تاریخ انتشار: پنج شنبه, 23 دی 1395 ساعت 19:28

چرا هاشمی در سال۸۸ حکم تنفیذ احمدی نژاد را به او نداد؟

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بی بی سی فارسی به بازخوانی بخش هایی مهم از زندگی ایشان پرداخته است.

به گزارش جام نیوز،یادداشت بی بی سی با استناد به کتاب "روایتی از زندگی و زمانه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی" است. این کتاب به بازخوانی اتفاقات مهم زندگی هاشمی رفسنجانی از تولد تا نیمه سال ۱۳۹۴ پرداخته، اما همچون کتاب های خاطرات سالانه این سیاستمدار، از سوی دفتر او منتشر نشده است.
در عین حال، پیش از انتشار به تایید او رسیده و شامل گفتگوهای اختصاصی مولف کتاب با هاشمی رفسنجانی، در مورد بخش هایی حساس از خاطرات سیاسی او و از جمله دوران محمود احمدی نژاد است.

اما در میان صفحات این کتاب، بی بی سی آن بخش هایی را که به روابط آیت الله هاشمی رفسنجانی با رهبر انقلاب مرتبط بوده را مورد توجه خود قرار داده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: در اسفند ۱۳۸۷ آیت الله علی سیستانی در ملاقاتی با هاشمی از اختلافاتش با رهبر می‌پرسد و او جواب می دهد: 'اینها مهم نیست چون مباحث فکری است. آنچه مهم است این است که در عمل ما متحد عمل کنیم و به نظر رهبری عمل می شود.' با قانع نشدن آیت الله سیستانی از جواب های اکبر هاشمی رفسنجانی، نهایتا مسئول تشریفات آیت الله از همه حضار می‌خواهد وی و هاشمی را تنها بگذارند تا صحبت ها را به طور خصوصی ادامه دهند. روایت هاشمی رفسنجانی از جلسه خصوصی تنها این است: «توضیحاتی به ایشان دادم و برای اینکه ببینم نتیجه گرفتیم یا نه، آخرین بار از ایشان پرسیدم اگر جای ما بودید، در مورد این مسائل چه کار می کردید؟ اگر پیشنهادی دارید بگویید. ایشان گفتند با حرف هایی که شما گفتید، به نظرم اگر من هم بودم، همین کارها را می کردم»

بی بی سی در ادامه به بخش دیگری از این کتاب، به نخستین اجلاس مجلس خبرگان رهبری بعد از انتخابات ۸۸ اشاره کرده و می‌نویسد: در نخستین اجلاس مجلس خبرگان رهبری بعد از انتخابات ۱۳۸۸، هاشمی پس از دیدن پیش نویس بیانیه پایانی مجلس خبرگان، برای تأیید آن سه شرط می گذارد: "از عنوان کودتای مخلمی در بیانیه استفاده نشود، از احمدی نژاد حمایت جدی نشود و بحث درگیری های خیابانی و محکومیتش حذف شود".
درنتیجه، متن به جای "کودتای مخلمی" به "استحاله انقلاب، ایجاد فتنه و اغتشاشات اخیر" و به جای حمایت جدی از رئیس جمهور به انتظارات خبرگان از رئیس جمهور اشاره می کند. بحث درگیری های خیابانی هم کلا حذف می شود.

مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد در دوم ریاست جمهوری نیز بخش دیگری است که مورد توجه بی بی سی قرار گرفته است و می‌افزاید: در آستانه مراسم تنفیذ احمدی نژاد در ۱۲ مرداد، رهبر در گفتگویی خصوصی، درخواست مهمی را از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می کند که هاشمی رفسنجانی با تصریح بر اینکه "انتخابات را قبول ندارد"، زیر بار نمی رود.
روایت هاشمی چنین است: «آقا به من گفتند در تنفیذ شما باید حکم مرا به احمدی نژاد بدهید. گفتم من انتخاب او را قبول ندارم و شما هم می دانید و من او را رئیس جمهور نمی دانم و حاضر نیستم تأیید کنم ... ایشان گفتند اگر شما ندهید چه کسی بدهد؟ به آقای خاتمی که نمی توانم بگویم بدهد. به چه کسی بگویم؟ گفتم خودتان می دانید.»

به نوشته بی بی سی، نتیجه سردرگمی ایجاد شده، بروز اتفاقی بی سابقه در تاریخ مراسم تنفیذ روسای جمهور ایران است: حکم محمود احمدی نژاد را، به ناچار وحید حقانیان از مسئولان دفتر رهبری حمل می کند و به دست آیت الله خامنه ای می‌رساند تا به رئیس جمهور بدهد.

1860 نمایش

نظر دادن