تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 بهمن 1395 ساعت 13:14

ارتباط پینه‌های پوستی با سرطان مری!

نتایچ یک تحقیق نشان می‌دهد بین پینه‌های پوستی و سرطان مری در موش‌ها و انسان ارتباط وجود دارد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از ایسنا، بسیاری از افراد دچار پینه‌های پوستی می‌شوند اما در برخی این پینه‌ها دردسر بیشتری بوجود می‌آورند و در برخی موارد نادر نیز سفت شدن شدید پوست نشانه‌ای از ابتلا به نوعی سرطان مری است.

پینه‌ها به طور طبیعی در نتیجه فشار بسیار زیاد به پوست یا قرار گرفتن آن در معرض سایش شدید به وجود می‌آیند. ضخیم شدن لایه سطحی پوست، واکنش بدن برای حفاظت از لایه‌های زیرین پوست است.

با این حال در برخی افراد پینه‌های پوستی به حدی وخیم می شوند که لازم است پوست سفت شده برداشته شود. همچنین مبتلایان به دیابت یا مشکلات گردش خون باید به طور مداوم پاهای خود را چک کنند زیرا در شرایط آنان وجود پینه‌ها می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود.

در بررسی جدید محققان انگلیسی به مطالعه ارتباط کراتین (پروتئین موجود در لایه‌های بیرونی پوست و موثر در بروز پینه‌ها) و خطر ابتلا به نوعی از سرطان مری موسوم به "تیلوزیس" پرداختند.

پیش از این ارتباط بین تیلوزیس، پینه و سرطان مری مورد بررسی قرار گرفته بود اما در این مطالعه بر ژن خاصی که نقش موثر در ضخیم شدن پوست دارد تمرکز شده است. در این بررسی محققان برای مطالعه تاثیر ژنiRHOM2 از موش‌های اصلاح شده ژنتیکی استفاده کردند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در موش‌هایی که فاقد این ژن بودند در مقایسه با موش‌های دیگر پینه‌های پوستی ضخیم‌تری ظاهر شده است.

2884 نمایش

نظر دادن