تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 بهمن 1395 ساعت 15:52

میکروب‌ها در مریخ زنده می‌مانند!

تیمی از اخترزیست‌شناسان دانشگاه آرکانزاس ثابت کردند که برخلاف محیط ناملایم و خشن مریخ، میکروب‌ها در این محیط تاب می‌آورند و زنده می‌مانند.

به گزارش آنا به نقل از Engadget، مطمئنا این خبر در مقابل اینکه روزی انسان بتواند روی سیاره سرخ زنده بماند، خبر مهمی نیست اما در کل احتمال زنده ماندن موجودات هرچند خیلی ریز در حد خود خبر مهمی است.

دانشمندان زمانی که کاوشگر «کنجکاوی» یا «کیوریسیتی» حضور گاز متان را روی مریخ کشف کرد، شروع به کاوش برای یافتن نشانه‌های حیات در این سیاره کردند چراکه بخش عظیمی از متان زمین توسط اورگانیسم‌های زنده تولید شده‌اند.

تیمی به رهبری ربه‌کا میکول این موضوع را مطرح کردند که حتما گاز متان در مریخ هم به واسطه اورگانیسم‌های زنده به وجود آمده‌اند. گروهی از میکرواورگانیسم‌ها که «متانوژن» نام دارند، روی زمین در باتلاق‌ها و روده گاو تولید می‌شوند. متانوژن‌ها برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن یا فتوسنتز ندارند و برای بقای خود فقط به یک مکان زیر سطحی نیاز دارند که آنها را از اشعه شدید ماوراء بنفش مریخ محافظت کند.

از آنجاکه ما نمی‌توانیم گاوی را روی مریخ ببریم تا برای تولید متانوژن از آن استفاده کنیم، دانشمندان میکروب‌هایی را در لوله‌های آزمایشگاهی و با کمک مایعاتی که که قبلا از زیر سطح مریخ برای نمونه گرفته شده بود، پرورش دادند.

آنها همچنین فشار جو بسیار پایین منطقه زیر سطح مریخ را برای این لوله‌های آزمایشگاهی شبیه‌سازی کردند و حتی دمای آنها را به درجه حرارت انجماد نزدیک کردند تا میکروب‌ها کاملا در شرایطی مشابه شرایط مریخ قرار بگیرند.

دانشمندان بعد از حدود یک سال آزمایش روی چهار گونه مختلف میکروب، دریافتند که همه این میکروب‌ها می‌توانند در شرایط ناملایم و خشن سطح مریخ از سه روز تا 21 روز دوام بیاورند و زنده بمانند.

میکول معتقد است که متان روی مریخ بر اثر فرآیندهای آتشفشانی و عوامل دیگری به وجود آمده است. مطالعات آنها نشان می‌دهد که امکان حیات – باکتری یا هر میکرواورگانیسم دیگر- در هر جایی از این عالم هستی وجود خواهد داشت.

3347 نمایش

نظر دادن