تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 دی 1395 ساعت 14:28

اعتراف صریح مقام مسئول: طب سنتی، تدابیر دقیق‌تر و موثرتری برای درمان کبد چرب نسبت به طب جدید دارد

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، اصلاح سبک زندگی را مهم‌ترین عامل پیشگیری و درمان کبد چرب دانست و گفت: طب سنتی، تدابیر دقیق‌تر و موثرتری برای درمان کبد چرب دارد.

به گزارش آخرین نیوز، مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص درمان کبد چرب با اشاره به اینکه طب قدیم و جدید در مورد درمان این بیماری نظر مشترکی دارند، گفت: تاکید بر اصلاح سبک زندگی مهم‌ترین عامل پیشگیری و درمان کبد چرب است، امّا طب سنتی، تدابیر دقیق‌تر و موثرتری دارد و برخلاف طب جدید، در زمینه درمان‌های دارویی نیز تکلیفی نسبتا روشن دارد.

وی در خصوص تدابیر حفظ‌الصحه در درمان کبد چرب، تدابیر تغذیه‌ای را یکی از راه‌های درمان کبد چرب عنوان و تصریح کرد: به جای استفاده از غذاهای پخته و حیوانی، غذاهای خام و گیاهی استفاده شود.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی، استفاده از سبزی‌های تازه، سیر و پیاز خام، انواع آش‌ها و شورباهای مناسب، ادویه مناسب (زردچوبه، هل، دارچین، زیره، زعفران، تخم گشنیز و ...)، استفاده از سبوس گندم یا برنج در غذاها را از دیگر روش‌های درمان کبد چرب ذکر کرد.

نواب‌زاده با تاکید بر کاهش استفاده از موادغذایی دارای طبع سرد از جمله ترشی‌ها (سرکه، آبغوره، ترشی‌های خانگی) و به خصوص غذاهای دارای طبع سرد و مرطوب (ماست، دوغ، خیار، کدو..)، افزود: اگر به مصرف ماست و دوغ علاقه دارید، در خوردن آنها افراط نکنید و از انواع محلی و طبیعی آن استفاده کنید.

وی در ادامه بر پرهیز از مصرف دوغ و ماست با غذاهای گوشتی یا حاوی ترشی و استفاده با مصلحاتی مانند نعناع، پونه، آویشن، گل سرخ، زیره، سیر یا موسیر تاکید کرد.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: استفاده از غذاهای دارای طبع خیلی گرم مثل سیرداغ، پیازداغ، بادنجان سرخ کرده، غذاهای تند و پرادویه، بستنی و سایر خوراکی‌های خیلی سرد و یا استفاده از بستنی سنتی زعفرانی همراه آب هویج، سرخ کردنی‌ها و غذاهای چرب و پرکالری، فست فودها، سس‌ها، نوشابه‌ها، کنسروها، تنقلات شور و سایر خوراکی‌های غیر طبیعی و دارای مواد نگهدارنده، نان‌ها و آردهای بدون سبوس، نان‌های فطیر و خمیر و خوب پخته نشده، ماکارونی، لازانیا و رشته‌ها، غذاهای غلیظ مانند گوشت گاو و گوساله، کله پاچه، سالاد الویه برای کبد چرب مضر هستند.

وی اضافه کرد همچنین افراد دارای کبد چرب در استفاده از گوشت‌های مانده و فریزری، کباب، برنج سفید به ویژه برنج‌های هندی و پاکستانی، ته دیگ، قارچ، کلم خام، تخم‌مرغ به ویژه نیمرو و تخم‌مرغ آب‌پز سفت، انواع سیب‌زمینی آب‌پز و سرخ کرده(مثل چیپس)، غذاهایی که با آرد و رشته درست شده‌اند مانند حلوا و آش رشته، چای و قهوه، مواد نشاسته‌ای و قندی و شیرینی‌ها به ویژه شیرینی‌های قنادی پرهیز کنند.

به گفته نواب‌زاده، پرهیز از افراط در خوردن میوه به خصوص میوه‌های سرد و رطوبی، مصرف میوه در هر وعده، پرهیز از مصرف میوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا (حداقل تا دو ساعت)، دوری از مصرف آب همراه میوه‌های آبدار، مصرف میوه‌های متناسب با هر فصل ، مصرف میوه نوبرانه و نه میوه نرسیده و کال، پرهیز از مصرف میوه‌های آخر فصل، استفاده از میوه‌های طبیعی و غیرگلخانه‌ای، مصرف حتی‌المقدور از میوه‌های منطقه زندگی خودتان، آموختن و عمل آداب خوردن میوه‌های مختلف، از روش‌های پیشگیری و درمان کبد چرب است.

وی با اشاره به تدابیر آب خوردن در درمان کبد چرب، بر پرهیز از مصرف آب خیلی سرد، پرهیز از خنک کردن آب با یخ، نوشیدن آب به صورت جرعه جرعه و آرام تاکید کرد و افزود: هنگام تشنگی شدید ابتدا آب را کمی مزه مزه کنید و بعد از چند دقیقه به آرامی بنوشید.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه میزان آب خوردن را بر اساس تشنگی جگرتان میل کنید، افزود: بین یا بلافاصله بعد از ورزش، بلافاصه بعد از زناشویی، بین یا بلافاصله بعد از خواب، در حمام و سونا و جکوزی آب مصرف نشود.

نواب‌زاده با اشاره به اینکه هنگام تشنگی نباید به جای آب، نوشابه و نوشیدنی‌های مشابه و صنعتی استفاده شود، گفت: برای نگهداری آب از بطری‌های پلاستیکی استفاده نشود.

وی در خصوص تاثیر مصرف روغن در درمان کبد چرب، بر استفاده کم مصرف روغن از هر نوع تاکید کرد و ادامه داد: استفاده حداقل از غذاهای سرخ‌کردنی، پرهیز از چند بار استفاده از یک روغن، استفاده از روغن زیتون به ویژه از انواع تصفیه نشده و از شعله کاملا ملایم استفاده کنید،.

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با تاکبد بر استفاده روغن زیتون برای سرخ کردن ادامه داد: روغن کنجد طبع گرمی دارد و مناسب مصرف افراد گرم مزاج یا فصول گرم نیست.

نواب‌زاده خاطرنشان کرد: روغن ارده کنجد مناسب‌تر است و روغن کنجد به دلیل لزوجت بالا، برای کبد چرب خیلی مناسب نیست.

3247 نمایش

نظر دادن