تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 اسفند 1395 ساعت 15:20

واکنش وزارت امور خارجه ترکیه به اظهارات بهرام قاسمی

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه به اظهارات همتای ایرانی خود واکنش نشان داد.

به گزارش آنا از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، حسین مفت اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه مدعی شد: «قابل پذیرش و قابل درک نیست، کشوری (ایران) که حتی از فشار آوردن به پناهندگان برای حضور در میدان جنگ دریغ نمی‌کند، دیگران را بی‌ثباتی و نقش‌آفرینی در تنش‌های منطقه‌ای متهم کند.»

مفت اوغلو گفت که ایران باید گام‌های سازنده بردارد و به جای سیاست اتهام‌زنی به کشورهای منتقد، سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر دهد.

به گزارش آنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در واکنش به اظهارات ضد ایرانی وزیر امور خارجه ترکیه در اجلاس امنیتی مونیخ گفت: «ترکیه یکی از همسایگان مهم ماست، از کمک‌های بسیاری از جانب ما بخصوص بعد از کودتای نافرجام برخوردار بوده است و می‌دانند که ایران چه میزان کمک های لازم را در مواقع حساس به آنها داشته است. نمی دانم که آیا باید به آنها حق داد یا نداد؛ اما وضعیت نابسامان ترکیه و بی ثباتی در این کشور باعث شده که برخی سیاستمداران این کشور رفتار ناهنجاری داشته باشند که احتمالا به عواقب آن هم خیلی فکر نکردند و بیشتر از روی عصبانیت و فرافکنی بر آنها تحمیل شده است. ترک‌ها دچار گردابی شده‌اند که ناچارند به گونه‌ای سرپوشی بر مشکلات اساسی داخلی و خارجی بگذارند. لذا بهتر است که تامل بیشتری کنند. ما علاقمند نیستیم که این سخنان بین ما و ترکیه وجود داشته باشد ولی در این مورد قطعا صبوری خواهیم که حتما حدی دارد. امیدواریم ترک ها در گفتار و بیان سخنانی که در مورد ایران مطرح می کنند با ذکاوت و هوشیاری بیشتری اقدام کنند که نهایتا موجب پاسخگویی ما نشود.»

قاسمی گفت: «امیدوارم این داستان‌ها و اظهارات تکرار نشود و اگر قرار باشد که این موارد تکرار شود ما هم ناچاریم پاسخگو باشیم و قطعا سکوت نخواهیم کرد.»

وزارت امور خارجه کشورمان همچنین روز گذشته هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران را احضار و مراتب اعتراض کشورمان به ترکیه را ابلاغ کرد.

1167 نمایش

نظر دادن