یک سانتی‌متر افزایش دهد.

پدیده رودخانه‌های یخی در قطب جنوب، فرآیندی است که طی آن یخ‌ها توسط جریان‌هایی به لایه‌های لارسن A.B.C منتقل و سپس از آنجا از قطب جدا می‌شوند و به دریا می‌افتند. این پدیده از زمان گرمایش زمین، هر سال سه میلی‌متر بر ارتفاع آب‌دریاها می‌افزاید اما جدا شدن سرزمین یخی‌ای به این بزرگی، می‌تواند امسال را یک سال فاجعه‌بار تبدیل کند.

از آنجا که در نیمکره جنوبی اکنون تابستان است، به‌ احتمال زیاد این شکاف ادامه می‌یابد و یخ را جدا می‌کند. برای درک بهتر از جدی بودن این شکاف، دانشمندان از آن فیلمی تهیه کرده‌اند تا رفتارش را بهتر نشان دهند. هنوز علت چنین جدا شدن عظیم و شکافی، به درستی مشخص نشده است.

3495 نمایش

نظر دادن